כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"לא אחראי, לא מכבד ובניגוד לחוק"

השר לשעבר הפיץ את שם החייל הנרצח לפני הודעה רשמית

דקות לאחר ההודעה על מות הלוחם בפיגוע הירי סמוך לשבי שומרון, ברשתות החברתיות הפיצו הערב את שמו של הלוחם שנהרג עוד לפני שהדבר הותר לפרסום והובא לידיעת כל משפחתו | בין המפרסמים היה גם ח"כ מתן כהנא שמחק את ההודעה לבקשת דובר צה"ל 

השר לשעבר הפיץ את שם החייל הנרצח לפני הודעה רשמית
מתן כהנא צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

לאחר הודעת דובר צה"ל שהתיר לפרסם כי לוחם צה"ל נהרג בפיגוע ירי סמוך ליישוב שבי שומרון, ברשתות החברתיות החלו להפיץ באופן חסר אחריות את שמו ותמונתו של החייל שנהרג בעוד משפחתו כלל אינה יודעת מאומה, גם חבר הכנסת והשר לשעבר מתן כהנא מיהר והעלה הודעת תנחומים תוך שהוא מפר את הוראת דובר צה"ל ומפרסם את שמו של החייל. 

במקביל להודעה חסרת האחריות של ח"כ מתן כהנא, מאחר והדברים הופצו ברשתות החברתיות, דובר צה״ל ביקש להבהיר שוב כי שמו ותמונתו של הלוחם שנהרג בשומרון עדיין אינם מותרים לפרסום. הפצת שמו, פרטיו, יחידת ותמונתו היא מעשה לא אחראי, לא מכבד ובניגוד לחוק. אנא חכו להודעה רשמית של דובר צה"ל, נכתב בהודעת הדובר, כהנא מחק את הציוץ מיד לאחר מכן.

הודעה שהגיעה זמן קצר לאחר שכל משפחתו התבשרו את הבשורה המרה, אישרה את התוכן שהופץ ברשתות. חייל צה"ל, סמ"ר עידו ברוך, בן 21 מגדרה, נהרג היום בפיגוע הירי בצומת גנות סמוך לשבי שומרון. הירי בוצע מרכב חולף, שנמלט מהזירה וכוחות הביטחון מנהלים אחר המבצע מצוד. ברוך פונה תחילה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים מאיר בכפר סבא, שם נקבע מותו. ארגון הטרור "גוב האריות" נטל אחריות לפיגוע, וקרא לימי זעם ביהודה ושומרון.

כזכור, מליאת הכנסת אישרה בטרם נפילתה בקריאה טרומית את הצעת החוק 'איסור פרסום והפצת שמות נפגעים' של ח"כ יצחק פינדרוס מ'יהדות התורה'. לפי ההצעה, מי שפרסם שמות הרוגים בארבע שעות שלאחר האירוע, טרם פרסום הודעה רשמית יידרש לשלם 7,500 שקלים למשפחת ההרוג, ללא הוכחת נזק.

הצעת החוק זכתה לתמיכת הממשלה, לאחר מספר שינויים בנוסח ההצעה שמשרד המשפטים ביקש. אחת הסיבות לתמיכה מקיר לקיר, הייתה תאונת המסוק מול חופי חיפה בשבוע שעבר. פרסום התאונה על ידי התקשורת ונבחרי ציבור, טרם אישור הפרסום על ידי צה"ל, הביאה לכך שמשפחות ההורגים ידעו על הטרגדיה הקשה עוד טרם קצין הנפגעים עדכן אותם בצורה מסודרת.

ח"כ פינדרוס אמר אז: "אני שמח שמליאת הכנסת התגייסה לנושא כה חשוב ומועיל. מקווה שנוכל למנוע דמעות של עוד אלמנה, צער של עוד אב שכול של עוד בן יתום ונהיה קצת יותר אנושיים". "אני מבין את החשש של משרדי הממשלה על פגיעה בחופש הביטוי, אבל מהצד השני עומדת הפגיעה במשפחות הנפגעים, שמלבד הטרגדיה העצומה במקרים רבים נודע להם על כך שבני משפחתם נפגע בדרכים לא רשמיות ולא אחראיות".

פיגוע ירי חייל נהרג דובר צה''ל מתן כהנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד