כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לוחם מלחמות השבת

ר' מרדכי ז"ל 'הצדיק מהתבלינים' הלך לעולמו

בעיר בית שמש הוותיקה והחדשה נפרדו בערב שמחת תורה מהרב מרדכי כהן ז"ל שנהנה מיגיע כפיו בהיותו בעל חנות התבלינים המפורסמת בעיר, אך לצד כל זאת עשה את מלאכתו עראי ולחם את מלחמות השבת בכל כוחו בעיר. רבים מגדולי ישראל היו באים לברכת האילנות בחצר ביתו

ר' מרדכי ז"ל 'הצדיק מהתבלינים' הלך לעולמו
הרב מרדכי כהן זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בליל הושענא רבא הלך לעולמו, הרב מרדכי כהן ז"ל בעל חנות התבלינים 'תבליני כהן מרדכי ובניו', שהיה מוותיקי ומייסדי העיר בית שמש ונפטר לבית עולמו בגיל 87. 

ר' מרדכי כהן ז"ל שכונה בפי כל, ר' מרדכי מהתבלינים, היה דמות נערצת ואהובה בקרב כלל תושבי בית שמש, כולם אהבו והעריכו אותו, אברכים בני תורה לצד בעלי בתים ופשוטי העם.

היה ראש וראשון לכל דבר שבקדושה בעיר בית שמש, ביתו היה בית ועד לחכמים, לחם את משמרת השבת והטהרה, היה אבי יתומים ואלמנות, רודף צדקה וחסד, נשא ונתן באמונה, ויראתו קודמת לחכמתו. 

גדולי ישראל ובראשם חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל, חכם יהודה צדקה זצ"ל חכם יוסף עדס זצ"ל חכם יהודה מועלם זצ"ל, הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל הרב אברהם מרדכי ברייטשטיין זצ"ל הרב משה כץ זצ"ל וכן יבדל"א הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, הגאון רבי ראובן אלבז ועוד רבים היו מגיעים לביתו.

כמו כן, זכה ובכל ראש חודש ניסן היו הרבנים מטריחים את עצמם להגיע עד לבית שמש כדי להתבשם ולברך את ברכת האילנות בגינתו של ר' מרדכי ז"ל.

מעטים יודעים כי ר' מרדכי ז"ל היה הנחשון להקמת המוסדות התורניים הראשונים בעיר בית שמש. ר' מדרכי האיץ והפציר ברבנים שישלחו אברכים לעיר שהייתה אז בשיממון רוחני.

כשעלה ר' מרדכי ז"ל ארצה מהעיר יזד שבמרכז איראן, העיר שידועה ביהודים התמימים והצדיקים, אל העיר בית שמש, הזדעזע לראות איך בכל שבת היו יהודים שומרי תורה ומצוות מתפללים בבית הכנסת ובתום התפילה היו מקפלים את הטלית ועולים בעיצומה של השבת אל הסעה שהובילה אותם אל מפעל נשר בהר-טוב, שם חיללו את השבת.

ר' מרדכי שינס את מותניו ונלחם כרמטכ"ל וכחייל פשוט למען שמירת השבת. מידי שבת בשבתו. היה הולך ומטפס מאות מדרגות במסירות נפש עילאית, למרות שסבל מכאבי רגליים והיה אחרי ניתוחים בברך, הוא טיפס אל בית הכנסת השוכן במרומי הגבעה, כשהיה פוגש במחללי שבת היה מיד מוחה וזועק ללא מורא ופחד, והיו לא מעט פעמים שכמעט הרביצו לו, אך רובם ככולם כשהיו שומעים איך זועק מקירות ליבו, היו מפסיקים לאלתר מלחלל את השבת.

המנוח ז"ל מקבל את ברכתו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל

חתנו הרב יצחק כרמלי 'היהודי הנודד' מספר ל'בחדרי חרדים': "מערכות השבת של ר' מרדכי היו רבות, אחד ממלחמותיו היה המאבק לסגירת בריכת השחיה שפעלה בעמק הזיתים בריש גלי תוך חילולי שבת המוניים, קל לשער מה היה קורה אילו פעלה הבריכה היום וממוקמת מתחת לקריה החרדית".

היה גם חבר ושותף למאבקי השבת בשנים האחרונות יחד עם הספרא דדיינא של העדה החרדית הרב אברהם מרדכי ברייטשטיין זצ"ל. יחד נלחמו כדי לעצור את הפרצה כשמוניות שירות היוו תחליף להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

בבית שמש הישנה, מי לא הכיר את תבליני כהן, החנות של ר' מרדכי, לא הייתה סתם חנות, זה היה מוסד. משם נבנו בתים שנטו להיהרס, שם קיבלו יתומים ואלמנות עידוד מזון ותמיכה, נדכאים שנכנסו לחנות עצובים יצאו מעודדים ושמחים.

ר' מרדכי ציווה את בניו שיחי' להקפיד להוסיף 10 גרם לטובת הלקוח, בעת האחרונה עם עליית המחירים ביקש מבניו להתחשב במסכנים לספוג את העלויות ולא להעלות את המחירים.

על שולחנו בשבת ישבו תדיר מסכנים שזכו לכבוד כאחד מבני הבית, כאשר שותפתו הרבנית ע"ה שנפטרה לפני שש שנים עמדה לצידו באירוח וההסעדה.

כל מי שנכנס לביתו של ר' מרדכי זכה לראות אותו מראה בדיוק, ר' מרדכי יושב ליד השולחן עם סטנדר, ומשקפי קריאה, וכך הוגה בספר 'ראשית חכמה' שאותו כל כך אהב, את הספר הוא סיים בעיון מספר פעמים, כך גם כל מי שנכנס לבית הכנסת בשעות שאחרי התפילה כשכולם יצאו כבר, ראה את ר' מרדכי לומד את הזוהר הקדוש אותו סיים מספר פעמים.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות חתנים וצאצאים הממשיכים בדרכו.

הלוויתו התקיימה בערב שמחת תורה יום הושענא רבא בבית העלמין בבית שמש שם נטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

 

בית שמש יצחק כרמלי תבלינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד