כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ממשיכה להסתבך

כאוס בבריטניה: שרת הפנים התפטרה מתפקידה

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ממשיכה להיאבק על תפקידה, חודש וחצי בלבד לאחר שנכנסה אליו. לאחר שנאלצה לבטל כמעט לחלוטין את תוכניתה הכלכלית שספגה אש ולפטר את שר האוצר, נמצא מעמדה ומעמד מפלגתה בשפל. שרת הפנים הודיעה אתמול על התפטרותה ואמרה כי היא: "מודאגת מהכיוון שבו צועדת הממשלה"

  כאוס בבריטניה: שרת הפנים התפטרה מתפקידה
שולחן הממשלה בבריטניה צילום: ממשלת בריטניה

שרת הפנים הבריטית סואלה ברוורמן הודיעה אתמול על התפטרותה מתפקידה, בשל עבירה קלה על כללי המנהל התקין. עם זאת, השרה ברוורמן הביעה ביקורת כלפי ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ההולכת ומסתבכת, ואמרה כי היא: "מודאגת מהכיוון שבו צועדת הממשלה". דברים אלו מגיעים על רקע מאבקה של טראס להחזיק את ממשלתה, בעקבות ביטול תוכניתה הכלכלית של ראש הממשלה.

ראש הממשלה טראס מונתה לתפקידה לפני כחודש וחצי בלבד, וכבר מוצאת את עצמה במצב פוליטי בעייתי המסכן את הישארותה ברחוב דאונינג 10. הביקורת הציבורית כלפיה וכלפי מדיניותה הכלכלית הולכת וגוברת, ובסקרים האחרונים צברה מפלגת הלייבור פער על פני השמרנים שלא נראה כמו מזה שלושה עשורים: כ-36% אחוזים. בפרלמנט הבריטי מטיחה האופוזיציה ביקורת קשה בטראס, ודורש ממנה להתפטר. לדרישות אלו הגיבה טראס אתמול: "אני אדם שלוחם, לא אדם שפורש".

לפני שלושה ימים הודיע שר האוצר הבריטי על ביטול תוכניתה הכלכלית של הממשלה שנועדה לתת מענה למשבר הכלכלי אליו נקלעה בריטניה. במרכז התוכנית עמדו קיצוצי מיסים והפחתת רגולוציה, ועלותה הסתכמה בכ-45 מיליארד פאונד. התוכנית ספגה אש מכיוונים שונים, עוררה מחאה גדולה על רקע הטבותיה עם העשירים שיקבלו בה קיצוצי מס נרחבים, וגרמה לצניחה בערך הפאונד. תחילה הגנה טראס על התוכנית, אך משהבינה כי התמיכה הציבורית בה נמצאת בשפל בעקבותיה וכי תתקשה לגייס רוב בפרלמנט לתוכנית, נאלצה להודיע כי מבטלת את תוכנית קיצוצי המס לבעלי הכנסה שנתית של למעלה מ-150 אלף פאונד.

ביטול התוכנית הוביל לירידה נוספת בתמיכה בשמרנים, מאחר והציבור ראה כי הם מתקשים לקדם את מדיניותם. גורם במפלגה אמר על המצב: "זה מדהים. הנזק כבר נעשה. אנחנו פשוט נראים חסרי יכולת עכשיו". עם הימשכות הלחץ נאלצה טראס לבטל כמעט לחלוטין את תוכניתה הכלכלית ולפטר את שר האוצר קוורטנג.

התמיכה בטראס נמצאת בשפל, ורבים מעדיפים אפילו את קודמה, בוריס ג'ונסון, במקומה. רבים החלו לספור את זמנה של טראס כראש ממשלה לאחור, ולאחרונה נודע כי חברי המפלגה השמרנית, מפלגתה של טראס, מנסים לקדם מהלך להדחת טראס מתפקיד ראש הממשלה כבר בימים הקרובים.

בריטניה ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בוריס ג'ונסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד