ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
בג"ץ יקבל?

עתירה נגד ההסכם עם לבנון: "מנסים לעשות מחטף"

בעקבות ההודעה הרשמית של הממשלה כי הוחלט לחתום על הסכם עם לבנון לגבי הגבול הימי, חבר הכנסת איתמר בן גביר החליט להגיש עתירה נגד ההסכם לבית המשפט העליון: "לפיד וגנץ מנסים לעשות מחטף, ולהעביר את ההסכם שכולל העברת שטחים ריבוניים מידי ישראל ללבנון בהחלטה של ממשלת מעבר"

עתירה נגד ההסכם עם לבנון: "מנסים לעשות מחטף"
אסדת הגז הישראלית לוויתן צילום: Israel Sellem/POOL

בימין מתכוונים לעתור לבג"ץ כנגד ההסכם שצפוי להיחתם בין ישראל ללבנון בסוגיית הגבול הימי, לאחר שהממשלה הודיעה באופן רשמי כי היא תחתום עליו למרות שמדובר בתקופת בחירות ותחת ממשלת מעבר.

בליכוד עוד מתלבטים לפי הדיווחים אם לעתור, אך בינתיים מפלגת עוצמה יהודית של ח"כ איתמר בן גביר הודיעה כי היא החליטה לעתור לבית המשפט העליון ותדרוש לעצור את ההסכם. 

"מעבר לעובדה כי מדובר בהסכם כניעה מביש, מדובר בהסכם בלתי חוקי. חוק יסוד: משאל עם קובע כי העברת שטחים מריבונות המדינה לריבונות זרה חייבת לעבור במשאל עם, או באישור של 80 חברי כנסת", מסר בן גביר.

הוא הוסיף, "במצב הנוכחי, לפיד וגנץ מנסים לעשות מחטף, ולהעביר את ההסכם שכולל העברת שטחים ריבוניים מידי ישראל ללבנון בהחלטה של ממשלת מעבר ערב בחירות. אנחנו לא נאפשר למחטף הזה להתרחש - ונגיש עתירה דחופה לבית המשפט העליון בדרישה כי יעצור את ההסכם הבלתי חוקי באופן מיידי".

בישראל הודיעו הבוקר (שלישי) באופן רשמי כי הגיעו להסכם מול לבנון על גבולות הקו הימי בין המדינות במרכזם חלוקות גם על אסדות הגז המקומיים.

לפי הודעת משרד ראש הממשלה "טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי".

אישור ההסכם יחל מחר בדיון הקבינט המדיני - בטחוני, לאחר מכן יונח ההסכם על שולחן הכנסת לשבועיים ואז יובא לאישור הממשלה ימים ספורים קודם הבחירות לכנסת ה-25.

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון".

ההסכם שכמעט פוצץ, התקדם במהלך סוף השבוע האחרון והחג, אז נעשו שיחות אינטנסיביות בהובלת המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, מול לבנון ומול צוות המו"מ הישראלי בהובלת ראש המל"ל ד"ר איל חולתא, מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז.

בשעות האחרונות ישראל קיבלה טיוטת הסכם שעומדת בכל הדרישות הביטחוניות, הכלכליות והמשפטיות שלה, כפי שהנחה רה"מ לפיד.

ראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה שלום שלמה לכנס ישיבת קבינט ולאחריה ישיבת ממשלה מיוחדת שבה יובא ההסכם לממשלה לאישור ולהנחה על שולחן הכנסת.

ההסכם צפוי להשפיע גם על הבחירות שיתקיימו כאמור בעוד שלושה שבועות. לפיד מייצב עצמו כמנהיג מדינאי שהצליח להביא הסכמים היסטוריים בין ישראל למדינות האזור, בליכוד ינסו לגמד את ההישג ולתקוף את לפיד כמי שוויתר על נסכים אסטרטגיים.

 

לבנון ההסכם הימי עם לבנון עתירה איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד