ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
לא יודעים מי חי

גובר החשש ליהודים החיים באוקראינה הכבושה

לא ידוע כמה יהודים חיים כיום באזורים תחת כיבוש רוסי, אם כי מניחים שחלק גדול עזב מאז הפלישה ב-24 בפברואר. הורים קשישים סירבו או לא יכלו לעזוב את עיר הולדתם, אך ילדיהם עזבו עם האוקראינים הנסוגים או נקטו צעדים כדי להימלט מהכיבוש הרוסי

גובר החשש ליהודים החיים באוקראינה הכבושה
המלחמה באוקראינה. אילוסטרציה צילום: Pixabay

כשרוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר האחרון, עמדו משפחות יהודיות בדרום ובמזרח אוקראינה בפני בחירה קשה: לברוח ולהיות פליטים או להישאר במקום ולהגן על בתיהם. רבים נפרדו, הורים קשישים סירבו או לא יכלו לעזוב את עיר הולדתם, אך ילדיהם עזבו עם האוקראינים הנסוגים או נקטו צעדים כדי להימלט מהכיבוש הרוסי ולמצוא את עצמם בחזרה באוקראינה.

רוסיה סיפחה באופן בלתי חוקי ארבעה אזורים כבושים באוקראינה בסוף ספטמבר לאחר שביצעו משאלי עם מזויפים. סוכנות הידיעות היהודית שוחחה עם יהודים מכל ארבעת האזורים שעדיין היו בקשר עם קרובי משפחה בבית. אך מכיוון שעדיין היו להם משפחה באזורים שבשליטת רוסיה, הם לא היה מוכנים למסור את שמם המלא מחשש להשלכות אפשריות.

לא ידוע כמה יהודים חיים כיום באזורים תחת כיבוש רוסי, אם כי מניחים שחלק גדול עזב מאז הפלישה ב-24 בפברואר. רבים התפנו דרך מסדרונות הומניטריים לשטח שבשליטת אוקראינה, בעוד שאחרים עזבו דרך רוסיה ועשו את המסע הארוך דרך המדינות הבלטיות, פולין וחזרה לאוקראינה, או נסעו לישראל. "אתה צריך כסף כדי לעשות את זה," ציין אדם אחד שעזב את רוסיה.

שגריר ישראל באוקראינה, מייקל ברודסקי, אמר לסוכנות הידיעות היהודית כי לישראל אין קשר ישיר עם קהילות יהודיות באזורים שרוסיה שולטת בהם. "אנחנו בכלל לא מתעסקים בשטחים הכבושים", אמר.

כשנשאל איזו תמיכה ישראל יכולה לספק ליהודים באזורים הכבושים באוקראינה, הוא ציין: "לפעמים אנחנו מקבלים בקשות למעורבות הומניטרית ואנו מסייעים על בסיס הומניטרי, אבל זו לא מדיניות כללית".

"לפעמים אנחנו מקבלים פניות מאזרחים ישראלים שקרוביהם נמצאים אי שם בשטחים הכבושים", הוסיף. "אנחנו יכולים לעשות בירור. אנחנו יכולים לדבר על זה גם דרך השגרירות שלנו במוסקבה עם הרוסים, כל עוד זה נושא הומניטרי. זה בסדר". ממשלת אוקראינה הגיבה על כי אין לה קשר ישיר עם קהילות יהודיות באזורים הכבושים באוקראינה, והסבירה כי מסוכן לרבים מהם לשמור על קשר עם ממשלת אוקראינה.

חקירה שנעשתה לאחרונה על ידי סוכנות הידיעות AP מצאה כי רוסיה לקחה אלפי ילדים אוקראינים לרוסיה לאימוץ, ונתנה להם דרכונים רוסיים. רבים נלקחו ללא הסכמתם ונאמר להם שהוריהם לא רוצים אותם, כך לפי הדיווח ב-AP.

בין כל היהודים שראיין ה-JTA ועזבו אזורים שנכבשו על ידי רוסיה, הייתה פסימיות שאפשר לקיים חיים יהודיים רציניים. "בברדיאנסק נשארו אולי כ-100 יהודים", אמר צעיר העונה לשם איגור. "אבל הם רק זקנים - כל הצעירים עזבו". הוא לא מאמין שלהיות יהודי באזורים שנכבשו כעת על ידי רוסיה יש הבדל. "לאום לא משנה עבור הרוסים. בשבילם האנשים האלה הם לא אנשים, הם חיות".

עדיין ישנה תמיכה כספית ואחרת מחוץ לאוקראינה הניתנת לקהילות יהודיות באזורים תחת כיבוש רוסי, אך מעטים מוכנים לדבר על כך בגלוי. כי זהו פשע על פי החוק האוקראיני לשלוח כסף לאזורים תחת כיבוש רוסי, וקיים חשש שאם השיטות המשמשות לתמיכה ביהודים בערים אלו יהפכו לפומביות, אנשים עלולים להיות בסכנה.

"יש כמה זקנים מהקהילה שסירבו לעזוב במריופול", אמרה אולגה, מורה שהייתה מעורבת באופן הדוק עם הקהילה היהודית בעיר. "הם נשארו והם עדיין מקבלים תמיכה מהקהילה היהודית". אולגה אמרה שהיא יצרה קשר עם עמיתים שהופעל עליהם לחץ לעבוד בבתי ספר המנוהלים על ידי הרוסים. "הם היו בלחץ. הם צריכים לשרוד", היא אומרת. "הם אמרו לי שהם שרפו את כל הספרים וחומרי הלימוד האוקראינים והחליפו אותם".

הכיבוש הרוסי מורגש מכל בחינה עבור אלה שנותרו מאחור בעיר, אמרה אולגה. "מריופול נהרסה לחלוטין", אמרה. "קשה לתקשר עם אנשים שנמצאים שם. לא תמיד יש אינטרנט. הם אמרו לי שהם פתחו חנויות רוסיות עם מוצרים רוסיים, אבל הם לא יכולים להרשות לעצמם. המקומות האלה לא סבירים, כי אין להם כסף".

בלוהנסק, שם נלחמים בדלנים הנתמכים על ידי רוסיה באוקראינים מאז 2014, יש קהילה יהודית מדולדלת חלקם חיים במחתרת מחשש לגיוס.

"אני מדבר עם לוהנסק כל יום", אומר רבה הגולה של לוהנסק הרב שלום גופין, שליח חב"ד מאז 2015. "מצב מאוד גרוע שם ויש בעיה גדולה עם הגברים. הגברים לא רוצים לעזוב את בתיהם כי אפשר לגייס אותם ולקחת אותם לצבא”.

"היהודים לא יוצאים. אם לא תצא, הם לא יכולים לבוא לקחת אותך לצבא", אמר הרב גופין לסוכנות הידיעות היהודית, והוסיף כי כמה מיהודי לוהנסק גויסו ומספר קטן נהרגו בחזית, בלחימה נגד הצבא האוקראיני.

כאשר פרצה מלחמה במזרח אוקראינה ב-2014, הרוב המכריע של היהודים בשני האזורים שנכבשו חלקית לוהנסק ודונייצק, עזבו למקום אחר באוקראינה. זה כלל את הרב גופין, שעזב תחילה לישראל ואחר כך לקייב, אלו שנשארו, אמר הרב גופין, קשישים או כאלה שתמכו ברוסים.

"יש עדיין קהילה בלוגנסק", הוסיף. "אבל זו לא קהילה. זה אנשים זקנים, אנשים חולים זו לא קהילה מתפקדת, אין לה עתיד".

מלחמת אוקראינה רוסיה לוהנסק חרסון מריופול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד