כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מחקר חדש

ילדים להורים קפדניים עלולים להגיע לדיכאון גבוה יותר

מומחים באוניברסיטת מינסטר בגרמניה, שאלו יותר מ-1,100 בני נוער על הוריהם. הם בחרו 23 צעירים שלהוריהם היה סגנון הורות קפדני או קשוח. בני הנוער הושוו לילדים להורים בעלי סגנון הורות רך יותר. לילדים עם ההורים הקפדניים מדי נמצאו שינויים בפעילות על פני גנים רבים ושונים

ילדים להורים קפדניים עלולים להגיע לדיכאון גבוה יותר
ילדים: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הורים שמחמירים מדי עם ילדיהם עלולים להגביר את הסיכון לדיכאון בשלב מאוחר יותר בחיים. חוקרים בדקו יותר מ-1,100 בני נוער על הוריהם, למשל עד כמה הם קפדניים, אם הם הענישו אותם על עשיית דברים אסורים, התעלמו מהם כשהם לא מרוצים מהם, או גרמו להם להרגיש אשמה והעלו מדי פעם את טעויות העבר שלהם.

על סמך השאלות הללו הם בחרו 23 צעירים שהוריהם היו בעלי סגנון הורות קפדני, קשוח או מניפולטיבי. הם השוו אותם לילדים להורים עם סגנון הורות טוב יותר, שקבעו כללים, אבל הבהירו שהכללים הם בגלל שהם אוהבים את ילדיהם, ולא הענישו אותם או התנערו מהם יתר על המידה על כך שהם טעו.

לילדים עם ההורים הקפדניים מדי נמצאו שינויים בפעילות על פני גנים רבים ושונים, מה שעלול לגרום להם להתמודד פחות טוב עם העליות והמורדות של החיים. לדיכאון בשלב מאוחר יותר בחיים. ואכן, ל-23 הילדים עם הורים קפדניים מאוד היו סימפטומים דיכאוניים יותר, כמו תחושת עצב, בדידות או שאנשים לא אהבו אותם - למרות שאף אחד מהם לא סבל מדיכאון קליני.

ד"ר אוולין ואן אשה, כיום באוניברסיטת מינסטר, שהובילה את המחקר מאוניברסיטת לובן בבלגיה, אמרה ל'דיילי מייל': "הורות קפדנית מאוד עלולה לשנות את אופן פעולת ה-DNA, על ידי גרימת מתח בילדות, מה שגורם לאנשים להיות פחות עמידים ללחץ מאוחר יותר בחיים, ונוטים יותר לדיכאון".

עוד אמרה, "סוג ההורים המחמירים שאנחנו מדברים עליהם הם אלה שישלחו את ילדם לחדר שלהם בגלל שהוא לא אוכל ירקות, במקום לנסות לעודד אותם לאכול אותם, או לצעוק עליהם שהם מגיעים מאוחר, במקום להסביר למה הם צריכים להיות בבית מוקדם יותר".

המחקר, שהוצג בכנס השנתי של הקולג' האירופאי לנוירופסיכופרמקולוגיה, בווינה - אוסטריה, התחיל עם שאלות ליותר מ-1,100 ילדים בגילאי 12 עד 16 על הוריהם. הם קיבלו שאלון של 64 פריטים למילוי.

ילדים עם 'הורים טובים' נטו לדווח על דיונים איתם על בעיות, ועל הרגשה טובה יותר והקשבה, תוך שהם עוזרים לבחור את הכיוון שלהם בחיים. אלה עם הורים קפדניים מדי סיפרו שהוריהם הענישו אותם, ניסו לשנות אותם, קטעו אותם והאשימו אותם בבעיות של בני משפחה אחרים, גרמו להם להרגיש אשמה על טעויות, ושההורים שלהם התעלמו מהם או הפסיקו ליצור קשר עין. כשהם התאכזבו מהתנהגותם.

חוקרים בדקו את ה-DNA של 21 ילדים להורים 'טובים' ו-23 עם הורים קפדניים ביותר, ובחנו יותר מ-450,000 חלקים מהקוד הגנטי שלהם.

הם הסתכלו על תהליך גנטי שנקרא מתילציה, שפועל כמו מתג עמום, 'חיוג למעלה' או 'חיוג למטה' באופן שיכול להשפיע על ההתנהגות. לילדים עם הורים קפדניים יותר הייתה פעילות 'מתג עמום' חזקה יותר על פני מספר רב של גנים - דפוס של פעילות מוחית שנראה גם אצל מבוגרים עם דיכאון.

מהמחקר עולה כי ילדים עם הורים קשוחים יותר נמצאים בסיכון גבוה יותר לדיכאון, אם כי אף אחד מהם לא היה מדוכא. זאת משום שהיו להם יותר תסמיני דיכאון מאשר ילדים עם הורים 'טובים' בשאלון.

ד"ר ואן אשה אמרה: "גילינו שהורות קשוחה, עם ענישה פיזית ומניפולציה פסיכולוגית גורמת לבעיות בהמשך, יש לנו כמה אינדיקציות לכך שהשינויים האלה עצמם יכולים לגרום לילד הגדל להיות בדיכאון. זה לא קורה באותה מידה אם הילדים עברו חינוך תומך שהוא פחות קפדני".

פרופסור כריסטיאן וינקרס, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי באמסטרדם, שלא היה מעורב במחקר, אמר: "זו עבודה חשובה ביותר כדי להבין את המנגנונים לאופן שבו לחוויות שליליות במהלך הילדות יש השלכות לכל החיים הן על הבריאות הנפשית והן על הבריאות הפיזית. יש הרבה מה להרוויח אם נוכל להבין מי נמצא בסיכון, אבל גם למה יש השפעות שונות של הורות קפדנית".

מחקר הורים וילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד