א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מעמדו מוסיף להתחזק

נשיא סין שי ג'ינפינג נבחר לכהונה שלישית

לאחר מספר ימי כינוס של הקונגרס הכללי של המפלגה הקומוניסטית בסין, הגיעו הדיונים אל סיומם, והקונגרס התפזר – לא לפני שהכתיר את הנשיא שי ג'ינפינג כמנהיג החשוב ביותר בהיסטוריה הסינית מאז מאו-דזה-דונג, וכמפקד עליון, ראש המפלגה ובעיקר: נשיא המדינה למשך חמש השנים הקרובות

נשיא סין שי ג'ינפינג נבחר לכהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג צילום: צילום מסך

נשיא סין שי ג'ינפינג נבחר לכהונה שלישית ומעמדו מוסיף להתחזק. בנוסף הסיר הקונגרס של המפלגה את כל החסמים שהיו עד כמה בפני הנשיא הסיני, ומינה אותו לבעל סמכות בלתי מוגבלת בתחומים כמו כלכלה, צבא, בטחון ועוד, כשאם עד כה היה זקוק הנשיא לשיתוף פעולה של בכירים אחרים, לפחות באופן פורמלי, מעתה הסמכויות שבידיו רחבות מאי פעם, ואין שום איזונים ובלמים שאמורים להגביל את כוחו.

כהונתו של ג'ינפינג, שלוש קדנציות ברציפות, מהווה שבירת מוסכמה במפלגה הקומוניסטית, לאחר שמאז מותו של מאו דזה דונג, הקפידו הסינים להחליף מעת לעת את הנשיא, כשבעשורים האחרונים הם עשו זאת תמיד לאחר שתי קדנציות.

שני הנשיאים שקדמו לג'יפינג אף עזבו את התפקיד בלי שום דרמה או נסיון להיאחז בו, תוך שהם מכבדים את החוקה. ג'ינפינג עצמו ביטל את הסעיף הרלוונטי בחוקה כבר לפני כחמש שנים, עם תחילתו כהונתו השנייה, וכעת הוא מימש את הכוונות שלו, ועלה לכהונה שלישית כשהוא בן 69, וצפוי לסיים את הכהונה החדשה בגיל 74.

במהלך מושב הנעילה של הקונגרס, התחוללה דרמה, כשהנשיא הקודם הו ג'ינטאו שישב על יד שי, נדרש לפתע לעזוב את האולם. האירוע תועד ופורסם למרות הצנזורה הסינית הכבדה שניסתה להיאבק בפרסום שלו. בתיעוד נראה ג'ינטאו מנהל ויכוח שקט עם מאבטח שמחזיק בשרוולו ודורש ממנו לצאת החוצה. כל העת יושב ג'ינפינג על מקומו ומתעלם מהוויכוח המתנהל מאחוריו, רק לפני שג'ינטאו מסכים לצאת, הוא טופח קלות על כתפו של שי, אומר לו כמה מילים, וג'ינפינג עונה לו בקצרה.

לא ניתן לדעת מה היה הוויכוח של ג'ינטאו והמאבטחים, ולא ברור מדוע הוא נדרש לצאת. ייתכן שמדובר בתגובה לדברים שאמר קודם לכן, אולי מורת רוח שהביע מכך ששי ממשיך לכהונה שלישית לאחר שקיבל לידיו את השלטון בהעברה מסודרת ומכובדת ובמקום להמשיך את המסורת הוא משנה אותה. עם זאת, מעיון בצורת הדיבור, לא מן הנמנע שג'ינטאו כבר סובל מדמנציה ברמה מסוימת, וייתכן שזאת היתה הסיבה להוצאתו מהאירוע הרשמי.

סין נשיא סין בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד