ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
"סטירה לחיזבאללה"

עיתונאית לבנונית: "האינטרס של לבנון אינו זהה לאינטרס הפלסטיני"

העיתונאית הלבנונית מריה מעלוף שספגה איומים וקללות בגין ראיון לתקשורת הישראלית בעבר, פרסמה טור בתקשורת הסעודית ובו כתבה כי "עסקת הגבול הימי בין ישראל ללבנון, היא סטירת לחי לחיזבאללה"

עיתונאית לבנונית: "האינטרס של לבנון אינו זהה לאינטרס הפלסטיני"
חסן נסראללה צילום: צילום מסך

העיתונאית הלבנונית שקראה בעבר לישראל לחסל את נסראללה, פרסמה מאמר בעיתון Arab News הסעודי בו ציינה כי ההסכם בין לבנון לישראל הוא "חדשות טובות בתחום שהיה בעייתי ושנוי במחלוקת כבר תקופה ארוכה". ההסכם קובע את המים הטריטוריאליים של כל מדינה וקובע את זכויות כל מדינה בשדות הגז והנפט.

העיתונאית הלבנונית מריה מעלוף התראיינה בעבר ל'כאן חדשות' ותקפה את נסראללה ואת חיזבאללה, היא ספגה איומים, קללות ותלונה בגין בגידה, אבל לא נרתעה. "מי שמבקר אותי פחדן או מעורר רחמים" אמרה אז לרועי קייס.

ב-2017 העיתונאית החליטה להגיש תביעה בבית משפט בביירות נגד, חסן נסראללה. מעלוף תבעה את נסראללה בגין רצח, פשעי מלחמה וגרימת מתיחות עדתית במדינות ערביות. מעלוף גם קראה בעבר לצה"ל לחסל את נסראללה, ונתבעה בעצמה על ידי גורמים המקורבים לארגון בגין הסתה.

במאמר בעיתון הסעודי היא כותבת כי ההסכם טוב וכי מדובר ב"סטירת לחי לחיזבאללה".

המאמר המלא

עסקת הגבול הימי היא סטירת לחי לחיזבאללה. ההסכם של לבנון עם הגבול הימי של ישראל הוא חדשות טובות בתחום שהיה בעייתי ושנוי במחלוקת כבר תקופה ארוכה. ההסכם קובע את המים הטריטוריאליים של כל מדינה וקובע את זכויות המדינות בשדות הגז והנפט.

כדי שההסכם יצליח יש לפרש אותו כמסגרת הסכמה רחבה בין ישראל ללבנון שניתן להתייחס אליה בכל פעם שיש נקודות של הבדלים ביניהן. אם תהיה מחלוקת על כמה קילומטרים יוקצו לכל מדינה ממימי הים התיכון, פתיחות וביצוע גמיש של התוכנית הימית עלולים להקל על כל מתח. אין לראות בזה הקדמה להסכם שלום בין ישראל ללבנון, וגם לא בצורה כלשהי בגידה בעם הפלסטיני: האינטרס הלאומי של לבנון אינו זהה לאינטרס הלאומי הפלסטיני.

ישנם גורמים חשובים נוספים הקשורים להסכם הזה. זוהי קביעה של ריבונות לבנון כי לבנון זכתה במרחב, מים ומשאבי טבע. זה גם היבט חכם של מדיניות החוץ של לבנון כי לבנון הצליחה ליישב סכסוך גבול קשה מבלי לצאת למלחמה. יש לקוות שהעסקה הימית הזו תפחית את המתיחות בין ישראל ללבנון, ותקבע מידה מינימלית של הסכמה על עיקרי מדיניות החוץ הלבנונית.

כמה קבוצות כבר מנסות לדחות את ההסכם הימי, אבל יש להתנגד להן. לפרוש מההסכם יפגע בביטחון הלאומי של לבנון, מאמצים רבים הושקעו בהשגתה, ואסור לתת לכוחות הפוליטיים המתנגדים לה לעכב בשל כך את בחירתו של נשיא חדש. זה יקח את לבנון לביצה פוליטית שייקח הרבה זמן להתגבר עליה.

למרות ההסכם הזה בתיווך ארה"ב, נותרו שאלות קשות רבות בנוגע ליחסי לבנון-אמריקה. ארה"ב עדיין מודאגת מהשפעתה של איראן בלבנון. למרות שהדאגות הללו מוצדקות, ארה"ב חייבת להעריך את מה שהשיגה לבנון; זה היה בלתי אפשרי מבחינה פוליטית ללבנון להגיע להסכם כזה עם ישראל מבלי להביס את התחבולות האיראניות. איראן תמיד דוחפת לחוסר יציבות בלבנון, עם תוכניותיה לשמור על מצב של כאוס שם.

למרבה הבושה, בא כוחה של איראן בלבנון, חיזבאללה, טוען שהוא אילץ את ישראל לקבל את דרישותיה ולהציע ויתורים על ההסכם הימי. חיזבאללה ניסה בזדון לחבל במשא ומתן. הם נכשלו מכיוון שהשקרים שהפיצו לא היו מועילים לביטחון לבנון. בהשגת ההסכם הזו, לבנון סיימה מחלוקת פוליטית שתסכלה את מדיניות החוץ של ארה"ב. אמריקה גם צריכה לעזור ללבנון להגדיר כיצד ליישם הסכם זה, ואת הצעדים הבאים ביחסיה עם ישראל. ההסכם לא יפתור כל נושא במזרח התיכון, אבל זה צריך לעודד מאמץ אמריקאי חדש לסיים את המלחמה בסוריה, ולהפחית את המתיחות בין ישראל לפלסטינים.

יש לראות את ההסכם בצורה פשוטה. זו לא דוקטרינה במדיניות החוץ של לבנון. זוהי דרך פרגמטית של לבנון להתמודד עם יחסי החוץ שלה. ההסכם חייב להקדים כל סבירות למלחמה עתידית בין לבנון לישראל. שוב, זה לא יהיה קל כי יש כוחות בלבנון שרוצים לעורר עימותים מזוינים עם ישראל. לבסוף, אמריקה, אירופה, ישראל ולבנון צריכות לעבוד קשה כדי לאכוף את ההסכם הימי הזה. כל העולם צריך לאשר את ההסכם הזה. זה ישפר את הלגיטימציה של המדינה בלבנון, וישפר את מעמדה של לבנון בעולם.

מריה מעלוף היא עיתונאית, שדרנית, מו"לית וסופרת לבנונית. בעלת תואר שני בסוציולוגיה פוליטית מאוניברסיטת ליון.

לבנון חיזבאללה חסן נסראללה סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד