א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
אסירים VIP שוחררו

השלטונות האיראניים הציתו שריפה כדי להרוג אסירים

מספר עדי ראייה טענו כי המשטר האיראני תכנן את שריפה ותוכנית מילוט מזויפת של אסירים כדי לדכא את ההפגנות שהולכות ומתגברות בסולידריות עם ההפגנות הכלל-ארציות מאז אמצע ספטמבר, לאחר שמחסה אמיני בת ה-22 מתה במעצר של משטרת החיג'אב | המשטר שחרר אסירים חשובים ושרף את הכלא כדי לרצוח אסירים בחסות המהומה

השלטונות האיראניים הציתו שריפה כדי להרוג אסירים
השריפה בכלא באיראן צילום: Iran International

עדי ראייה סיפרו כי שריפה מסתורית שפרצה בכלא אווין בטהרן בשבוע שעבר הייתה תוכנית ממשלתית לזייף פריצה לכלא כדי להרוג אסירים. כמה עדי ראייה סיפרו כי האסירים שנהרגו בתקרית זו היה הרבה יותר משמונה אנשים, בתחילה התקשורת האיראנית דיווחה על ארבעה הרוגים, אחר כך דווח על שמונה, אך עדי ראייה טוענים כי נהרגו הרבה יותר אסירים, כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

אחד העדים, המזוהה כמוסייב ראיסי יגנה - אסיר פוליטי שהיה כלוא באגף 8 בכלא אווין באשמת העלבת המנהיג העליון ותעמולה נגד המשטר - אמר כי ראה במו עיניו שבמקרה אחד, "10 עד 15 אסירים צעירים של מחלקה 7 מתחת לגיל 25 נורו למוות במהלך ליל השריפה".

לדבריו, השלטונות תכננו להשתמש בשריפה כעילה להעמיד פנים שאסירים מנסים להימלט ולהרוג את מי שהם רוצים במהלך המהומה, והוסיפו כי כמה מהאסירים שדווח כי הם מאושפזים במרפאה של הכלא, בכלל לא אושפזו ולא נמצאים בכלא. הוא גם טען כי חסן מירקזמי - אחד ממקורבי המשטר ואחד מאלה שהובילו את הדיכוי במהלך ההפגנות ב-2009, וריצה תקופת זמן בגין שחיתות כלכלית - הועבר מהכלא לפני הלילה הכאוטי.

השריפה פרצה ב-15 באוקטובר 2022. בעקבות השריפה, כמה עיתונאים ואנשים ברשתות החברתיות האשימו את הרפובליקה האסלאמית בהצתת הכלא בכוונה, תוך שהם טוענים כי מהדי האשמי רפסנג'אני, בנו של נשיא איראן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, שוחרר מהכלא שם שהה בגין שחיתות. רשויות הכלא שחררו עוד כמה אסירים חשובים ומקושרים היטב בימים שהובילו לשריפה. בנו של המחוקק השמרני הבכיר מוסטפא מיר-סלים - שנכלא בגלל קשרים עם ארגון האופוזיציה הגולה באלבניה, מוג'אהדין-א חאלק שוחרר גם הוא לפני התקרית.

שני עדים נוספים, שדיברו בעילום שם מסיבות ביטחוניות, אמרו שהממשלה תכננה את השריפה ואת תוכנית המילוט המזויפת של אסירים כדי לדכא את ההפגנות שהולכות ומתגברות בסולידריות עם ההפגנות הכלל-ארציות, מאז אמצע ספטמבר, כאשר מחסה אמיני בת ה-22 מתה במעצר של משטרת החיג'אב.

שישה מקורות אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס ביום חמישי האחרון, כי יומיים לפני שהשריפה פרצה בחלק מהכלא הידוע לשמצה, הגיעה למתחם יחידת משטרה מיוחדות נגד התפרעויות והחלה לפטרל במסדרונות, תוך שהם צועקים "אלוקים הוא הגדול ביותר" ודפקה עם אלות על דלתות התאים, לטענת אסירים, השוטרים ירו בכמה אסירים שצעקו קריאות נגד המשטר האיראני.

איראן מהומות הפגנות באיראן הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד