כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"הם לא מספרים לנו הכל"

שגריר ארה"ב: "מנסה למנוע הרחבת התנחלויות"

שגריר ארה"ב בישראל אמר כי "יש שקיפות מלאה בין ארה"ב לישראל" בכל הנוגע לאיראן. השגריר מקווה שיהיו עוד הסכמים עם מדינות ערביות בדומה להסכמי אברהם. לדבריו, הוא מנסה למנוע הרחבת התנחלויות או לפחות להאט את קצב הבנייה

שגריר ארה"ב: "מנסה למנוע הרחבת התנחלויות"
שגריר ארה"ב טום ניידס צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס אמר כי ממשל טראמפ ראוי לשבחים על הסכמי אברהם, והסביר כי "הם יצרו סטארט-אפ ואנחנו רוצים להצמיח אותו לחברה אמיתית". בישראל הדגישו את הרצון להרחיב את הסכמי אברהם כך שיכללו מדינות ערביות אחרות, בעיקר סעודיה. "בסופו של דבר בצורה חלומית זה יהיה נהדר אם הסעודים ינרמלו את היחסים עם ישראל. ברור שזה הפרס הגדול. אבל לא מדובר רק בעוד מדינות, אלא בהעמקה בביטחון ולקחת את זה לרמה חדשה לגמרי", אמר. "זה הכרחי שנתמקד במה שלפנינו במקום לרדוף אחרי האובייקט הנוצץ הבא".

השגריר ניידס הזכיר את ירדן ומצרים כדוגמאות למדינות הראויות להתמקד בהן. לאחר שנים של הידרדרות היחסים בין ישראל לירדן, נפתח בשנה האחרונה מאמץ דיפלומטי רחב היקף לשיקום היחסים.

בעוד שטיפוח ויצירת חברויות חדשות באזור הוא יעד עבור ישראל, נושא תוכנית הגרעין של איראן נותר בראש סדר העדיפויות. עם התמוטטות המשא ומתן הגרעיני בין מעצמות העולם לאיראן, ישנו איום של הסלמה בין ירושלים לטהראן. התנאים לחזרה להסכם הגרעין עם איראן "לא התקיימו", אמר ניידס. "הכדור נמצא במגרשה של איראן" הוסיף.

אבל בין אם יושג הסכם, כפי שמקווה ממשל ביידן, או לא, כפי שישראל רוצה, ניידס אמר שארצות הברית לא תכתיב לישראל מה לעשות עם איראן. "לא נקשור את ידיה של ישראל", אמר ניידס. "הם לא מספרים לנו הכל, אבל יש לנו שיתוף פעולה ביטחוני די טוב איתם. אנחנו לא הולכים להגיד להם מה הם יכולים או לא יכולים לעשות. יש שקיפות מלאה בין ארה"ב לישראל" את הדברים אמר לסוכנות הידיעות היהודית.

בעוד שמשא ומתן לשלום בין הישראלים לפלסטינים נראה רחוק מתמיד, ניידס שיבח את יאיר לפיד על "הערותיו האמיצות על חשיבות פתרון שתי המדינות", בהתייחס לנאומו האחרון של ראש ממשלת ישראל בעצרת הכללית של האו"ם.

"אין לנו כאן אשליות שאני אעמוד בגן הוורדים בבית הלבן ואקבל את פרס נובל לשלום על קבלת פתרון שתי המדינות, אבל חשוב שניצור את התנאים בשטח לפתרון לשתי מדינות", אמר, "וזה כולל עזרה לעם הפלסטיני".

בסוגיית הרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית, חזר נידס על מדיניות ממשל ביידן ואמר: "איננו תומכים בצמיחת ההתנחלויות, אני עובד כל יום מאחורי הקלעים, עם הישראלים, כדי לנסות, להאט או למנוע בניית בתים בהתנחלויות".

הוא הוסיף, "זו מדינה ריבונית. אנחנו לא יכולים להכתיב להם מה הם יכולים או לא יכולים לעשות, אבל אני יכול ללחוץ כמה שאני יכול כדי לוודא שהם יבינו את עמדתנו".

לגבי המצב בשטחים אמר "אנחנו תמיד מודאגים. אנחנו מודאגים מהדברים שקורים בשכם ובג'נין, וברור שאנחנו מודאגים מביטחון ישראל", אמר שגריר ארה"ב בישראל. "אנחנו עובדים עם הרשות הפלסטינית מדי יום, כדי לעזור להם לספק את הביטחון שהם רוצים. אנחנו רוצים שהרשות הפלסטינית תיקח את ההנהגה שלה עם האנשים שלה. לרשות הפלסטינית אין אינטרס שיהיו תאי טרור" בגדה המערבית, הוסיף..

לגבי הטענות של האופוזיציה לפיהן ההסכם בתיווך ארה"ב על גבולות הגז והים בין ישראל ללבנון הייתה כניעה לחיזבאללה אמר "זה מגוחך", אמר השגריר טום ניידס. הוא גם דחה את הטיעונים של קודמו, דיוויד פרידמן, שצייץ כי דיבידנדים משדות הגז הימיים במחלוקת יעברו 100% ללבנון ו-0% לישראל".

"יש לי כבוד עצום לדיוויד ואני לא מבקר אותו בשום צורה", אמר השגריר. "עם זאת, זה לא בסדר. למעשה, גם ראש הממשלה לשעבר נתניהו תמך בעסקה דומה מאוד לפני כמה שנים". הוא הוסיף "ברור שבשום אופן לא נתמוך אי פעם במשהו שייצור סיכון ביטחוני למדינת ישראל או יעמיד את ישראל בעמדת נחיתות", כך ניידס.

ארה"ב שגריר ארה"ב התנחלויות הסכמי אברהם הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד