כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"כמו מכשיר שמיעה"

חוש הריח אבד לכם בקורונה? האף האלקטרוני יחזיר לכם אותו

מכשיר חדש המפותח בימים אלה עשוי לסייע לאנשים שאיבדו את חוש הריח, מדובר בשתל שימוקם באזור המוח שמעבד ריחות בדומה לשתל שבלול שמאפשר לחירשים לשמוע ומכשיר מיוחד ש'יריח' במקומכם וישדר לתוך המוח את הריח שאבד לכם

חוש הריח אבד לכם בקורונה? האף האלקטרוני יחזיר לכם אותו
מסכת פנים מפני הקורונה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

אחד מתסמיני מחלת הקורונה הוא אובדן חוש הטעם והריח. חלק מהאנשים איבדו באופן משמעותי את חוש הריח גם אחרי שהחלימו מהמחלה. חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה מפתחים מכשיר שעשוי לעזור לאנשים אלה להריח שוב. המחקר פורסם בכתב העת IEEE Spectrum והובא באתר doctorsonly.

האף הביוני כולל זוג משקפיים עם חיישן שקולט ריחות ושולח אות למכשיר הדומה לשתל שבלול. בשלב הנוכחי של המחקר, המכשיר שולח הודעה לטלפון סלולרי עם שם הריח. בעתיד, השתל ישלח סיגנל ישירות למוחו של המשתמש באמצעות השתל שימוקם באזור המוח שמעבד ריחות.

למרות שניתן לחיות חיים רגילים כמעט לגמרי ללא חוש הריח, יש לו חשיבות בהיותו מרכיב חשוב של טעם והקישור שלו לרגשות. הסיבה לכך היא שאותות ריח עוברים דרך חלקים במוח הכוללים זיכרון ורגש. בעקבות מגיפת הקורונה, ההתעניינות וההשקעה באמצעים להחזרת חוש הריח גברו.

אובדן חוש הריח לטווח ארוך יכול להיגרם בין היתר מהידבקות בנגיפים מסוימים, טראומה מוחית והזדקנות. הטיפול המוכר ביותר הוא אימון חוש הריח על ידי חשיפה לריחות מוכרים כל יום, כדי לעודד את שיקום עצבי האף. שיטה זו יכולה להועיל במצבים מסוימים. נבחנות גם שיטות לריפוי רקמות ריח פגועות, למשל באמצעות תאי גזע.

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת וירג'יניה והובא באתר doctorsonly, מתוך חולי הקורונה שחוש הריח שלהם נפגע, כעבור שנתיים נמצא שאצל 38% מהם חוש הריח והטעם חזר באופן מלא, ל-54% חוש הטעם והריח חזר באופן חלקי ו-7.5% לא חוו שיפור כלל.

החוקר ריצ'רד קוסטנזו מהקליניקה להפרעות טעם וריח הקדיש מספר שנים לחקר אובדן ריח ובדק דרכים להשיג רגנרציה ביולוגית לפני שהחל לפתח פתרון טכנולוגי בשנות ה-90. בשנת 2011 הוא פגש את פרופ' דניאל קואלו, רופא אף-אוזן-גרון ומומחה להשתלות שבלול שמאפשר לחירשים לשמוע. הם העלו רעיון להשתמש בתותב ריח באופן דומה לשתל השבלול. שתל שבלול מתרגם למעשה גלי קול לאותות חשמליים שמכוונים אסטרטגית למוח.

החוקרים הוציאו פטנט על המכשיר בשנת 2016 וערכו ניסויים מוצלחים על חולדות, אך דרושה עוד עבודה רבה לפני שהמכשיר יהיה מוכן לניסויים בבני אדם או זמין מסחרית. ישנם 400 קולטני ריח באף אנושי ואלפי שילובים המרכיבים ריחות ספציפיים. המיפוי של כל הריחות על מכשיר אלקטרוני ייקח זמן רב. גם אם הצוות לא יכול לשחזר את כל טווח הריח דרך המשקפיים הללו, המכשיר יכול להיות מותאם אישית עם כמות קטנה יותר של ריחות שחשובים לכל משתמש.

כבר קיימות גרסאות פשוטות של אפים אלקטרוניים, כמו גלאי פחמן חד חמצני שנמצא בבתים כדי להתריע מפני הימצאותו של הגז הקטלני. מדענים עובדים גם על חיישנים שירחרחו מחלות כפי שניתן לאמן בעלי חיים לעשות כן ויש אפילו אף אלקטרוני שמרחרח את איכות הוויסקי.

הכתבה הובאה באתר doctorsonly.

חוש הריח קורונה מחקר ופיתוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד