ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
מתקפת המל"טים האיראניים

האיחוד האירופי הטיל סנקציות על גורמים איראניים

חברות האיחוד האירופי הסכימו על סנקציות חדשות נגד גורמים איראניים, בעקבות מעורבותם במשלוח מל"טים מתוצרת איראן שסופקו לרוסיה ומשמשים למתקפות על ערים ויעדים אוקראיניים. באיראן מכחישים שהם העבירו את המל"טים, אך באיחוד האירופי הבהירו כי יש בידיהם הוכחות לכך שמדובר בתוצרת איראנית. רוסיה מזהירה את האו"ם: לא לבחון את שימושה במל"טים איראניים

האיחוד האירופי הטיל סנקציות על גורמים איראניים
מל"טים איראניים צילום: Iran international

חברות האיחוד האירופי הסכימו על סנקציות חדשות נגד גורמים איראניים, בעקבות מעורבותם במשלוח מל"טים מתוצרת איראן שסופקו לרוסיה, ואשר שימשו למתקפת המל"טים מוקדם יותר השבוע. כך הודיעה צ'כיה הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי. "שגרירי האיחוד האירופי הסכימו על צעדים נגד גופים המספקים מל"טים איראניים שפגעו באוקראינה", נמסר מנשיאות האיחוד.

על פי ההחלטה "מדינות האיחוד האירופי החליטו להקפיא את הנכסים של שלושה אנשים וגורם אחד האחראי על משלוחי רחפנים, מוכנים גם להרחיב את הסנקציות לארבע ישויות איראניות נוספות שכבר הופיעו ברשימת הסנקציות הקודמת".

לדברי נבילה מסראלי, דוברת הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, לאיחוד האירופי יש "הוכחות" לכך שמל"טים ששימשו את רוסיה נגד אוקראינה מקורם באיראן. מסראלי אמרה כי תהיינה "תגובה ברורה, מהירה ותקיפה של האיחוד האירופי".

באוקראינה אמרו כי הצבא הרוסי משתמש יותר ויותר במל"טים מתוצרת איראן מסוג "שאהד-136" המשמשים למתקפות בערים אוקראיניות ויעדים אזרחיים בהן. איראן מכחישה שסיפקה לכוחות הרוסיים נשק. המהלך של האיחוד האירופי מגיע לקראת ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם, העוסקת במתקפות המל"טים, אשר צפויה להתקיים בדלתיים סגורות, ונערכת לבקשת ארה"ב, בריטניה וצרפת.

בארה"ב טענו כי המל"טים המתאבדים מתוצרת איראן, שנודעו בעבר בתור כלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים) הפרו את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231 שהתקבלה ב-2015 .ההחלטה אסרה על מכירת נשק קונבנציונלי של איראן והיא הייתה בתוקף עד לשנת 2020 ,זאת למרות ניסיונותיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להאריך אותה.

עם זאת, לפי ארה"ב, ההחלטה ממשיכה לאסור כל העברה שיכולה להועיל לטילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית עד אוקטובר 2023 ,כאשר רק מועצת הביטחון תוכל להעניק אישור לכל העברה. במקביל גורמים מערביים אמרו כי נוכחות הנשק האיראני בשימוש הכוחות הרוסיים באוקראינה, מלמדים כי ארסנל הנשק של מוסקבה התרוקן לאחר כמעט 9 חודשי מלחמה והם נאלצים להשתמש בנשק ממדינות קיצוניות.

רוסיה הזהירה את האו"ם מפני חקירת השימוש שלה במל"טים איראניים במלחמה באוקראינה, לאחר ישיבת מועצת הביטחון אתמול. דמיטרי פוליאנסקי המשמש כסגן שגריר רוסיה באו"ם, טען בכל תוקף כי הנשק אינו איראני אלא מיוצר ברוסיה וגינה: "האשמות חסרות בסיס ותיאוריות קונספירציה". הוא קרא למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש ולצוותו "להימנע מלהשתתף בכל חקירה לא לגיטימית. אחרת, נצטרך להעריך מחדש את שיתוף הפעולה שלנו איתם, וזה כמעט לא אינטרס של אף אחד", אמר לכתבים

איראן מל"טים מלחמת אוקראינה רוסיה האיחוד האירופי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד