י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024
"טוסטוסים מעופפים"

המלחמה באוקראינה: המל"טים האיראניים נותנים שהות לברוח

בגלל קולות הזמזום המיוחדים שהם משמיעים כשהם מתקרבים, מל"טים איראניים מסוג שאהד 136 בדרך כלל פחות הרסניים מטילים מדויקים. אזרחים יכולים לראות ולשמוע אותם מגיעים, כך שיש להם יותר זמן לחפש מחסה לפני פיצוץ. כמה אוקראינים כינו אותם "טוסטוסים מעופפים" בגלל המנועים הרועשים שלהם

המלחמה באוקראינה: המל"טים האיראניים נותנים שהות לברוח
מל"ט של איראן יכול לשאת ציוד מעקב וגם אמצעי לחימה מדויקים צילום: Iran international

השבוע רוסיה פגעה בעומק אוקראינה בבירה קייב עם מל"טים איראניים מסוג "קמיקזה" הנקראים שאהד 136. המל"טים הקטנים והרועשים הללו נועדו לפגוע רחוק. הם זריזים מספיק כדי להתחמק ממערכות הגנה אוויריות רבות. על פי ההערכות, מל"טי הקמיקזה המשמשים את רוסיה מיובאים מאיראן. הם "הם גם נשק צבאי וגם נשק פסיכולוגי", אמר סמואל בנדט, אנליסט צבאי-רוסי בקבוצת המחקר CNA שבסיסה בווירג'יניה. "התקפות על ערים גדולות שאמורות להיות מוגנות היטב מפני איומים אוויריים מוכיחות שלרוסיה עדיין יש את היכולת לגרום נזק, בין אם נפגעו מטרות צבאיות או אזרחיות".

התקפות מל"טים כבר הפכו למאפיין קבוע של המלחמה באוקראינה, כששני הצדדים מנצלים את כלי הטיס הקטלני בדרכים שונות. המל"טים שרוסיה משתמשת, אומרים גורמים אמריקאים ואוקראינים ל'וושינגטון פוסט', מיוצרים באיראן, שם הם מוכרים כשאהד 136, הם נועדו לפגוע במטרות ספציפיות עם חומרי נפץ שניתן להעביר למרחקים של עד 2,500 קילומטרים.

אולריקה פרנקה, עמיתת מדיניות בכירה במועצה האירופית ליחסי חוץ, אמרה כי המל"טים הללו היו בשימוש באזורי סכסוך אחרים, כולל במלחמות האחרונות בין אזרבייג'ן לארמניה. כוחות אזרבייג'נים השתמשו במל"טים של 'הרופ' (Harop) שפותחו בישראל, הדומים לסוג האיראני בגודלם וביכולותיהם.

בגלל קולות הזמזום המיוחדים שהם משמיעים כשהם מתקרבים, הגרסה האיראנית בדרך כלל פחות הרסנית מטילים מדויקים - אזרחים יכולים לראות ולשמוע אותם מגיעים, כך שיש להם יותר זמן לחפש מחסה לפני פיצוץ. כמה אוקראינים כינו אותם "טוסטוסים מעופפים" בגלל המנועים הרועשים שלהם.

ובניגוד לטילים גדולים, רדיוס הפיצוץ שלהם קטן יותר ולא בהכרח שולח רסיסים לכל עבר. אבל הם יכולים גם לחמוק מעבר להגנות האוויריות של אוקראינה - או לאלץ את הצבא להשתמש במשאבי ההגנה האווירית המוגבלים שלו כדי לנטרל אותם לפני שהם יפגעו ביעד שלהם.

ולדימיר פוטין איראן מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד