י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

זהירות הולכי רגל לפניך

על פי מכון מחקר הולנדי, שיעור ההיפגעות של הולכי רגל בעת הליכה דומה לשיעור ההיפגעות בקרב רוכבי אופניים, אך כפול משיעור ההיפגעות בעת נהיגה.

זהירות הולכי רגל לפניך

אחת הקבוצות הפגיעות ביותר בקרב משתמשי הדרך הם הולכי הרגל, בייחוד בקרב ילדים וקשישים מעל גיל 75. על פי מכון המחקר לבטיחות בדרכים SWOV ההולנדי, שיעור ההיפגעות בעת הליכה דומה לשיעור ההיפגעות בקרב רוכבי אופניים, אך כפול משיעור ההיפגעות בעת נהיגה.

מכון המחקר ההולנדי בדק ומצא, כי בין השנים 2007-2009, 86% בממוצע מהולכי הרגל שנפגעו בהולנד, נפגעו באזורים עירוניים, 58% מההרוגים נהרגו בכבישי 50 קמ"ש, 13% בכבישי 80 קמ"ש, 6% בכבישי 30 קמ"ש ו-6% בכבישי 60 קמ"ש. בקרב הנפגעים חמור, השיעורים בהתאמה הם: 65% בכבישי 50 קמ"ש, 20% בכבישי 30 קמ"ש, 4% בכבישי 80 קמ"ש ו-3% בכבישי 60 קמ"ש. על פי הנתונים, רבים מהנפגעים נפגעו דווקא על מעברי החצייה.

בנוסף נמצא, כי בקרב 67% מהנפגעים בממוצע הצד הפוגע היה מכונית, ב- 11% פגע ואן או משאית, 8% נפגעו מאופנוע ו-8% נפגעו מקטנוע או מרוכב אופניים. אם מתייחסים לנפגעים קשה, חלקם של הואנים והמשאיות קצת גבוה יותר (20%), וחלקן של המכוניות מעט נמוך יותר (57%). 14% מהולכי הרגל שנהרגו נפגעו מרכב 'אחר' כמו רכב חקלאי, רכבת או רכבת קלה.

על פי מחקרים שנעשו, חומרת הפגיעה כאשר מדובר על תאונה על כלי רכב ממונע, נקבעת בעיקר על ידי מהירות ההתנגשות. כלומר, הסיכוי לפגיעה קטלנית גדל משמעותית במהירויות של יותר מ-30 קמ"ש.

אחת הקבוצות הפגיעות ביותר בקרב הולכי הרגל הם הילדים. הסיבה לכך היא, מיומנויותיהם של ילדים החשובות לחציית כבישים בבטחה, עדיין לא מפותחות דיין, כמו היכולת לצפות, לתפוס מיקומים מסוכנים ולעבד מידע. רק בגיל 11 ילדים מסוגלים לבחור את המידע הדרוש כדי לבצע משימה כמו חציית כביש.

גם הולכי רגל קשישים נמצאים בסיכון גבוה כהולכי רגל, בעיקר משום שפגיעותם הפיזית גדולה יותר. גם מגבלות תפקודיות יכולות להשפיע על בטיחותם, למשל בחציית כביש - הולכי רגל קשישים הולכים לאט יותר מהצעירים, לוקח להם יותר זמן להתחיל בהליכה, הם פחות מסוגלים לזהות כלי רכב מתקרבים ולאמוד את מהירותם והם מבחינים בכלי רכב המתקרבים מהצד יותר לאט בגלל שדה הראיה המוגבל שלהם.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון לפגיעה בהולכי רגל? ישנם כמה דרכים בסיסיות. הראשונה מביניהן היא פשוט להוריד את מהירות הנסיעה בתחום העירוני ל- 30 קמ"ש. בנוסף, יש לבנות מעברי חצייה בולטים הניתנים לזיהוי בקלות על ידי כלי הרכב. מעברי חצייה מוגבהים גם מבטיחים כי הנהגים יוכלו לנסוע דרכם רק במהירויות נמוכות. בעבור אוכלוסיית הקשישים יש להפחית את מרחק החצייה על ידי בניית אי תנועה באמצע או על ידי הרחבת המדרכה באזור החצייה. כמו כן יש להתאים את הרמזורים להליכה האיטית יותר של הקשישים.

בעבור הילדים לעומת זאת, יש להפוך את מסלולי ההליכה לבית הספר ומסלולים פופולאריים אחרים לבטוחים יותר עבור הולכי רגל. המסלולים הבטוחים כמו באמסטרדם ודלפט למשל, נבנים בצורה מהנה לילדים, עם סימונים בולטים המובילים את הילדים ליעדיהם.

דרך נוספת להפחית את חומרת הפגיעה בהולך הרגל במקרה של תאונה היא לעצב את הרכב באופן ידידותי להולכי רגל כלומר, להסיר מחזית הרכב חלקים קשים וחדים או להתקין מערכות רדאר ומצלמות ברכב שמזהות את הולכי הרגל ומתריעות על כך לנהג. בנוסף, חשוב להכשיר את הנהגים כראוי, לפרסם קמפיינים בנושא וכן לאכוף את חוקי התנועה באופן קבוע.

עמותת אור ירוק: "ההיפגעות הגבוהה של הולכי הרגל בתאונות דרכים, מחייבת את המדינה לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות, בכדי להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. על המדינה לבנות יותר פסי האטה ויותר כיכרות, אשר ירסנו את מהירות הנסיעה ויכולים לחסוך בחיי אדם רבים. בנוסף יש לדאוג לחינוך תעבורתי כבר מגיל הגן בכדי ללמד את הילדים כללי חצייה נכונה. במקביל על המשטרה להגביר את האכיפה כנגד נהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי הרגל"





אור ירוק הולך רגל תאונות דרכים משאית מעבר חצייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד