כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דו"ח חדש חושף

אלף יצירות אמנות נבזזו מיהודי קרואטיה בשואה

מחקר חדש מספק פרטים על חפצי אמנות שהוחרמו על ידי הפשיסטים והנאצים במלחמת העולם השנייה ובהמשך הולאמו על ידי הממשלה הקומוניסטית והופצו למוזיאונים במדינה. הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר): "יהודי קרואטיה, ניצולים ובני משפחותיהם - יוכלו להיעזר בדו"ח להגשת תביעות"

אילוסטרציה
אילוסטרציה

דו"ח חדש ונרחב מציג ניתוח היסטורי ורשימה חלקית של יותר מאלף חפצי תרבות שנבזזו מיהודים ומאחרים על ידי בני בריתם של הגרמנים, הפשיסטים הקרואטים - האוסטאשה במהלך השואה ואחרי מלחמת העולם השנייה, ושהולאמו על ידי הממשלה הקומוניסטית והופצו למוסדות שונים בקרואטיה.

הדו"ח הושלם בשנת 2020 בהתבסס על הארכיונים של KOMZA (הוועדה לאיסוף והגנה על נכסים תרבותיים ועתיקות), שהונגשו ב-2019 על ידי משרד התרבות של קרואטיה.

הדו"ח, המתפרסם כעת בשיתוף פעולה עם ממשלת קרואטיה והארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), היה אמור לצאת במקור ב-2020, אך נדחה בגלל מגפת הקורונה ורעידת האדמה באותה שנה בזאגרב. טרם נקבע תהליך להגשת תביעות.

הקהילה היהודית בקרואטיה כמעט נמחקה בתקופת השואה. כ-80 אחוז מיהודי קרואטיה נרצחו. רכושם של היהודים נבזז, ולעתים קרובות הושמד. לאחר מלחמת העולם השנייה, רוב הקהילות היהודיות לא הוקמו מחדש. גם בתי קברות יהודיים וסימנים אחרים למורשתם התרבותית, חוללו או נהרסו. מתוך יותר מ-25,000 יהודים שחיו במה שהיא כיום קרואטיה לפני מלחמת העולם השנייה, רק כ-6,000 שרדו את השואה. כיום חיים בקרואטיה כ-2,000 יהודים.

בין אוספי האמנות המוזכרים בדו"ח ניתן למצוא את זה של רוברט דויטש מקלסקי, איש עסקים יהודי בולט מזאגרב. ב-1941 הוחרם חלק מהאוסף שלו, פוזר במהלך המלחמה ומיד לאחר מכן הופץ למספר מוזיאונים ממשלתיים ופרטיים. מקלסקי ואשתו גורשו ונרצחו באושוויץ ב-1943. בתם וניה שרדה וניסתה להחזיר את אוספי המשפחה בשנים 1958 ו-1967, אך לא הצליחה. בת' בירד פוקר, יורשת האוסף, המתגוררת כיום בפלורידה, ראתה את דיוקן אמה החורגת וניה בגלריה המודרנית בזאגרב.

"ראיתי את הדיוקן המקסים שלה מבעד למסך של דמעות", סיפרה. "זה שובר את ליבי לחשוב על הסבל שלה ושל אחרים. הדו"ח הזה עוסק בשימור ההיסטוריה של חפצי האמנות ושל מה שקרה. זה צריך ליצור תקדים לעשיית צדק עם ניצולי השואה ובני משפחותיהם".

בעקבות ועידת וושינגטון 1998 על נכסי תקופת השואה בהשתתפות 44 מדינות, שבה התייחסה המשלחת הקרואטית לרלוונטיות של ארכיון KOMZA - אישרה קרואטיה את העקרונות שנקבעו לטיפול ביצירות אמנות שהוחרמו על ידי הנאצים.

קרואטיה גם אישרה את הצהרת פורום וילנה משנת 2000 ואת הצהרת טרזין משנת 2009, בעקבות ועידת פראג לשנת 2009 על נכסים מתקופת השואה. בנוסף, קרואטיה חתומה על הקוד האתי של המועצה הבינלאומית למוזיאונים ICOM, ושותפה בהחלטות רלוונטיות של מועצת אירופה והאיחוד האירופי.

"ניצולי השואה ובני משפחותיהם וחברי הקהילה היהודית הקרואטית, המבקשים להגיש תביעות בעתיד, יוכלו להתבסס על דו"ח זה, שמתפרסם שבועות ספורים לפני ועידת טרזין הבינלאומית על נכסי תקופת השואה", אמרו גדעון טיילור, יו"ר תפעול באיל"ר, ומארק ויצמן, מנהל תפעול ראשי בארגון. "אנו שמחים שמשרד התרבות הקרואטי עשה את הדבר הנכון בפרסום דו"ח זה יחד איתנו, לאחר שנים רבות של דיונים. למרות שחלפו כמעט 78 שנים מאז השואה, יש חשיבות מיוחדת בכך שקרואטיה תפעל כעת בעניין. זאת מכיוון שהמדינה אמורה לקבל בשנה הבאה את נשיאות הברית הבינלאומית לזיכרון השואה IHRA שבה חברות 35 מדינות".

עם פרסום הדו"ח קורא איל"ר לרפובליקה של קרואטיה לפתוח את כל הרישומים שנותרו הנוגעים לנכסי תרבות שנבזזו בשואה, להמשיך ולהרחיב את החקירות בנושא, ולפרסם פרטים על יצירות אמנות שלא הוחזרו, על מנת לאתר את בעליהן לפני המלחמה או יורשיהם. עוד קורא הארגון להקים מנגנון לאומי שיאפשר להגיש תביעות להשבת יצירות אמנות שנבזזו ולדון עם נציגים של יהודים החיים בקרואטיה ושל יהודים קרואטים החיים בחו"ל, בגורלן של יצירות "חסרי יורשים", שאיש לא תבע עליהם בעלות.

"קרואטיה מברכת על פרסום הדו"ח הזה ומודעת לצורך לעשיית צדק עם ניצולי השואה ויורשיהם", אמרה נינה אובולין קורז'ינק, שרת התרבות והתקשורת של קרואטיה. "באמצעות ההחלטה ב-2019 לפתוח לציבור ולעשות דיגיטציה של אוספי KOMZA, אנו רוצים לאפשר גישה חופשית לחוקרים. אנו מאמינים שבשלב זה, צריך קודם כל לבצע מחקר יסודי, שיאפשר לייחס רכוש שנגזל לבעלים החוקיים בצורה חד משמעית, כמו כן יש לשפר את המסגרת החקיקתית".

"אנו מברכים על פרסום הדו"ח, ומקווים שיוכל להוביל לצעדים נוספים שיקדמו פתרון של הבעיות ארוכות השנים של השבת רכוש יהודי מול קרואטיה", אמר ד"ר אוגנן קראוס, נשיא הקהילה היהודית של זאגרב ושל ועדת התיאום של הקהילות היהודיות בקרואטיה.

את הדו"ח הכינה והפיקה ד"ר נאידה-מיכל ברנדל, יו"ר התוכנית ללימודי יהדות באוניברסיטת זאגרב. המימון לדו"ח ניתן על ידי הוועידה לתביעות חומריות יהודיות נגד גרמניה (ועידת התביעות)

קרואטיה מלחמת העולם השניה אומנות גרמניה הנאצית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד