כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"לא נשתתף בבחירות"

תיעוד מסכם: הפלג הירושלמי הפגינו עוצמה בארנה

בוועידת העשור להקמת 'בני תורה' של 'הפלג הירושלמי'  בהיכל ה'ארנה' בירושלים השתתפו אתמול רבבות בני תורה בראשות ראש הישיבה הגר"א דויטש שהכריז את הוראתו של מרן הרב אויערבאך זצ"ל כי הפלג הירושלמי לא יצביע בבחירות וכי לא חל שום שינוי. צפו בתיעוד מסכם מהמעמד שהחזיר את הפלג לימיו היפים

תיעוד מסכם: הפלג הירושלמי הפגינו עוצמה בארנה
אירוע העשור של הפלג הירושלמי צילום: קובי הר צבי ורונן שטלצר

רבבות בני תורה השתתפו אמש (חמישי) בכינוס ועידת העשור להקמת תנועת בני תורה של הפלג הירושלמי.

שיאו של המעמד היה עם כניסתו של ראש הישיבה הגאון רבי אשר הכהן דויטש כשלצידו גדולי ישראל, וראשי הישיבות, ובמשך דקות ארוכות עמד הציבור וקיבל את פניהם בשירה אדירה.

את המשא המרכזי נשא ראש הישיבה הגר"א דויטש, שמתח ביקורת על המפלגות החרדיות, וציין כי לא חל שינוי לטובה מאז הוראתו של מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל, וכי ההוראה ממשיכה גם כיום - והפלג הירושלמי לא יילך לבחירות.

ראש הישיבה ציין כי לאורך השנים התפתחו שינויים והבדלים מהותיים בין הקהלים, וכי כיום אין לציבור הפלג הירושלמי כל חיבור עם הדברים שמייצגים המפלגות החרדיות.

ראש הישיבה אמר בדבריו והתייחס למערכת הבחירות הקרובה: "הייתי רוצה להזכיר פה נושא שספק בעיני אם יש צורך לדבר עליו כאן, משום שודאי הציבור מעצמו מבין אותו, על ענין הבחירות שמתקיימים בימים הקרובים, אין צורך לומר שההוראה שמרן זצ"ל נתן שלא להשתתף בבחירות לא חל שום שינוי.

"לא חל שום שינוי לטובה, אבל חל שינוי עצום לרעה. איך יעלה על הדעת שאנחנו נשתף פעולה עם אנשים שמוכנים להתפשר על כל דבר שבקדושה, עם אנשים שהישיבה בקואליציה אצלם היא יהרג ואל יעבור, ושאין שום סיבה שתביא אותם לפרוש מהקואליציה.

"מי העלה פעם על הדעת שחרדים יקראו לעצמם 'ימין חרדי'... שלא לדבר על הערצה העיוורת לראש הממשלה... היו צעירים ששרו לו שירים שאפילו אסור לחזור שרו עליו..."

"ואחרון הכביד בזמן האחרון בזמן האחרון שהם החלו להיות שותפים בהסתדרות הציונית, חלק בגלוי חלקם וחלק בסתר. הרי כל מה שאגודת ישראל הוקמה, הסיבה העיקרית הייתה נגד הציונות, ועכשיו אלו שמתיימרים להיות ממשיכי דרכם מצטרפים להסתדרות הציונית. וזה גם לא מפריע להם למנות את אותו אחד שהצטרף - להיות שלוחא דרבנן… אז איך אנחנו נוכל לשתף פעולה איתם?! תמהני, הרי ודאי שיש בתוכם תלמידי חכמים שהם תלמידי חכמים יותר ממני, יראי שמים יותר ממני, אז מה השתיקה הזאת??? וגם אם נשמעה מחאה בנושא, אבל קול מחאה גדולה לא שמענו, תמהני וצריך עיון".

"ידוע שהיה מחלוקת בין הרבי מסאטמר זצ"ל לרבותינו לגבי הבחירות. המחלוקת הייתה בעצם הלכתית, הרבי מסאטמר היה סבור שזה איסור חמור להשתתף שם, וממילא אין שום היתר מכל סיבה שהיא, ורבותינו אחזו שעצם ההליכה לכנסת אין בה איסור בעצם, ולכן הם ראו צורך לשלוח נציגים לשם".

"אבל ודאי שכולם הסכימו שהטוב היה אם היינו יכולים להימנע מלשלוח לשם, וכמו שאנו רואים את התוצאות בשטח, שלמרות שמטרת גדולי הדור היה לשלוח אותם להיאבק שם למעשה נוצר קשר, הנציגים מכריזים היום שהם חלק מהציבור הכללי, הם דואגים לכללל הציבור וזו המטרה שלהם שם".

"בזמן שתמיד ידענו שהמטרה בשליחת נציגים הייתה קודם כל מטרה של קידוש שם שמים, כפי שהחזון איש היה סבור. וככה היה בקום המדינה. שלחו אז רשימה - שהייתה נקראת 'חזית דתית מאוחדת', והייתה עוד רשימה שקראו לה 'פאג"י', והחזון איש המריץ אותם ללכת לבחירות, למרות שהיה ברור לו שהם לא יכנסו. כי הוא אחז שיש מצווה בעצם ההצבעה".

"וכך שמענו תמיד ממורי ורבי הרב שך, שכשיש מערכה לבחירות זה קידוש השם שבזה מכריזים שיש קהל קדוש שנשאר נאמן לנשל ולתורתו. שמעתי פעם בשם גדולי הדור שגם יש מטרה גם במחאה עצמה, גם אם אין בה תועלת, וכמובן לנסות ולהציל מה שאפשר".

"מה היום? מה היום נשאר מכל אלו שהוא קידוש השם אם מכריזים שהם מפלגה כמו כל המפלגות רק שהם גם חרדים, אין בזה שום קידוש השם. ומחאה, ידוע לכולם כמה מחאה יש שם… ואם ככה אז מה נשאר? מה נשאר לנו סיבה להשתתף שם?! אז לא רק שאין סיבה אלא שאסור לנו".

"ובזה שאנחנו לא משתתפים בזה אנחנו גם מבטאים את הקידוש השם, וכמדומני שהכינוס הזה עצמו, שזכינו לאלפי רבבה שמשתתפים בכינוס הזה, זו הכרזה, הכרזה יותר חזקה ויותר תקיפה של קידוש השםממאשר להניח פתק בקלפי, ודאי שכך צריך להמשיך. אנחנו בבחירות לא משתתפים".

במעמד נשאו דברים גם: עמוד ההוראה הגר"ע אויערבאך, הגר"ש מרקוביץ ר"י פוניבז', הגאב"ד הגר"א דינר, הגר"מ שמידע ר"י גרודנא, הגר"ט נוביק משגיח ישיבת כנסת יצחק חדרה, הגר"ז שוב, והגר"י זלושינסקי מר"י פוניבז', ונאמרו תהילים לרפואתו של הגאון רבי ברוך שמואל בן לאה דויטש הזקוק לרחמי שמים מרובים. 

הפלג הירושלמי הרב אשר דויטש היכל ארנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד