כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
משא ה'שטייעדיגע תורה'

הרבי מבעלזא שלח מכתב הדרכה מפורט בערב שבת להמוני החסידים

במעמד ה"שטייעדיגע תורה", המוקדש לדברי חיזוק והדרכה לרגל השנה החדשה, עורר הרבי מבעלזא כדרכו על הדברים הצריכים חיזוק או תיקון, כגון קביעת תורה ותפילה בביהמ"ד, חבורות ומורי הוראה בכל שטיבל, זהירות מפגעי הרחוב ועוד. הדברים המלאים הובאו במכתב מיוחד שיצא מביתו של הרבי בערב שבת ונשלח לרבבות החסידים בכל רחבי תבל

הרבי מבעלזא שלח מכתב הדרכה מפורט בערב שבת להמוני החסידים
הרבי מבעלזא במשאו ב'שטייעדיגע תורה' צילום: אנשיל בעק

כמידי שנה בשנה נושא האדמו"ר מבעלזא דברי מוסר במוצאי שמחת תורה, במעמד המכונה ה"שטייעדיגע תורה", בו הוא מדבר לרבבות החסידים, על דברים הצריכים חיזוק, כשהוא עומד ולפניו סטנדר ומיקרופון, השנה הרבי נשא את הדברים בקיצור במוצאי החג, וביום שישי הופיע מכתב מבית הרבי עם המשך הדברים נשלחו לרבבות החסידים לפני שבת כהוראת הרבי.

במרכז הדברים הדגיש את תפקידו של בטאון חסידי בעלזא 'המחנה החרדי'- השופר בו יעוררו ויעמדו על משמר התורה והחסידות, מתוך ישוב הדעת ותשועה ברוב יועץ, מבלי לדלג על שום פרט.

במכתב נכתב: "כאשר התאחרה השעה במוצאי שמח"ת וקיצרתי במקום שיש להאריך, על כן הנני בזה בכתובים בדברי חיזוק והדרכה כמנהג אבוה"ק, ואלו דברים שאין להם שיעור למעלה אבל יש להם שיעור למטה, ולשומעים יונעם ותבוא עליהם ברכת כל טוב בחיי אריכי, בני ברוכי, ומזוני רויחא, ולכל מילי דמיטב".

"הנה זכינו לימים קדושים שעעל"ט בחודשים אלול ותשרי ובוודאי שכל אחד ואחד זכה להתעלות, וכעת צריך לעמוד על המשמר להמשיך את ההתעלות והדרגה הרוחנית הגבוהה גם לימים הבאים, וכדברי הרה"ק מהרצ"ה מזידיטשויב זי"ע שלילות החורף יש להם קדושת חול המועד, ועל ידי שמתנהגים כראוי זוכים להרגיש בכל ימות השנה את קדושת הימים הקדושים שעלל"ט, ובוודאי שצריך ליזהר שלא ליפול ח"ו מטה".

במכתב מפורטים הדברים שבהם צריכים החסידים להתחזק.  

קביעות מקום לתורה ותפילה

יסוד היסודות הוא, שכל אברך צריך לקבוע מקום קבוע לתורה ולתפלה, באחד מבתי המדרשות דחסידי בעלזא שבעירו, בין בימות החול ובין בשבת קודש, מדי יום ביומו חוק ולא יעבור, ושלא יהיה כבדרך מקרה לתפוס מניינים ושיעורי תורה, אלא באופן של קביעות.

ואבקש מאוד מכל או"א לקבוע שיעורי תורה קבועים בין כותלי ביהמ"ד דייקא, ואם יש בידי אברכי כולל לקבוע חברותא בשעה המיועדת לקביעות עתים לתורה ללמוד עם בעלי בתים, תבוא עליהם ברכה.

גם יש להקפיד שכל הנהגות השטיבלעך יהיו כפי המקובל במסורת מאבותינו, בלי שום שינויים כלל ח"ו, וגם על הציבור באי ביהמ"ד להקפיד על הלבוש ועל הנימוס בביהמ"ד כמקובל מקדמת דנא ושלא לפרוץ גדר ח"ו.

איסור שיחה בשעת התפילה

יש להעמיד גבאים בכל השטיבלעך להשגיח שלא ידברו בשעת התפלה מתחילתה ועד סופה ובשעת קריאת התורה, ומהנכון לגעור בהולכי קרנות בביהמ"ד או במבואות שמפטפטים דברי הבל בשעת התפלה וגורמים לחילול שם שמים נורא מאוד, ה' ישמרנו ויצילנו, ומוטב שלא יבואו לביהמ"ד כלל ממה שיבואו באופן הנ"ל, ויש לחזק את ידי הגבאים העומדים על משמרת הקודש.

סעודה שלישית

סעודה שלישית היא עת רעוא דרעוין, וכבר האריכו בספה"ק בגודל יקרת הזמן הזה, ולכן אבקש מאד מכל באי שערינו, שיערכו סעודה זו ברוב עם בשירות ותשבחות ודברי תורה ובדביקות הבורא, ושלא לעסוק בזמן קדוש זה בדבר הבל ושיחות סרק.

אלפי החסידים במעמד. צילום: אנשיל בעק

שינון הלכה

כאשר מתחילים בימים אלה בסדר לימוד 'הלכה יומית' ללמוד את הכרך השני של ספר 'משנה ברורה' על שו"ע או"ח, ורובו ככולו הלכות הנוגעות למעשה תמידין כסדרן, על כן כל ערום יעשה בדעת להצטרף ללימוד זה, למען ידעו את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשו.

לחזור על הלימודים ולהיבחן

הנה זכינו בשנים האחרונות שאברכים ובעלי בתים משקיעים מזמנם גם לחזור על תלמודם ולהיבחן בכתב, הן לומדי סדר הדף היומי, והן לומדי חברת 'אהבת תורה', והן בסדר לימוד הלכה יומית, וכן בשאר לימודים, וזהו דבר גדול מאוד נעלה, שעל ידי כך תלמודם מתקיים בידם, וזוכים להתחבר באמת אל התוה"ק ולנותן התורה ולחיות חיי תורה, אשרי להם ואשרי חלקם, ומה טוב שכל אחד ואחד יצטרף לזה, הן שבט ישכר והן שבט זבולון, ומה טוב יעשו, לצרף לכך גם את לומדי הכוללים, להיבחן באופן קבוע על סדרי הלימודים במקומות הנ"ל, וכן אקרא בזה לבחורי הישיבה"ק להיבחן על תלמודם במסגרת הארגון 'צורבא' כדי שיהיה תלמודם כמונח בקופסא.

מינוי מורי הוראה

ב"ה שזכינו זה כמה שנים להקמת הוועד למינוי דיינים דקהל מחזיקי הדת, ובס"ד מתמנים אברכים יראי ה' תלמידי חכמים מופלגים לכהן כמורי הוראה בקהילתנו הק', ובכן אבקש בזה, למנות מהם מורי הוראות בכל בתי המדרשות דחסידי בעלזא, בביהמ"ד שיש ציבור קטן די במו"צ אחד, ובביהמ"ד שיש בו ציבור גדול, כדאי שיהיו כמה מוצי"ם כפי גודל הציבור.

ואין די בזה שהמוצי"ם יענו לשואלים מה שנפסק להלכה בשו"ע, רק נחוץ מאוד שידעו בכל ענין העולה על הפרק מהי דרך התורה ודרך החסידות, ולעמוד על המשמרת בכ"ע.

בתי מדרשות וחבורות [קבוצות] לאנשי שלומנו

התולי"ת כי לנוכח ריבוי הציבור עמלו העסקנים להעמיד מתכונת וסדר קבוע של ייסוד בתי מדרשות ומינוי מוצי"ם ומשפיעים, וזהו תיקון גדול לטובת האברכים, כי בדורנו אנו נחוץ מאוד שכל אחד ישתייך לחבורה של בני גילו ולעבדו ית"ש בצוותא חדא עם יראי ה', איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק.

ולכן אכן טוב הדבר לייסד בכל הערים שטיבלעך לאברכים בני אותו גיל שבו יתאגדו האברכים לחבורה אחת במסגרת השטיבל, במקומות שיש בשטיבל ציבור גדול, נכון לייסד כמה חבורות למטרה זו.

יש להעמיד משפיעים שיעמדו בראשות השטיבל או החבורה, שיעמדו בקשר עם האברכים להיות להם לאוזן קשבת ושיוכלו להתייעץ אתם בשאלות ולבטים בעניני השפקה והדרכה והנהגת הבית בדרך התורה והחסידות, וכל זה הינו טובה גדולה לאברך ולב"ב וליוצ"ח.

ולכן אבקש מאד מאת האברכים לסייע לבצע ענין זה, ולשתף פעולה עם העסקנים הממונים על כך בכל עיר ועיר, לטובתכם ולתועלתכם, ולהרבות פעלים להכניס רוח של חיות וקדושה בין כותלי ביהמ"ד ובקרב בני החבורות, כדי שאכן יפיקו מזה תועלת מרובה ולהתעלות ברו"ג בדרכי התורה והיראה והחסידות.

חברות

בנוסף, טוב הדבר שכל אברך יהיה חבר ב'חברה' המתכנסת פעם בשבוע ללימוד קבוע בסדר מוסר או חסידות ולמטרת התעלות בעבודת ה', ואף מי שאינו זוכה תיכף להרגיש את הנחיצות בזה, עליו לדעת שיש בזה תועלת גדולה, ואם יתמיד בכך, יזכה במשך הזמן לטעום את טעמה הטוב, הן להישמר מכ"מ והן לעזר וסיוע בכל דבר מצוה ובכ"ע.

ענין זה מיועד הן לבעלי בתים והן לאברכי כולל וכדו', וכבר אמרנו שזה טוב גם לשנות אנשי שלומנו להתאסף מדי פעם בחבורה בצוותא חדא, כי אלו שכבר עשו כן, ראו את גודל התועלת כי טוב הוא.

סמארטפון

בענין הכלי הנקרא סמארטפון, גם כשיש עליו סינון (פילטע"ר), ואף שאי אפשר לומר שזה איסור או עבירה, אבל מי שמשתמש בזה, זה עלול להביאו אל העבירות החמורות ביותר, ולכן שומר נפשו ירחק מכלי זה ומכל כלי הטכנולוגיה למיניהם, וגם מי שיש לו הכרח להשתמש בזה, ימעיט את ההשתמשות רק כפי ההכרח לצרכי פרנסתו וכדו', וכל שכן שאין להשתמש בזה בבית המדרש ובבית, ולכן יחזיק בכיסו מכשיר טלפון אחר המיועד לדיבור בלבד, להשתמש בו בענינים שאינם לצורך פרנסתו.

להסתובב בין אברכים יראי ה'

לדאבוננו הרחובות פרוצים מאוד, ואין לך יום שאין קלקלתו מרובה מחברו עם נזקים חדשים, וב"ה שאברכים ההולכים בדרך החסידות ומסתובבים בקרב יראי ה', מוצאים תמיד דרכים כיצד להתמודד ולהתרחק מכל הפגעים החדשים הנ"ל.

אך היסוד הוא, שהאברך לא יחפש למצוא חן בקרב אנשי הרחוב, רק יחפש את קרבתם של עובדי ה' השוקדים על משנתם בתורה וביראת שמים ובחסידות ולמצוא חן בעיניהם.

חיים של אושר

כאשר זכינו בשנים האחרונות שהארגון הנכבד 'חיים של אושר' באר"י ובחו"ל מכשירים מדריכים ומדריכות שילוו את החתנים ואת הכלות של אנשי שלומנו להקים את ביתם בדרך התורה והיראה והחסידות באהבה ובשלו' וברעות, ויש בזה כמה מעלות טובות שאין כאן המקום לפורטם, על כן החכם עיניו בראשו וישלח את בניו ובנותיו שהגיעו לפרק זה אך ורק למדריכים ומדריכות הממונים מטעם הארגון הנ"ל ויזכה בעז"ה לרוות רוב נחת דק' מכל יוצ"ח.

הכרת הטוב וסיוע להחזקת מוסדות התורה והחסד

יש להכיר טובה ולסייע בגוף ובממון ובדברי חיזוק ועידוד לכל העסקנים הנושאים בעול החזקת המוסדות הק' דחסידי בעלזא, הן מוסדות החינוך והן מוסדות החסד, הן בארץ ישראל והן בחוץ לארץ.

צרכי המוסדות וצרכי הציבור הם מרובים, ונשיאת העול קשה מאוד, ויש שהם נאנקים תחת העוד הכבד ושנתם נודדת מרוב לחץ, והם פועלים בדביקות להשיג את המטרה של הרמת קרן המוסדות, וזהו חוב קדוש לעמוד לימינם כאמור, ובוודאי שלא להפריע להם או לגרום להם רפיון ח"ו.

ועל כולנה, לסייע למרכז מוסדות בעלזא באר"י, וכפי שכבר אמרנו פעמים הרבה שהם בריח התיכון של חסידות בעלזא כולה, ויש לסייע להם הן בהחזקת המוסדות מדי חודש בחדשו והן בהוצאות המרובות לנוכח ריבוי התלמידים בלעה"ר והתפתחות המוסדות ופתיחת סניפים חדשים וכדו'.

ובכלל הדבר אבקש עוד מכל אשר רוח בו והוא מרגיש שיש לו כשרון ויכולת לנדב מזמנו ומיכולתו למען הציבור, אם בצרכי מוסדות התורה ואם במעשי צדקה וחסד, ואם זה בעלי תפקידים רוחניים כדוגמת משפיעים, מחנכים וכדומה, אז במטותא לפנות לממונים על ענין זה ולהצטרף למתנדבים היקרים בעם הפועלים למען הציבור בלבב שלם, ושכרו מובטח בזה ובבא.

הכרת הטוב למחנכים

אין זה סוד שכל אחד שואף ומתפלל ומקווה שבמוסדות החינוך שבו מתחנכים צאצאיו יכהנו המחנכים הטובים יותר שיחנכו את בניו לתוי"ש בלב ונפש מתוך חיות דקדושה ושמחה של מצוה וכו', ושיהיו דוגמא אישית של עובדי ה' ביראה ובאהבה, ולכן נחוץ מאוד שהמחנכים יקבלו את משכורתם כראוי כדי שיחפצו לכהן בתפקיד זה, וב"ה שהעסקנים משתדלים בזה, אך יותר מכך נחוץ, שההורים יביא בפני המחנכים את הערכתם ויכירו להם טובה ותודה וברכה, כדי שיהיה להם חשק להמשיך במלאכת שמים זו שהיא מן הקשות שבמקדש.

יש הרבה מחנכים שעזבו את תפקידם בגלל שלא הרגישו מספיק הערכה מצד ההורים, ויש לתקן הדבר, ויפה שעה אחת קודם, כדי שיהיה זה תפקיד נחשק ומכובד ויוכלו למצוא בניקל מלמדים ור"מים בני תורה ויראי' ה' המתאימים לתפקיד קדוש זה, ובידכם הדבר תלוי.

וכמו כן, אבקש מאוד מכל מי שמרגיש שהוא מוכשר להיות מלמד תשב"ר ולהנחיל לתלמידים אהבת תורה ויראת שמים ומדות טובות, שיציע את עצמו לתפקיד זה בפני הנהלת הת"ת, כדי שיוכלו ילדי אנ"ש להתחנך אצל מלמדים מאנ"ש, והיתרון בזה ברור.

צניעות הלבוש לנשים

ענין צניעות הלבוש הוא מהדברים שיש להתחזק בהם תמיד, כי יצר הרע מסית ומפתה כל הזמן ללכת אחרי המאדע"ס החדשים אשר לא שערום אבותינו, ולכן אבקש מאוד להתחזק בענין זה, הן בצניעות הבגדים והן בצורת פיאות הראש והכיסוי שעליהם, שיהיה הכל באופן הראוי והנכון כפי כללי וגדרי ההלכה והחסידות.

ותיתי להו לעסקנים שנכנסו לאחרונה בעובי הקורה לעסוק בענין זה, וזכות הרבים תלויה בהם ויבואו על הברכה, ויש לחזק את ידיהם ואת פעליהם.

את מכתבו מסיים הרבי "יתן השי"ת שנזכה כולנו לשנת ברכה והצלחה ברוחניות ובגשמיות, שנת הרמת קרן התורה והיראה והחסידות, שנת הרמת קרן קוב"ה, ונזכה לגאולה שלמה בב"א".

הרבי מבעלזא שטייעדיגע תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד