י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המשבר בשיאו

האינפלציה בארה"ב מאכזבת - דריכות לקראת הפרסום בישראל

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.4%. ב-12 החודשים האחרונים  עלו מחירי האנרגיה ב-19.8%, ומחירי המזון ב-11.2% | בחודש שעבר נרשמה לראשונה השנה התמתנות באינפלציה בישראל, אך הפעם הכלכלנים המקומיים לא צופים הפתעה לטובה

האינפלציה בארה"ב מאכזבת - דריכות לקראת הפרסום בישראל
אילוסטרציה צילום: pexels

למרות רצף של העלאות ריבית, האינפלציה בארה"ב לא יורדת. נתוני האינפלציה לחודש ספטמבר עלו בשיעור חד מהצפוי - מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% לעומת הצפי ל-0.2%, ובחישוב שנתי עלה המדד ב-8.2%.

אינפלציית הליבה בארה״ב עלתה ב-0.6% ו-6.6% בשנה האחרונה, האצה מ-6.3% בחודש אוגוסט, בעוד הציפיות היו ל- 6.5%. מחירי השירותים עלו ב 0.8% (גם מחירי השכירות).

עוד פרסם משרד העבודה והסטטיסטיקה בארה"ב, כי עליית המחירים שחקה את המשכורות ב-0.1% נוספים בחודש ספטמבר וב-3% ברמה שנתית. כלומר, עליות המחירים עקפו את עליות השכר.

השווקים הגיבו לדו"ח האינפלציה החודשי בירידות שערים. מדד S&P 500 ירד ב-2% ומדד נאסד"ק כללי ירד ב-2.8%. גם מחירי האג"ח הממשלתי האמריקאי ירדו. שהתשואות המבוקשות, הקשורות ביחס הפוך למחירי האג"ח, עלו ב-0.16% לאג"ח עשר-שנתי ו-0.23% באג"ח דו-שנתי. הירידות החדות תוקנו לאחר מספר שעות.

התוצאות המאכזבות מהוות מכה לממשל הדמוקרטי בראשות ביידן לקראת בחירות הביניים. הדמוקרטים הנתונים למתקפות חוזרות ע"י נציגי המפלגה הרפובליקנית, המטילים את האשמה על עליות המחירים על המדיניות הכלכלנית המרחיבה של הדמוקרטים.

ומה בישראל? מחר (שישי) יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל, כאשר באוגוסט נרשמה לראשונה השנה התמתנות במדד הישראלי כך ששיעור האינפלציה השנתי ירד ל-4.6%, אך החודש הכלכלנים המקומיים לא צופים הפתעה לטובה. מרבית התחזיות בשוק הן למדד יציב או לעלייה של עד 0.1%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר שמחירי הטיסות ירדו בחדות במונחים דולריים ואמורים למתן את עליית המדד, אך הירידה תקוזז מעט בשל היחלשות השקל מול הדולר והאירו. גם מחירי החופשות בישראל, שזינקו בחודשי הקיץ, צפויים לרדת בכ-7% במדד ספטמבר להערכת שפריר.

"מחירי הדלקים צפויים לרדת בכ-3.2% ולהוריד את המדד ב-0.1% לאור ירידת מחירי הנפט בספטמבר", הוא מוסיף, וגם מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו במתינות בשל מבצעי סוף העונה. באשר למחירי המזון שפריר מעריך ירידה קלה בשל המבצעים לקראת החגים ("והם ככל הנראה יעלו בחדות במדד אוקטובר"). יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מעריך לעומת זאת עלייה עונתית קלה במחירי התוצרת החקלאית.

גם יוני פנינג, כלכלן השווקים של מזרחי טפחות, מעריך שהתרחשות תקופת החגים בעיקר באוקטובר תמתן את מחירי המזון בספטמבר, כשבבנק חוזים שהמדד יישאר ללא שינוי ויביא לירידת קצב האינפלציה השנתי ל-4.4%. פנינג מציין שירידת מחירי הסחורות צפויה לתת את אותותיה וכן ירידת מחירי הדלק ומחירי השילוח העולמיים. "סימן השאלה הגדול הוא מחירי הרכבים. אם תירשם יציבות באלה, יהיה מדובר בחדשות משמעותיות להתפתחות האינפלציה", הוא אומר.

בצד הסעיפים שממשיכים להתייקר, שוב יבלוט תחום הדיור. בבנק הפועלים מאמינים שמחירי השכירויות ימשיכו לטפס ויתרמו עלייה של כ-0.1% למדד המחירים, וגם בלידר שוקי הון צופים המשך האצה במחירי השכירות, כך שסעיף הדיור יעלה ב-0.6% במדד הקרוב. שפריר מעריך שמחירי הרכבים יעלו אף הם, בשיעור של כ-0.7%.

ואיך ישפיע המדד על צעדי בנק ישראל? אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב בית השקעות, מעריך שאם המדד לא יסטה מהתחזית כלפי מעלה, "בנק ישראל צפוי למתן משמעותית את קצב העלאות הריבית. סביר שבמקרה זה יעלה את הריבית ב-0.25%-0.50% בלבד בפגישה הבאה".

אינפלציה גבוהה כלכלת ארה"ב ריבית ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד