כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הדיונים לא צלחו"

אוקראינה מתחננת לכיפת ברזל: ישראל מסרבת בתוקף

המתקפה האווירית הקטלנית של מוסקבה על ערי אוקראינה הגבירה את הלחץ על מדינות המערב להאיץ את העברת מערכות ההגנה האווירית לאוקראינה, אך עדיין לא סביר שהיא תקבל את אחד הכלים היעילים בעולם נגד טילים

אוקראינה מתחננת לכיפת ברזל: ישראל מסרבת בתוקף
מערכת כיפת ברזל בפעולה צילום: Uri Lenzl/Flash90

ההגנה האווירית של כיפת ברזל של ישראל, שמתהדרת בשיעור הצלחה של מעל 90% נגד רקטות שנורו נגד ישראל, תישאר מחוץ להישג ידה של אוקראינה, כך אמרו מקורות ל'וושינגטון פוסט', מאחר וישראל מבקשת לשמור על יחסים אסטרטגיים עם רוסיה בסוריה ו"במוקדים חמים אחרים".

משרדי ההגנה והחוץ של ישראל ומשרד ראש הממשלה סירבו באופן אחיד להגיב ביום רביעי לבקשות חוזרות ונשנות של אוקראינה ותומכיה להעניק, למכור או להלוות לאוקראינה את המערכת, כולל שיחות שנעשו מאז המטח ביום שני האחרון שהביא למותם של עשרות אזרחים.

"לישראל יש ניסיון רב עם הגנה אווירית וכיפת ברזל, ואנחנו צריכים בדיוק את אותה מערכת בעיר שלנו", אמר ראש עיריית קייב, ויטלי קליצ'קו, בראיון לתקשורת המקומית ביום שלישי, יממה לאחר ששישה תושבים נהרגו בתקיפות רוסיות. "דיברנו איתם (עם ישראל) הרבה זמן על זה. הדיונים האלה לא צלחו".

מערכת כיפת ברזל הפילה יותר מ-97% מ-470 רקטות ששוגר על ידי הג'יהאד האיסלאמי בעזה במהלך עימות של שלושה ימים באוגוסט האחרון, אך כיפת ברזל לא נועדה ליירט את סוג הטיל הגדול ששימש במרבית המטחים שהרגו לפחות 20 בני אדם בקייב, לבוב, דנייפרו ובערים אחרות ביום שני האחרון, לפי מומחים צבאיים בישראל ובוושינגטון.

אבל האוקראינים אומרים שכיפת ברזל יכולה לסייע בהגנה מפני גראד ורקטות קטנות אחרות שהרסו בנייני דירות, מרכזי קניות ותחנות רכבת. "זה בהחלט יעזור" אמר ראש עיריית קייב, "כי הרוסים שולחים גם את המל"טים, הם שולחים סוגים שונים של רקטות". נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר ביום שלישי כי מוסקבה קנתה כמעט 2,500 מל"טים מאיראן.

אך בכיר בקונגרס הבקיא בנושא אמר כי הממשל ככל הנראה לא ביקש ישירות מישראל לשנות את עמדתה, למרות ההכרה הכללית כי כיפת ברזל היא מסוג "מערכת שיכולה להיות יעילה שם". הוא אמר כי "אוקראינה ביקשה מישראל, וישראל סירבה לספק, בכל פעם שהקונגרס שאל את הממשל על כך, בממשל התחמקו".

כיפת ברזל מלחמת אוקראינה רוסיה קייב ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד