כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"סכנה בריאותית לחייהם"

דו"ח חמור חושף: תנאים מזעזעים בתאי המעצר בתחנות המשטרה

הסנגוריה הציבורית פרסמה דוח חירום וטוענת כי קיים "משבר הלנת עצורים בתחנות משטרה" | מביקורות שערכו אנשי הסנגוריה הציבורית ב-19 תחנות משטרה עולה כי העצורים מוחזקים במשך ימים בתנאים קשים ומשפילים | הסנגורית הראשית: "התנאים פוגעים קשות בזכותם לעמוד על חפותם ולזכות להליך הוגן"

דו"ח חמור חושף: תנאים מזעזעים בתאי המעצר בתחנות המשטרה
אילוסטרציה צילום: אבי גדלוביץ'

הסנגוריה הציבורית פרסמה הבוקר (שלישי) דוח בעקבות משבר הלנת עצורים בתחנות המשטרה, מצוקה שהתגברה מאוד בחודשים האחרונים - בעקבות מחסור במקום בבתי המעצר של שירותי בתי הסוהר.

לדברי הסנגוריה הציבורית בחודשים האחרונים היא עדה לתופעה מדאיגה בהם עצורים כלואים בתחנות המשטרה, למשך ימים רבים, בניגוד לחוק, בתנאים מחפירים וירודים, תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם.

כאמור, על רקע התופעה, יזמה הסניגוריה הציבורית סדרה של ביקורי בזק רשמיים בתאי המעצר והשהייה בתחנות משטרה בכל רחבי הארץ.

הדוח המלא מפרט את ממצאי הביקורים אותם ערכה הסניגוריה הציבורית ב-19 תחנות משטרה בכל רחבי הארץ, בחלוקה לפי נושאים: תנאי לינה ושטח מחייה; מזון, מים וציוד אישי; תברואה, אוורור וגישה לשירותים ומקלחות; נגישות לטיפול רפואי; טלטול עצורים בין תאי המעצר והיבטים נוספים. 

התמונה שעולה מהדוח היא קשה ומדאיגה ביותר לפיה משטרת ישראל אינה מספקת תנאים הולמים להחזקתם והלנתם של עצורים למשך יותר משעות ספורות, וזאת בניגוד לחוק, ומובילה אותם בין בתי מעצר ותחנות משטרה, שלא לצורך. הממצאים מצביעים על כך שכליאתם והובלתם של עצורים בתחנות המשטרה, מפשיטה מהם את כבודם כבני אדם; פוגעת קשות בזכותם לעמוד על חפותם ולזכות להליך הוגן; תוך יצירת סכנה בריאותית לחייהם של העצורים המוחזקים ימים ארוכים ללא נגישות מידית לטיפול רפואי שוטף.

בחלק מהתחנות נמצא כי עצורים מוחזקים לאורך שעות ארוכות ואף לאורך יממות בתאים המיועדים לשהייה קצרת טווח בלבד. בתאים אלו ספסלים צרים בלבד, ואין בהם תשתיות הכרחיות לצורך הלנה של עצורים. כך, באחת התחנות נמצא כי עצורים נאלצו לישון על רצפת התא, ללא מזרנים וכלי מיטה, כאשר נעליהם משמשות להם ככריות. בתחנה אחרת פגשו המבקרים הרשמיים בעצור כבן 65 אשר נאלץ לישון על הרצפה החשופה.

עוד עולה מהדוח כי חלוקת המזון לעצורים בתחנות אינה מוסדרת, כך שהשוטרים בכל תחנה נאלצים למצוא פתרונות נקודתיים, לעיתים תוך רכישת מזון לעצורים מכספי התחנה או מכיסם. במצב דברים זה, נתקלו המבקרים הרשמיים בתלונות מצד עצורים על כך שלא קיבלו מזון ושתייה לאורך שעות ארוכות, ובמקומות אחרים נקצבו לעצורים מי שתיה בכמות שאינה מספקת.

כמו כן, רבים מתאי המעצר והשהייה מלוכלכים, ושוררים בהם צחנה ומחנק אשר הקשו על השהות בהם. בנוסף, נמצאו ליקויים שונים הנוגעים לתאי השירותים והמקלחת, בהם היעדר הפרדה מספקת בין התא לשירותים באופן הפוגע פגיעה קשה בפרטיות העצורים והיעדר גישה לשירותים למשך שעות ארוכות.

לאור הממצאים הקשים והפגיעה חסרת התקדים בזכויות העצורים, הסניגוריה הציבורית סבורה כי למשבר קשה זה קיים פתרון אחד ויחיד – הפסקה לאלתר של החזקתם של עצורים בתחנות משטרה וטלטולם ברחבי הארץ בחיפוש אחר מקום לינה.

לדברי הסנגוריה "יש ליצור באופן מידי את התנאים שיפחיתו את העומס הקיים במתקני שב"ס באמצעות צמצום דרסטי בכליאה המיותרת הנפוצה בישראל והימנעות מראש ממעצר באמצעות הסתמכות על הסמכות לשחרר חשודים לחלופת מעצר בערובה".

ממשטרת ישראל נמסר ל 'ynet' בתגובה לפרסום הדו"ח: "האחריות לתחום כליאת עצורים בישראל היא של שירות בתי הסוהר, וזה תפקידו. לצערנו, בתקופה האחרונה קיימת מצוקה קשה ומוכרת של מקומות כליאת עצורים ברחבי הארץ, והמשטרה נאלצת בעל כורכה להחזיק ולשמור על העצורים בתאי שהייה במשך מספר שעות או לילה שלם, עד להבאתם לבית משפט לדיון בבקשה להארכת מעצרם. המשטרה פועלת, ככל שהדבר בידיה, לצמצום המצוקה הקשה ולאתר פתרונות ראויים במצב שנוצר ומצפה מכל הגורמים האחראים לכך לאתר פתרונות נוספים ולאפשר כליאת עצורים בתנאים מתאימים וראויים".

בשירות בתי הסוהר מסרו כי "שב"ס הוא ארגון הכליאה הלאומי של מדינת ישראל, והיחיד האמון על אחזקת כלואים במתקניו. משבר הכליאה משקף את התמודדות הארגון לאורך השנים עם המצוקות הגוברות נוכח היעדר בינוי, ריבוי עצורים והשלכות המודל לשחרור. 

אנו מחויבים לקלוט עצורים, אולם יחד עם זאת, במצב הדברים בו מוחזקים בשב"ס 930 אסירים מעל התקן, ישנן פעמים בהם נאלצים בתי המעצר בשב"ס, להפנות את העצורים למתקנים חלופיים עקב צפיפות יתר. במהלך השנה האחרונה, קידם שב"ס תכנית לייצור מקומות נוספים לקליטת עצורים. בשבועות האחרונים נוספו 120 מקומות כליאה וזאת על מנת לממש את יעודנו כארגון כליאה ועל מנת לקלוט את עצורי משטרת ישראל הלנים בתחנות המשטרה".

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר: "במאמצים רבים ומשולבים שהוביל המשרד בשנה האחרונה הורחבו פתרונות כליאה רבים, וכן הופעלו כלים ואמצעים שונים לצמצום הבעיה, לרבות מתן מענה לצמצום הלנת עצורים בתחנות המשטרה, שהינה תופעה בלתי רצויה ושלילית שיש בה סיכונים רבים, כפי שהיטיב לציין דוח הסניגוריה הציבורית.

על מנת להמשיך והפעיל אכיפה נחושה ולהגביר את הביטחון האישי - וזאת תוך התאמת תשתיות הכליאה הלאומיות - מוביל המשרד בשיתוף עם גורמים רבים בממשלה תכנית לאומית מקיפה שתתן מענה לתשתיות הכליאה למשך עשור קדימה. עד ליישום תכנית זו, ימשיך המשרד להפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו על מנת להתמודד עם מצוקת הכליאה וזאת תוך המשך חתירה לאכיפה בלתי מתפשרת ושמירה על ביטחון אזרחי ישראל".

 

 

משטרת ישראל דוח תנאי כליאה התעללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד