י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
"הכסף לא יגיע לחיזבאללה"

המתווך דוחה את הביקורת: "לא מדובר בפוליטיקה"

המתווך מצד ארצות הברית בסכסוך הימי בין ישראל ללבנון דוחה את הביקורת הפנים-ישראלית, וטוען שזהו הסכם היסטורי: "לבנון תמיד אמרה שלא תקיים כלל הסכמים עם ישראל". עוד הוא טען: "לא מדובר פה בכסף שיגיע לידי החיזבאללה"

המתווך דוחה את הביקורת: "לא מדובר בפוליטיקה"
לחיצת יד צילום: pixabay

עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקני שהיה בלב התיאום בין ישראל ללבנון, התראיין הערב (חמישי) לתקשורת הישראלית לאחר ההגעה להסכם בין המדינות בנוגע לגבול הימי בניהן.

הוכשטיין טען בראיון ל'חדשות 12' שההסכם הוא היסטורי: "שתי מדינות שלא נמצאות ביחסים דיפלומטיים, כשאחת המדינות, לבנון, אפילו לא מכירה בקיומה של ישראל. לבנון תמיד אמרה שלא תקיים כלל הסכמים עם ישראל, וישראל מעולם לא הצליחה להגיע להסכם עם לבנון באף נושא. בטח לא בנושא קביעת גבולות. אז אני חושב שכשאלה המשתנים במשוואה, וזה הרקע ההיסטורי, לעסקה הזו יש חשיבות עצומה".

"לקחו 11 שנים של משא ומתן כדי שזה יקרה, ובמהלכן מעולם לא צצה הזדמנות. וסוף-סוף צצה בפנינו הזדמנות. ואם נמתין שיגיע הרגע הנכון לפי לוח הזמנים הפוליטי שום דבר לא מבטיח לנו שההזדמנות הזו תציג את עצמה שוב בעתיד".

לטענתו של הוכשטיין, "לא מדובר בפוליטיקה אלא בהבטחת הביטחון". לדבריו, ההסכם מספק לישראל "ביטחון מוחלט במים הריבוניים", בעוד שייצור החשמל של ישראל מתבסס על הגז שמגיע מהים התיכון.

עוד הדגיש המתווך שכלל לא ידוע אם במאגר יש גז – ובאיזו כמות. "ישראל לא ויתרה על שום גז, לא ויתרה על משאבים", טען. "בשדה הגז הנידון שנמצא על הגבול באזור המים השנוי במחלוקת מעולם עוד לא קדחו. איננו יודעים אפילו אם יש שם גז".

לדבריו, "לא מדובר פה בכסף שיגיע לידי החיזבאללה. מדובר בקצת כסף וקצת משאבים כדי לעצור את שקיעתה וקריסתה של הכלכלה הלבנונית שנמצאת במצב של הרס מוחלט ולהתחיל במהפך. זה הצעד הראשון בדרכה של התקווה. על ישראל לדעת שקריסתה של לבנון אל תוך כאוס ומלחמת אזרחים היא לא מתכון לביטחון עבור ישראל".

הוכשטיין טען לסיכום: "בלבנון ההסכם הזה מאוד פופולרי וזה לא בגלל שהם אומרים 'הפסדנו' או 'ניצחנו'. כל השיח בלבנון הוא סביב מה שההסכם הזה עושה עבורם. זו הזדמנות סוף-סוף להטות את כף המאזניים. ואני גם מקווה שאנשי ישראל יראו את ההסכם הזה באור זהה, שמטרתו להביא עידן חדש לגמרי בין שתי מדינות שיש להן יותר ניסיון בלהילחם זו בזו מאשר בלשתף פעולה".

ההסכם הימי עם לבנון לבנון עמוס הוכשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד