כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
האמריקנים יערבו לקיומו

הסכם הגבול הימי יוצג מחר במליאת הכנסת

הסכם הגבול הימי עם לבנון יוצג מחר במליאת הכנסת לעיון חברי הכנסת, אך הוא צפוי להיות מאושר בישיבת ממשלה חגיגית | גורמים המעורים במו"מ, הדגישו כי וושינגטון תערוב לישראל שקו המצופים יוכר כקו הגנה ושכספי תמלוגים ממאגר צידון לא יגיעו לידי חיזבאללה

הסכם הגבול הימי יוצג מחר במליאת הכנסת
במליאת הכנסת צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מלשכת יו"ר הכנסת, מיקי לוי, נמסר הערב (שלישי), כי לאחר פנייה שהגיעה ממזכירות הממשלה, ולאור חשיבות הנושא, החליט יושב-ראש הכנסת ח"כ מיקי לוי לאפשר את הנחת הסכם תיחום הגבול הימי הצפוני בין ישראל ללבנון מחר במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת הממשלה.

הנחת ההסכם תאפשר לחברי הכנסת לעיין בפרטיו בהקדם האפשרי מיד לאחר הדיון שייערך בממשלה. אם כי, כפי שכבר דווח מוקדם יותר ראש ממשלת המעבר לפיד החליט לאשר את ההסכם בישיבת הממשלה וחברי הכנסת לא יהיו מעורבים בקבלת ההחלטות בנושא.

ראש הממשלה לפיד צפוי לכנס מחר את הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחר מכן לקיים ישיבת ממשלה מיוחדת שבה יתבקשו השרים לאשר את ההסכם על קביעת גבולות המים הכלכליים בין ישראל ולבנון.

בתוך כך, גורמים המעורים במשא ומתן אומרים הערב כי במקביל לנוסח ההסכם של ישראל ולבנון לקביעת הגבול הימי בין שתי המדינות, בירושלים יקבלו מהממשל האמריקני מכתב ערבויות שמבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש שבו חיזבאללה או גורם אחר יחליטו לאתגר את המהלך, כך דווח הערב באתר ynet.

על פי הדיווח, בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה של ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב.

מוקדם יותר דווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך את ראש הממשלה יאיר לפיד בעקבות ההסכם המסתמן, ואמר לו: "אתה עושה היסטוריה". ביידן הודה לצוות הישראלי שלקח חלק במגעים ונתנו בהם אמון. שני המנהיגים דנו על חשיבות ההסכם, ולפיד מצידו הודה לנשיא ביידן על התיווך האמריקני במשא ומתן הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי.

ראש הממשלה הביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ולכל הצוות האמריקני שעסק בנושא. ביידן הדגיש בפני לפיד את מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית. הנשיא האמריקני הוסיף כי היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארה"ב.

כזכור, המתווך האמריקני מסר הלילה את הטיוטה הסופית והאחרונה לישראל, ולאחר עיון בה קבעו בלשכת לפיד כי היא עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי.

"מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון", אמר לפיד. במקביל, נשיא לבנון מישל עאון ציין כי מדובר בהסכם טוב לארצו. "הנוסח שומר על זכויותיה של לבנון על משאבי הטבע שלה, וכל זה בתזמון חשוב עבור הלבנונים (ברקע המשבר הכלכלי הקשה במדינה)", אמר עון.

גם עון שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ביידן. לפי ההודעה שפרסמה לשכת נשיא לבנון, ביידן חייג אליו ובירך אותו על סיום המשא ומתן בנוגע לשרטוט הגבול הימי. ביידן הדגיש בשיחה שארצו תעמוד לצד לבנון כדי להגיע ליציבות אזורית ולאפשר לה לחזק את הכלכלה שלה וליהנות ממשאבי הטבע שלה.

גבול לבנון מיקי לוי מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד