ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
דיון בשידור חי

דיון בבג"ץ על הסכם הגז: בן גביר ננזף ע"י הנשיאה "אין לך אסמכתא"

בית המשפט העליון מקיים דיון בעתירות שהוגשו נגד ההסכם על הגבול הימי עם לבנון, ביניהן עתירת עוצמה יהודית נגד ההסכם אותה מייצג ח"כ איתמר בן גביר, שנגער במהלך הדיון ע"י הנשיאה חיות שטענה כי אין לו אסמכתאות לטענה שהמו"מ עם לבנון חודש לאחר ההכרזה על הבחירות

דיון בבג"ץ על הסכם הגז: בן גביר ננזף ע"י הנשיאה "אין לך אסמכתא"
איתמר בן גביר בבית המשפט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בג"ץ דן היום (חמישי) בעתירות נגד אישור הסכם הגבול הימי עם לבנון. הדיון מתמקד בשאלה אם ממשלת מעבר יכולה לחתום על הסכם כזה סמוך מאוד לבחירות, בשאלה האם יש להחיל עליו את חוק יסוד משאל עם והאם הוא צריך להיות מובא לאישור הכנסת. העותרים נגד ההסכם הם פורום קוהלת, לביא, ח"כ איתמר בן גביר ועתירה רביעית של עשרות עותרים.

המדינה טענה בתשובתה על העתירות כי אין צורך לקיים משאל עם על ההסכם מאחר ש"הכנסת, בכובעה כרשות מכוננת, התכוונה להחיל את הוראותיו החריגות של חוק יסוד: משאל עם על מקרים בהם חלים על שטח מסוים 'המשפט, השיפוט והמנהל' של ישראל בצורה ברורה".

הדיון מועבר בשידור חי:

בתחילת הדיון, העלתה הנשיאה חיות שאלה בפני עו"ד אריאל ארליך, מטעמן של אחת העותרות: "השאלה היא מה קורה כשיש גבול עם מדינה שכנה על המים הטריטוריאליים - איפה עובר קו הגבול והאם יש אינדיקציה שחלק מתוך השטח הוא שטח שבו חל המשפט הישראלי, והסכם גורע אותו משטח השיפוט של ישראל?".

עו"ד איציק בם, מטעם ארגון "לביא" העותר, אמר כי זו "ממשלה בלי בלמים". עוד טען כי יש מנהג חוקתי מחייב להעביר הסכמים מדיניים בכנסת. השופט פוגלמן השיב: "אם יש דבר שהוא חיוני לביטחון הלאומי ונראה את החומר החסוי, אז פני הדברים שונים. הטיעון שלך לא תופס, הוא לא טוב מספיק - בסופו של דבר האחריות היא על הממשלה ולא על בית המשפט". הוא הוסיף כי החשש הוא שאין בפני הכנסת נתונים ביטחוניים שיש בפני הממשלה.

במהלך הדיון גערה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בחבר הכנסת איתמר בן גביר, אחד העותרים בדיון נגד ההסכם. בן גביר אמר במהלך הדיון כי היועצת המשפטית לממשלה לא טענה שלא צריך להביא את ההסכם לכנסת מטעמי סודיות, וציין כי הטיעון הזה אומר לחברי הכנסת "אנחנו לא סומכים עליכם". לדבריו, "אנחנו פחות משבועיים לבחירות והתחושה היא שיש כאן מחטף מאוד בעייתי. המשא ומתן התפוצץ. הוא התחדש במהלך הבחירות. זה לא סביר, זה לא מידתי. היה צריך לעצור את כל הדברים הללו".

נשיאת העליון הגיבה לו לאחר שלא ענה מתי הפסיק המו"מ. "אדוני טוען שעד יוני 2022 לא היה מו"מ? מה זה אם, אדוני טוען דבר ואז שואל אם זה נכון? יש אסמכתא?". בן גביר ניסה לטעון כי הפרשן המדיני של 'וואלה!', ברק רביד, דיווח על כך, אך הנשיאה ביטלה את דבריו. 

 

השופט נעם סולברג אמר לו כי הוא הזדרז לבוא לבית המשפט לפני שמיצה את צעדיו בכנסת. בן גביר השיב כי הכנסת אינה פועלת ולכן היא פחות יכולה לפקח. עוד טען בן גביר כי אם ההסכם סודי אז מדוע רה"מ לפיד הזמין את גלאון, שהיא אינה ח"כית, לסקירה ביטחונית ואילו ח"כים מכהנים לא יכולים לשמוע דבר סודי.

"ויתרנו על כל השטח שבמחלוקת, ועל כל הגז שנמצא בו", טען חה"כ יריב לוין מהליכוד. "בגלל שוויתרנו על כל השטח, כפועל יוצא ויתרנו על כל הגז שבשטח שבמחלוקת. אם מחר יתגלה שדה נוסף, צפונית לקו 23. השאלה אם זה נכון או לא נכון". מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת הודה שאכן ישראל ביצעה ויתורים באזורים שבמחלוקת.

חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, אמרה במהלך הדיון לחברי הכנסת מהאופוזיציה: "אני באתי להקשיב ברצינות לסקירה, מה יש למומחים להגיד. אתם באתם להפוך הכול לפוליטי".

במקביל, היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, פרסמה את חוות דעתה בנוגע להסכם. לטענתה, ראוי ונכון להביא הסכמים כמו ההסכם זה לאישור הכנסת. היא המליצה לקחת בחשבון את תקדימי העבר בנוגע להסכמים שהובאו לאישור המליאה.

בית המשפט העליון נשיאת בית המשפט העליון איתמר בן גביר גבול לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד