כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
12 יום להטות את הכף

הקרב המשולש על ראשות הממשלה: אלו הם הסיכויים והאתגרים

לעת עתה בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב את הממשלה הבאה הוא בנימין נתניהו לפי כל הסקרים, הגוש לו מאורגן, כולם עוברים בוודאות את אחוז החסימה | גנץ בונה על התיקו שיציב אותו כמועמד פשרה | ואילו לפיד לפחות מנסה לשרוד בכסאו כמה שיותר זמן | תמונת מצב

הקרב המשולש על ראשות הממשלה: אלו הם הסיכויים והאתגרים
לפיד/גנץ/נתניהו צילום: אוליביה פיטוסי/אבשלום ששוני, פלאש 90

הקרב המשולש בין בנימין נתניהו מועמד הימין, יאיר לפיד מועמד מחנה 'רק לא ביבי' ובני גנץ מועמד הפשרה להקמת ממשלת אחדות מתחדד ככל שמתקרבים ליום הבוחר בעוד 12 ימים. בעוד נתניהו וגנץ משרטטים ממשלה אפשרית, לפיד מבקש להמתין לתוצאות הבחירות.

הימין: נתניהו זוכה לייתרון על פני שאר המועמדים, כשהוא מגיע עוד קודם יום הבחירות עם מחנה מוצק שמתקרב לרוב של 61 בכנסת להקמת קואליציה וממשלה ואף בחלק מהסקרים זוכה ל-61 מנדטים, שאר המועמדים מזנבים אחריו ללא מחנה מבוסס וגוש מסוכסך בינו לבין עצמו.

בנימין נתניהו מגיע לבחירות עם שרטוט ממשלת ימין, בה ייטלו חלק מלבד הליכוד גם מפלגות הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה. לכאורה עם רוב ממליצים שיעביר לידי נתניהו את המנדט הראשון להרכבת הממשלה ומשם המלאכה די קלה.

שלטי חוצות של נתניהו. צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90.

בניגוד למחנה הנגדי, בגוש הימין לא קיימת סכנה כי אחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, כשבימים הספורים שנותרו עד לפתיחת הקלפיות פועלים במחנה הימין להעיר את השטח ולהמריץ כמה שיותר מצביעים לקלפיות.

האתגר: בימין מייחלים לאחוזי הצבעה נמוכים במגזר הערבי ובמעוזי השמאל כך שאחת מהמפלגות הערביות (מלבד בל"ד), מרצ או העבודה לא יעברו את
אחוז החסימה, בכך חלוקת המנדטים תשתנה ותטיב עם גוש הימין שיזכה ב-61 מנדטים ואף יותר.

'המחנה הממלכתי' 

בני גנץ מייחל לתוצאה בה אף אחד מהגושים לא ישיג הכרעה ברורה, כך יקים את ממשלת האחדות. בקמפיין המפלגה מציגים את גנץ כאדם היחיד שיוכל להרכיב ממשלה במצב של תיקו, שכן הוא נתפס כדמות מקובלת גם על מחנה הימין וגם על מחנה 'רק לא ביבי'.

גנץ מציג תרחישים לפיהם החרדים יצטרפו לממשלתו באם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה, ויקים ממשלה שבה ישבו החרדים לצד 'העבודה', 'מרצ' ואפילו 'ישראל ביתנו', אמנם החרדים מכחישים שישבו בממשלה תחת גנץ וחמור מכך לצד ליברמן. התרחישים אפשריים באם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה בקונסטלציות שונות והחרדים יתעקשו לקחת חלק בכל ממשלה.

בני גנץ במשרד ראש הממשלה | צילום: לע"מ.

האתגר: להשיג מספר מנדטים גבוה ככל שאפשר כדי להימנע מביקורת שמפלגה קטנה מקימה ממשלה, אפילו מועמד המפלגה גדי איזנקוט הודה כי עם פחות מ-12 מנדטים אי אפשר לכהן כראש ממשלה, וגם מלאכת הרכבת הממשלה לכשתגיע לא תהיה משימה קלה עבור גנץ.

'יש עתיד' 

יאיר לפיד לא מציג תכנית איך יקים ממשלה, בעוד מחנה 'רק לא ביבי' זוכה לפחות מ-58 מנדטים ברוב הסקרים, שאלת שיתוף הפעולה עם חד״ש תע״ל עולה לדיון מחודש, כאשר ב'יש עתיד' מסרבים להתחייב שלא יקימו ממשלה לצד חד"ש - תע"ל, לעומת 'המחנה הממלכתי' ששם מבהירים כי בשום קונסטלציה לא ישבו לצד הרשימה הערבית המשותפת גם לא בהישענות עליה מבחוץ.

לפיד נמצא במבוי סתום, בו בזמן שהוא מנהל קמפיין אינטנסיבי במטרה להגדיל את כוחה של מפלגתו, מפלגת 'יש עתיד' - הקולות מגיעים על חשבון 'העבודה' ו'מרצ' שנמצאות בסכנה שתישארנה מתחת לאחוז החסימה ומחוץ לכנסת, מה שמסכן את הגוש ומגדיל את סיכויי היריב נתניהו לחזור לתפקיד ראש הממשלה.

לפיד עם מנסור עבאס ווליד טאהא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

האתגר: לפיד מבקש לשמור על הגוש שיגיע יחד עם הרשימה המשותפת ל-60 או 61 מנדטים, ואז או שיקים בלוק חוסם נגד הימין ויישאר כראש ממשלת מעבר בדרך לבחירות שישיות או שיצליח לשכנע את השותפים להקים ממשלה בשיתוף או הישענות הרשימה המשותפת ולפיד יישאר בתפקיד ראש הממשלה כראש המפלגה הגדולה בגוש.

בחירות לכנסת ה-25 יאיר לפיד בני גנץ בנימין נתניהו הרכבת ממשלה ראש ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד