כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
נלחמו לשמור בסוד

גנרלים אמריקאים קיבלו משרות בכירות אצל יורש העצר הסעודי

מאות קצינים בכירים משוחררים מצבא ארה"ב, קיבלו משרות זרות משתלמות שפקידי מודיעין בארה"ב אישרו. אך נלחמו לשמור על כך בסוד. מונרכיות מפרץ עשירות בנפט הוציאו הוצאות כספיות גדולות על הגנה, וחיזקו את השותפות שלהן עם הפנטגון

גנרלים אמריקאים קיבלו משרות בכירות אצל יורש העצר הסעודי
משרד צילום: pixabay

יותר מ-500 אנשי צבא ארה"ב בדימוס - כולל עשרות גנרלים ואדמירלים - קיבלו משרות רווחיות מאז 2015 ועבדו עבור ממשלות זרות, בעיקר במדינות הידועות בהפרות זכויות אדם ודיכוי פוליטי, כך על פי תחקיר של 'וושינגטון פוסט'.

בסעודיה, למשל, 15 גנרלים ואדמירלים אמריקאים בדימוס עבדו כיועצים בשכר עבור משרד ההגנה הסעודי מאז 2016. בראש המשרד עומד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה, שלדברי סוכנויות הביון האמריקאיות אישר ב-2018 את הריגתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, בעל טור ב'וושינגטון פוסט', כחלק ממבצע אכזרי נגד התנגדות למשטר.

היועצים בשכר כללו את גנרל הנחתים בדימוס ג'יימס ג'ונס, יועץ לביטחון לאומי של הנשיא ברק אובמה, וגנרל הצבא בדימוס קית' אלכסנדר, שהוביל את הסוכנות לביטחון לאומי תחת אובמה והנשיא ג'ורג' בוש, כך לפי מסמכים שהושגו במסגרת חוק חופש המידע.

אחרים שעבדו כיועצים עבור הסעודים מאז רציחתו של העיתונאי ג'אמל חאשוקג'י כוללים גנרל בדימוס עם ארבעה כוכבים בחיל האוויר וגנרל לשעבר ששירת באפגניסטן.

רוב אנשי ארצות הברית בדימוס עבדו כקבלנים אזרחיים עבור ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובמדינות אחרות במפרץ הפרסי, ומילאו תפקיד קריטי, אם כי ברובו בלתי נראה, בשדרוג הצבאות של אותן מדינות.

כל אותו זמן, כוחות הביטחון של מדינות המפרץ המשיכו לבצע הפרות של זכויות אדם בבית ומחוץ לגבולותיהן. עם מודיעין משותף, תדלוק אווירי ותמיכה מממשלת ארה"ב. ערב הסעודית ואיחוד האמירויות התערבו במלחמת האזרחים בתימן בצורה הרת אסון, וגרמו למשבר הומניטרי עולמי והרגו אלפי אזרחים, כך על פי חוקרי האו"ם.

גיוסם של אנשי צבא ארה"ב בדימוס הואץ בשל מומחיותם בעשור האחרון, כאשר מונרכיות מפרץ עשירות בנפט הוציאו הוצאות כספיות גדולות על הגנה, וחיזקו את השותפות שלהן עם הפנטגון אך נלחמו לשמור על כך בסוד.

כמה קצינים אמריקאים אפילו ניהלו משא ומתן על משרות עם ממשלות זרות בזמן שהם עדיין היו בשירות פעיל. על פי החוק הפדרלי, אנשי צבא ארה"ב בדימוס - המוגדרים בדרך כלל כמי ששירתו לפחות 20 שנה במדים וזכאים לפנסיה - מוגבלים מלקבל כל דבר בעל ערך מממשלות זרות שעלול לסכן את נאמנותם המושבעת לארצות הברית.

המבקשים אישור לעבודה במדינה זרה, חייבים לעבור בדיקת רקע וסקירת מודיעין, למחלקת המדינה ולכוחות המזוינים יש אפשרות לדחות כל בקשה שלדעתם "תשפיע לרעה על יחסי החוץ של ארצות הברית". אבל תחקיר ה'וושינגטון פוסט' מצא שהאישור הוא כמעט אוטומטי. מתוך למעלה מ-500 בקשות שהוגשו מאז 2015, כ-95 אחוז נענו. אין עונש פלילי על הפרת החוק, והאכיפה כמעט ולא קיימת.

סעודיה מוחמד בן סלמאן ארה''ב צבא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד