כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הברכה תורגמה לרוסית

בבר המצווה של הנכד: עלה לתורה לראשונה בגיל 82

30 שנה לאחר שעלה לארץ עם אשתו ובנותיו, עלה ג'ורג' זהבי בן ה-82 לתורה לראשונה – בבר המצווה של נכדו. זהבי גדל באוזבקיסטאן, וכשהגיע לגיל המצוות נמנע ממנו לחגוג בר מצווה משום שחי תחת השלטון הסובייטי. כעת הוא מתאר את סגירת המעגל ואומר כי זה: "מאוד מרגש"

בבר המצווה של הנכד: עלה לתורה לראשונה בגיל 82
הנכד האבא והסבא צילום: באדיבות המצלם

בכתבה בעלון השבת "גילוי דעת" מובא סיפורו מעורר ההשראה של ג'ורג' זהבי, אשר עלה לתורה לראשונה בשבוע שעבר, בבר מצווה לנכדו. ג'ורג' זהבי ואשתו לובה עלו מאוזבקיסטאן לארץ ישראל לפני למעלה מ-30 שנה. הם התגוררו בעיר הבירה של אוזבקיסטאן, טשקנט, שם עבד ג'ורג' במפעלי טקסטיל גדולים.

"יהודים בוכרים היו גרים אחד עם השני, בחמולות. כולנו גרנו בשכונה אחת, הקפדנו להתחתן אחד עם השני, שלא יהיה חלילה מישהו מבחוץ, גוי. היהודים הבוכרים חזקים מאוד בדת, גרו בשכונות מסוימות והתחתנו רק עם שכנים או קרובי משפחה", סיפר זהבי בן ה-82.

בשנים ההן הייתה אוזבקיסטאן חלק מברית המועצות הסובייטית, ונאסר על התושבים לקיים מצוות. "לא הייתה לי בר מצווה, מי שלא עבר את החיים שלי לא יכול להבין ולא יכול להאמין... אסרו עלינו להיכנס לבתי הכנסת, לעשות ברית מילה. אדם שהיה עושה ברית מילה לבנו – היה עלול להגיע עד בית הסוהר אפילו. גזרות קשות מאוד, אבל לא תמצא יהודי בוכרי בלי ברית מילה. היינו מאוד קרובים לדת", הוא מספר.

ג'ורג' מתאר את בר המצווה שמקיימים היהודים שחיו תחת השלטון הסובייטי באוזבקיסטאן: "בגיל 13 היו מברכים את הילד בבוכרית בברכה שפירושה 'קשור בתפילין', שמעכשיו הוא מניח תפילין. אבל היו עושים את זה בשקט בשקט, רק בתוך המשפחה והחברים הכי קרובים. כי לצערנו גם בתוך היהודים הבוכרים היו בוגדים. על עלייה לתורה וחגיגת בר מצווה ברוב עם, איש לא העז לחלום".

בשנת 1989 הוחלף מנהיגה הסובייטי של אוזבקיסטאן, וברחבי המדינה החלו פרעות מצד קיצוניים לאומנים. בתוך שעה החליט ג'ורג' כי הוא עוזב את חייו באוזבקיסטאן ועולה לארץ ישראל עם משפחתו. לאחר העלייה התגוררה המשפחה בכפר סבא, ובשנים האחרונות עוסק ג'ורג' בכתיבת סיפורו המשפחתי. לפני כחודש חגג נכדו הבכור של ג'ורג', אמיתי, בר מצווה.

העלייה לתורה התקיימה בשבת ביישוב עפרה בנוכחות בני משפחה וחברים. יגאל, אביו של חתן הבר מצווה, מספר שהרעיון לחגוג לסבא בר מצווה משותפת עם הנכד עלה בראשם עוד קודם. "התרגשו מאוד, זו בר המצווה הראשונה שחגגנו. חיכינו הרבה שנים לילדים, ובר המצווה הראשונה היא התרגשות גדולה. שנה שלמה של ארגונים והכנות, ואמרנו שזו הזדמנות לעשות בר מצווה גם לסבא. הכנו את סבא, דיברנו איתו, שיתפנו אותו. הוא מאוד התרגש", אמר יגאל לכתב "גילוי דעת" הלל שליט.

לקריאה בתורה הגיעו אנשים רבים. יגאל מתאר: "רצינו להעלות את סבא, וסבא לא בא. כנראה חשש, קצת פחד. המשכנו בקריאה ולפתע באמצע הקריאה הוא התקרב והתייצב בצד הבמה. הגבאי המדהים שלנו, מאיר ברנר, אמר לי: ׳יגאל תעלה אותו שביעי׳, וסבא הסכים. הכנו לו מראש דף ברוסית פונטית עם הברכות, הוא עלה לתורה. אמרנו כמה מילים על הסיפור שלו, על סבא שמעולם לא חגג בר מצווה, וכולם שרו לו וזרקו עליו סוכריות. גמרו עליו חצי מהסוכריות של אמיתי.. סבא התרגש ושמח, הרגיש שסוף סוף הוא חוגג בר מצווה. המון אנשים ניגשו לדבר איתו לאחר מכן, לשמוע עליו".

ג'ורג' תיאר את תחושותיו מהמאורע המרגש, ואמר: "אני נזכרתי בכל החיים שלי, והם לא היו פשוטים או קלים. אני מאוד אוהב את המדינה, באמת מכל הלב. פה בארץ צריך לתת נשיקה לכל הפינות. זה עולם אחר, פסיכולוגיה אחרת, אתה מרגיש שאתה בנאדם. מאוד מרגש".

בר מצווה אוזבקיסטן עפרה סבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד