כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

קסדות – או לא להיות • מדריך מורחב

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, עמותת אור ירוק מציגה את מדריך מפורט לרכישת קסדה, לה יזדקקו סטודנטים רבים שיבחרו לעשות את הדרך לאוניברסיטה בקטנוע

קסדות – או לא להיות • מדריך מורחב
אור ירוק

בעוד מספר ימים יחלו הסטודנטים את שנת הלימודים החדשה באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ וגם השנה, צפויים סטודנטים רבים לרכוש קטנוע או אופנוע. כלי הרכב הדו גלגלי מקל על הנהג למצוא חניה, צריכת הדלק שלו נמוכה יחסית וניתן להגיע באמצעותו ממקום למקום בקלות ובמהירות. עם זאת, מדובר בכלי רכב מסוכן, המחייב את הרוכב עליו לנהוג בזהירות יתרה ולהצטייד באביזרי בטיחות מתאימים, כאשר החשובה מביניהם היא הקסדה, המהווה את הגנת הראש העיקרית.

ישנם סוגים רבים של קסדות, ספציפיים למצבים שונים, המורכבות מורכבות ממעטפת חיצונית קשיחה ומשכבה פנימית לספיגת אנרגיה. בכדי לסייע לרוכבים החדשים והותיקים לבחור את הקסדה המתאימה להם ביותר, הכינה עמותת "אור ירוק" סקירה מפורטת לגבי הקסדות המוצעות בשוק (הנתונים מבוססים על נתוני עמותת ROSPA הבריטית למען הבטיחות בדרכים).

הסוג הנפוץ ביותר של קסדות הוא קסדת פנים מלאה. זוהי קסדה מלאה המכסה את כל הראש, כשהחלק האחורי מכסה את חלקה האחורי של הגולגולת בקצה הצוואר, החלק הצדדי המכסה את עצמות הלחיים והחלק הקדמי מכסה את הסנטר. זו החלופה הבטוחה ביותר מבין כל סוגי הקסדות, כיוון שהיא מוסיפה חיזוק סביב כל הגולגולת ולכן מפחיתה את הסיכוי לפגיעת ראש. החסרונות של קסדות אלו הן חום פנימי גבוה, תחושת בידוד של הרוכב וצמצום שדה הראייה הפריפריאלי. הן גם הקסדות הכבדות ביותר, גם בגלל הריפוד הפנימי אך בעיקר בגלל המעטפת החיצונית, המכסה אזור גדול יותר בהשוואה לסוגים אחרים של קסדות.

עם זאת, נמצא כי 15-16% מכלל הנזקים לקסדות היו במגן הסנטר, מה שמראה את חשיבותו, בחלק מהקסדה המלאה. חוקרים הראו שהפגיעות בפנים ובלסת הן שכיחות בתאונות דרכים ובנוסף, מגן הסנטר הוא גם סופג אנרגיה ומגן על הפנים בעת פגיעה. לכן, חבישת קסדה עם פחות כיסוי נעדרת הגנה זאת, כך שככל שהקסדה מכסה חלק קטן יותר כך היא פחות מגנה על ראשו של הרוכב. חוקרים אחרים גם הדגישו שמגן הסנטר מונע מהחלק הנמוך של המצח והצדעים להיפגע כשהקסדה זזה.

קסדה נוספת הקיימת בשוק היא הקסדה המודולארית, שהיא שילוב בין קסדת פנים מלאה לבין קסדה פתוחה. כשהיא סגורה, היא דומה לקסדה המלאה בכך שיש לה מגן סנטר לספיגת פגיעות באזור זה, אך ניתן לפתוח את הקסדה על ידי סיבוב מגן הסנטר כלפי מעלה. החיסרון הוא, הוא שמנגנון הסגירה והפתיחה הופך את הקסדה המודולארית לסוג הכבד ביותר.
קסדה מודולארית

סוג נוסף של קסדה היא הקסדה הפתוחה, שמכסה כמעט את כל הראש מלבד חלק מהפנים - בעיקר את אזור הסנטר. המשמעות היא שחלק זה נותר ללא הגנה כלל ולכן הרוכב חשוף לפגיעה בפנים. נמצא, שרוכבים שחבשו קסדה פתוחה סבלו יותר מפגיעות ראש חמורות, בעיקר מזעזוע מוח, בהשוואה לרוכבים שחבשו קסדה מלאה.

הסוג האחרון של הקסדות הוא קסדת החצי, שהיא נטולת אזור אחורי קעור ולכן היא מכסה רק את החצי העליון של הגולגולת, ואינה מספקת כל הגנה לפנים מהאוזניים מטה. קסדה זו נחשבת למסוכנת ביותר במקרים של פגיעות באזורים הצדדיים והאחוריים של הראש. קסדה זו גם נטולת ריפוד ולכן היא מסוגלת לספוג הרבה פחות אנרגיה במקרים של פגיעה בראש. בנוסף, היא גם נוטה ליפול מראש הרוכב. במחקר נמצא כי רוכבים שחבשו קסדת חצי היו בסיכוי כפול לפגיעות ראש בהשוואה לרוכבים שחבשו קסדות מלאות או אף קסדות פתוחות.

עמותת אור ירוק: הקסדה היא כלי ההגנה החשוב ביותר שיש לרוכב על כלי רכב דו גלגלי, החשוף לחלוטין לפגיעות כלי רכב אחרים. בכדי שהרוכב יהיה מוגן מפגיעות חמורות שיכולות אף להוביל למוות, עליו לחבוש קסדה שתכסה גם את חלקו האחורי של הראש. חצי קסדה היא חצי הגנה. על המדינה מוטלת האחריות להכניס לחוק תקנה שתוציא את סוג הקסדה הזו מחוץ לחוק".
קסדה בטיחות מלאה פתוחה קטנוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד