ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
ברוך דיין האמת

הגרי"י אליאך זצ"ל נפטר בחטף בעיצומו של החג

הגאון רבי ישראל יצחק אליאך זצ"ל משכנות הר נוף בירושלים שכיהן כראש כולל 'באר אברהם' ובעל מחבר ספר 'באר ישראל' שההדיר ספרי ראשונים ואחרונים הלך לעולמו בב' דחול המועד לאחר שקיים את מצוות ישיבת בסוכה וד' מינים

הגרי"י אליאך זצ"ל נפטר בחטף בעיצומו של החג
הגאון רבי ישראל יצחק אליאך זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בעיצומו של חג הסוכות, ליוו אבלים ודווים בני משפחה, תלמידים ומכרים רבים את הגאון רבי ישראל יצחק אליאך זצ"ל מירושלים שנסתלק בפתע פתאום לבית עולמו והוא בן 68 שנים בלבד.

המנוח זצ"ל כיהן כראש כולל שנים רבות והיה מהדיר ספרים רבים של ראשונים ואחרונים במכונים התורניים המפורסמים. מעל 26 שנה היה מעורכי האנציקלופדיה התלמודית וערכים רבים ומורכבים עברו תחת ידיו כשהוא אינו מוציא תחת ידו את הדברים עד אשר היה מברר ומלבן עד דק יחד עם גדולי הת"ח וראשי ישיבות שהיה משחר לפתחם ומציע בפניהם את הדברים וההבדלים בין הנוסחים השונים. את חידושיו האישיים שהיה מוסר בפני אברכי כולל "באר אברהם" שם כיהן כראש כולל, העלה עלי כתב בספריו "באר ישראל". השאיר אחריו עוד כתבים רבים וחיבורים ומופלאים ומקיפים בהלכה ובאגדה.

הרב זצ"ל נולד נולד בו' שבט תשי"ד בשכונת שערי חסד לאביו הרב פנחס יחיאל זצ"ל ולאמו מרת מרים שתחי'. על ברכי המשפחות החשובות, דור שישי בארה"ק, מחשובי יקירי קרתא דירושלים ודמויות ההוד של השכונה. גדל והתחנך בצילו של מרן פוסק הדור הגרש"ז אויערבאך זצ"ל אשר היה בשכנות עם הוריו, בילדותו היה ממתין לו בצאתו מהבית עם שאלות בהלכה ובדברים שלמד. הקשר האיתן וההערצה לרבי שלמה זלמן זצ"ל, הייתה בכל חייו כאשר היה שש ושמח על כל הוצאה ופרסום של סיפור הלכה ומנהג שטרם ידע על מורו ורבו מילדותו.

בישיבת אתרי קנה המנוח זצ"ל את שמו הטוב כבר אוריין, מפליג בידיעתו ובעל כוחות עצומים בהתמדה ודבקות ברבותיו ראשי הישיבה. לחתן לאחיינתו, בחר בו ראש הישיבה הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל והוא בא בברית הנישואין עם בתו של יבדלחט"א הגאון רבי יחיאל מיכל זלוטניק מחשובי יקירי קרתא דירושלים ומרבני שכונת רמת שלמה. זכה להימנות על חבר אברכים מופלגים בכולל של רבה של ירושלים הגאון רבי בצלאל ז'ולטי שצ"ל שנבחן על ידו וקיבל ממנו סמיכה.

כל מי שהכירו אחזו התפעלות מעבודת התפילה של הרב זצ"ל  - היה מראשוני המתפללים, כמונה מעות ממש, תפילה במתינות ויישוב הדעת והכל בלי לעשות טרחה לסובבו כשהוא מחפש תמיד קרן זווית שלא תעכב אחרים בתפילה. כל אורח חייו היה סיפור מופלא של זריזות למצווה וניצול הזמן באופן מופלא בסדרי לימוד והספקים בכל מקצועות התורה הקדושה. היה מדקדק גדול בהלכה וכל פסיק מחייו היה רק לפי שו"ע. טרח ועמל בענייני בין אדם לחבירו והיה רגיש ואכפתי לכל סובביו. ההארת פנים ואהבת הבריות של המנוח זצ"ל הייתה לשם ולתהילה.

לפני שנים רבות כאשר גילה שיש מחסור וקושי באזור מגוריו בציוד של שולחנות וכיסאות, טרח בגופו ובממונו והקים גמ"ח עבור זה בשכונתו. היה משנן לו ולכל סובביו בכל עת את החובה לעסוק ולזכור את הי"ג עיקרי האמונה וזה שלכל דבר בעולם יש תכנית ואין שום כוח בעולם מבלעדיו שיכול לעשות מאומה.

ביו"ט ראשון של סוכות עוד קיים כדרכו בשמחה עצומה את מצוות ישיבת סוכה וד' מינים. במוצאי חג ראשון הוא חש בחולשה וביום ב' דחול המועד סוכות לאחר שכל בני משפחתו כולל בנו המתגורר מעבר לים, היו סביב מיטתו בתפילות הלל והושענות, הוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

בלוויה רבת תוגה וכאב שיצאה בליל ג' דחוה"מ מבית הלוויות שמגר בירושלים, הספידו בקצרה מפני המועד חמיו הגאון רבי יחיאל מיכל זלוטניק, כשהוא מתייפח בבכי תיאר את גודל החיסרון והחלל שהותיר בהליכתו חתנו כבנו שזכה להיות דבוק במצוות בקיום ההלכה בכל עת וזכה להיות ספון באהלה של תורה. בנו בכורו הרה"ג ר' אהרן אליאך נפרד בקצרה בשם המשפחה ואמר כי מרבני השכונה שביקשו לומר כי זהו כבודו של הנפטר שההלכה הייתה נר לרגליו ממש ולכן שלא יסטו להאריך בהספד אלא רק בדברי פרידה קצרים. בדבריו הקצרים הודה לאמו שתחי' שמשוש כל חייה היה במסירות והשקעה שאינה יודעת גבול למען יוכל אבא זצ"ל לשקוד ולהגות בתורה בכל עת כרצונו.

זכה יחד עם רעייתו תבדלחט"א להקים משפחה לתפארת, כרם מפואר בבית ה', ילדיו, הר' אהרן, הר' אברהם אשר, הר' יעקב, הר' משה, הר' שלמה, הר' אליהו, הר' ישעיהו, ובנותיו הנשואות לר' חננאל הילדסהיימר, הר' חגי אדר"ת, הר' ראובן רוזנפלד, נכדים ונכדות, כולם זרע ברך ה' ההולכים כעמלו בדרכי התורה והיראה.

כל בני המשפחה יושבים שבעה בביתו ברחוב שאולזון 62 בשכונת הר נוף ירושלים – זמני ניחום אבלים: ממוצאי שמחת תורה עד יום שני הבא בבוקר, לפנה"צ מ - 10:00-13:30 אחרה"צ מ- 17:00-22:30.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב אליאך הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד