כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
כפרים שלמים

דרישה פלסטינית מבריטניה להתנצל על פשעי מלחמה לפני קום המדינה

בסתיו 1938 כוחות בריטניה עמדו בפני מרד בארץ ישראל שהייתה אז תחת שליטה בריטית, לאחר שהביסה את האימפריה העות'מאנית. כעת בריטניה נדרשת להתנצל על פשעי מלחמה כאשר גברים ערבים אולצו לעלות לאוטובוס שנסע על מוקש שהתפוצץ והרג את כל מי שהיה עליו

דרישה פלסטינית מבריטניה להתנצל על פשעי מלחמה לפני קום המדינה
בניין הפרלמנט הבריטי צילום: Pixabay

בריטניה נדרשת להתנצל על פשעי מלחמה נגד אזרחים ערבים בארץ ישראל לפני קום המדינה. הפשיטה של חיילים ​​בריטים על מחנה ערבי הייתה חלק ממדיניות מוצהרת של המפקד המקומי של פעולת "ענישה" נגד כפרים פלסטינים שלמים - זאת לאחר שמטען צד הרג ארבעה חיילים בריטים - ללא קשר לראיות כלשהן לגבי מי האחראי, כך דווח ה-BBC.

הזוועה נחשפה בדיווחים של חיילים וכפריים עשרות שנים לאחר עזיבתה של בריטניה. כעת הוא מהווה חלק מתיק שהובא לממשלת בריטניה עם דרישה לתת דין וחשבון לערבים שנפלו לכאורה לפשעי מלחמה על ידי כוחות בריטניה.

העצומה להתנצלות מגיעה עם תיק של 300 עמודים של עדויות ודרישה להכרה בפשעים, משנת 1917 עד 1948. ה-BBC סקר את העדויות ההיסטוריות המעורבות כוללת פרטים על הרג שרירותי, עינויים, שימוש במגנים אנושיים והריסות בתים כעונש קולקטיבי. חלק ניכר ממנו נערך במסגרת הנחיות מדיניות רשמיות עבור כוחות בריטניה באותה עת או בהסכמת קצינים בכירים.

"רציתי שאנשים ידעו שההורים שלי, צעירים כמו בני נוער, הם סבלו. ומי שמת, אנחנו צריכים לדבר בשמם עכשיו", אמר עיד חדד, בנם של שני ניצולים, בתוכנית BBC Newsnight.

בהצהרה של משרד ההגנה הבריטי נמסר כי הם מודעים להאשמות ההיסטוריות נגד אנשי הכוחות המזוינים במהלך התקופה וכל ראיה שתסופק "תיבדק ביסודיות". בקשת ההתנצלות עשויה לפתוח מחדש את הדיון על מתן דין וחשבון בימינו על פשעים מהתקופה הקולוניאלית, תוך התייחסות גם בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני המתמשך.

שליטתה של בריטניה בפלסטין החלה במהלך מלחמת העולם הראשונה כאשר כוחותיה האימפריאליים גירשו את הכוחות הטורקיים העות'מאניים. ב-1917 התחייב שר החוץ ארתור בלפור בפני התנועה הציונית להקים בית לאומי יהודי במה שנודע בשם הצהרת בלפור. מרד פלסטיני - המכונה המרד הערבי - פרץ בשנת 1936, ובריטניה שלחה כוחות רבים לארץ ישראל.

ההנחיות הצבאיות של בריטניה אפשרו לחיילים לבצע "עונשים קולקטיביים" - לרוב הכרוכים בהריסות בתים - כמו גם ירי חי במתפרעים, בעוד שהיה מקובל גם לירות בחשודים שברחו.

חייל בגדוד מנצ'סטר, ארתור ליין, תיאר בעדות איך הם היו "יורדים לכלא עכו מלווים בכמה ערבים והיו מושיבים אותם למעלה על הרכב, כדי שהבחור למעלה בגבעה יוכל לראות ערבי על המשאית כדי שהוא לא יפוצץ אותה. הוא גם דיבר על חשודים ערבים שנאלצו לרוץ בין שתי שורות של חיילים בריטיים עם קתות רובים וגרזנים. "כל מי שמת הושלך באחד הכפרים בחוץ", אמר.

בריטניה פלסטינים הצהרת בלפור מנדט בריטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד