ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
משבר האנרגיה העולמי

חשש: מחירי החשמל יתייקרו שוב באופן חריג

למרות שמחירי החשמל מתעדכנים בדרך כלל מידי שנה, אולם מאחר וישנם תנודות חזקות בשוק האנרגיה תיתכן השנה עלייה נוספת בכפוף להחלטת מועצת רשות החשמל | המחירים שעלו באוגוסט ב-8% צפויים לעלות שוב לקראת חודש ינואר

חשש: מחירי החשמל יתייקרו שוב באופן חריג
חשבון חשמל צילום: חברת החשמל

בשוק האנרגיה חוששים כי תעריף החשמל עלול להתייקר בינואר 2023 או לפני בעקבות המשך העלייה של מחיר הפחם, עליית מדד המחירים לצרכן וכן עליית שער הדולר, כך דווח הערב ב'ישראל היום'. תעריפי החשמל מתעדכנים ככלל פעם בשנה במהלך חודש בינואר על ידי רשות חשמל, אך כאשר יש תנודות חריפות ייתכנו עדכונים גם באמצע השנה.

על פי הדיווח של סוניה גורודיסקי, נכון לעכשיו, מדדי התשומות של חודש אוקטובר של רשות החשמל מצביעים על עלייה צפויה של 14% בתעריף החשמל, ולמרות שיש עוד כחודשיים וחצי עד סוף השנה, ההערכה היא כי מחיר הפחם לא ירד בחודשים הקרובים, או לפחות לא באופן משמעותי, וזאת בשל משבר האנרגיה באירופה בפתחו של החורף.

לכל אלה יש להוסיף את פריסת ההתייקרות הקודמת של תעריף החשמל לתשלומים. כזכור ב-1 באוגוסט תעריף החשמל עלה ב-8.6% בעקבות הזינוק של מחיר הפחם. שיעור ההתייקרות אז אמור היה להיות גבוה יותר ולעמוד על כמעט 20%, אך בצל הביקורת הציבורית הוחלט לפרוס חלק מההתייקרות לתשלומים.

אם אכן תהיה עליית תעריף החשמל, גם אם בשיעור מתון יותר ממה שנראה כיום, הדבר עלול להחריף את גל ההתייקרויות הנוכחי שהתחיל בימים אלה, שכן תעריף החשמל משפיע לא רק על משקי הבית אלא גם עלויות הייצור והוצאות העסקים שאחרי זה מגולגלות לצרכן.

ב'ישראל היום' מציינים כי למרות שלושה מאגרי גז טבעי ישראל עדיין משתמשת בפחם היקר והמזהם את הסביבה לייצור החשמל, כאשר כרבע מסך החשמל בישראל מיוצר על ידי שימוש בפחם. החלטת ממשלה ביולי 2018 קבעה כי יש להפסיק את פעילותן של יחידות הייצור הפחמיות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין, במקומן יוקמו שתי יחידות חדשות הפועלות בגז טבעי. אך בשל העיכובים בהקמת היחידות החדשות שנגרמו בעיקר ממשבר הקורונה, הדבר עדיין לא קרה – התוצאה היא עלייה מתמשכת בתעריף החשמל.

חברת חשמל עליית מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד