כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שילמו פרוטקשן

780 מיליון דולר קנס על עסקים עם דאעש

יצרנית חומרי בניין עולמית וחברת הבת שלה הודו אתמול בקשירת קשר לספק תמיכה חומרית ומשאבים בצפון סוריה בין השנים 2013 ל-2014 לדאעש. הם ישלמו קנס ענק של מאות מיליוני דולרים. "הנאשמים שיתפו פעולה עם דאעש, אחד מארגוני הטרור האכזריים ביותר שידע העולם, כדי להגדיל את הרווחים"

780 מיליון דולר קנס על עסקים עם דאעש
פועלי בנין: אילוסטרציה צילום: Pixabay

משרד המשפטים האמריקאי הגיע להסדר טיעון פלילי של כ-780 מיליון דולר קנס, עם חברת מלט צרפתית ששילמה לארגון הטרור דאעש על מנת להמשיך לפעול בסוריה בשנים 2013 ו-2014 - בזמן שהארגון חטף ורצח עיתונאים ועובדי סיוע.

בכירים בחברת Lafarge, שבסיסה בפריז, הסכימו לעסקה לאחר ששילמו יותר מ-5 מיליון דולר פרוטקשן למנהיגי המדינה האסלאמית ולחצו עליהם לסייע לחברה לשמור על מתקני הייצור שלה, כך לפי דובר החברה. ההסכם עם לאפארג', חברת בת של קבוצת Holcim שבסיסה בשוויץ עם פעילות נרחבת בארצות הברית, הוא ללא ספק הקנס הגדול ביותר ששילמה חברה פרטית המואשמת במתן תמיכה חומרית לארגון טרור. החברה הודתה ביום שלישי בבית המשפט הפדרלי בברוקלין באשמה של קשירת קשר למתן תמיכה חומרית לארגון טרור זר.

עורכי הדין של החברה טענו בבתי המשפט בצרפת כי מאמציה של חברת לאפארג' לא נועדו לסייע למדינה האסלאמית אלא להבטיח את המשך פעילותה. פקידי משרד המשפטים ניהלו בשקט את התיק שלהם נגד החברה במסגרת חוק פלילי פדרלי שאוסר על אנשים או עסקים לשתף פעולה עם אנשים שהם מוכרים כטרוריסטים.

המנכ"ל של לפארג' הופיע בבוקר יום שלישי בבית המשפט הפדרלי בברוקלין בשם החברה. בהצהרה מטעמו נאמר: "אף אחד מהמנהלים שהיו מעורבים בהתנהלות הזאת לא נמצא היום בחברה, או גורמים קשורים כלשהם", החברה הוסיפה כי היא "קיבלה אחריות לפעולות של המנהלים הבודדים המעורבים, שהתנהגותם הייתה הפרה בוטה של ​​קוד ההתנהגות של החברה".

החברה שנוסדה באמצע המאה ה-19 במהלך תנופת הבנייה בפריז, פעלה בטירוף כדי לשמור על פעילותה בסוריה גם כשכוחות המדינה האסלאמית זרעו במקום הרס.

"פשעי הטרור שהחברות הודו באשמה הם תזכורת חיה לאופן שבו פשיעה תאגידית יכולה להצטלב בביטחון הלאומי", אמרה סגנית התובע הכללי ליסה מונקו. "הנאשמים שיתפו פעולה עם דאעש, אחד מארגוני הטרור האכזריים ביותר שידע העולם, כדי להגדיל את הרווחים ולהגדיל את נתח השוק - כל זאת בזמן שדאעש השתתף במסע אלימות ידוע לשמצה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. המקרה הזה מעביר את המסר הברור לכל החברות, אך במיוחד לאלו הפועלות בסיכון גבוה, להשקיע בתוכניות ציות חזקות, להקדיש תשומת לב ערה לסיכוני הציות לביטחון לאומי ולבצע בדיקת נאותות קפדנית במיזוגים ורכישות".

עוד נאמר: "הנאשמים העבירו כמעט שישה מיליון דולר בתשלומים בלתי חוקיים לשניים מארגוני הטרור הידועים לשמצה בעולם - דאעש וג'בהת אל-נוסרה בסוריה - בזמן שהקבוצות הללו התעללו באזרחים חפים מפשע בסוריה וזממו באופן אקטיבי לפגוע באמריקאים", עוזר התובע הכללי מתיו אולסן מהמחלקה לביטחון לאומי של משרד המשפטים אמר. "פשוט אין הצדקה שתאגיד רב לאומי יאשר תשלומים לארגוני טרור מוגדרים".

בעוד חברות רב לאומיות אחרות פרשו, לאפארג' קיבלה החלטה מחושבת להישאר, תוך שהיא דוחפת את גבולות החוק הבינלאומי להמשיך. פעולות החברה פורסמו על ידי ה'ניו יורק טיימס' ב-2018, העיתון פרסם את מאמצי המנהלים לנקוט בשורה של פעולות - פשרות ותשלומים - שהותירו את אחת מחברות חומרי הבנייה הגדולות בעולם חשופה לפשע בארצות הברית ובצרפת.

כדי להעביר אספקה ​​ועובדים דרך אזורים מסוכנים, וכדי לאבטח חומרי גלם, החברה הזרימה כסף למתווכים שניהלו משא ומתן עם המדינה האסלאמית, כמו גם לשלוחה של אל-קאעידה בסוריה ועם פלגים חמושים אחרים, לפי המסמכים, הכוללים עדויות לחוקרים. על ידי בכירים לשעבר, כולל עדויות ועדים של עובדים לשעבר, התכתבויות של החברה וסקירה פנימית חסויה של הפעילות של החברה בסוריה.

דאעש סוריה צרפת משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד