כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
השיא בשעה 14:11

בא השמש בצהריים: ליקוי החמה נראה בישראל • שידור חי

ליקוי חמה חלקי מתרחש היום ובאופן נדיר הוא נראה גם מישראל.  בשיאו, יכוסה 86% מקוטר השמש על ידי הירח אולם בישראל שיא הליקוי ייראה בשעה 14:11 במרכז הארץ. ככל שאנו נצפין, חלק מקוטר השמש שיכוסה יהיה גדול יותר - מ-47% בצפון הארץ

בא השמש בצהריים: ליקוי החמה נראה בישראל • שידור חי
ליקוי חמה צילום: Pixabay

לפני מספר דקות החל ליקוי חמה חלקי, באופן נדיר הוא נראה גם מישראל. הליקוי נראה מצפון האוקיינוס האטלנטי, ממרבית יבשת אירופה, למעט החלק הדרום מערבי, חלקה המערבי של אסיה וצפון מזרח אפריקה. אולם, בכל המקומות הליקוי יהיה חלקי בלבד, כאשר בשיאו, יכוסה 86% מקוטר השמש על ידי הירח.

צפו בשידור חי:

בישראל הליקוי הוא קטן יותר ושיא הליקוי ייראה בשעה 14:11 במרכז הארץ. ככל שאנו נצפין, חלק מקוטר השמש שיכוסה יהיה גדול יותר - מ-47% בצפון הארץ, ל-44% במרכזה ו-41% בדרום הארץ. יש לציין כי ייתכן שעננים הפרוסים בשמיים יפריעו לצפייה בליקוי.

הליקוי החל בישראל בשעה 12:58 ויסתיים בשעה 15:21. ייתכנו סטיות של כמה דקות מהזמן בישראל בהתאם למיקום הצופה - כאשר הליקוי ייראה כמה דקות קודם לכן בצפון לפני דרום הארץ. כיוון ששיא הליקוי ייראה צפונית לישראל, ככל שנצפין, חלק הקוטר המכוסה בירח יגדל. יש להבדיל בין גודל הליקוי, שהוא החלק מקוטר השמש המכוסה בירח, לסך שטח פני השמש שיוסתר בירח. בשיא הליקוי בישראל, בשעה 14:11, רק כשליש משטח פני השמש יהיו מכוסים בירח.

ליקוי חמה בראי היהדות <<<

מהו ליקוי וכיצד ניתן לצפות בו:

ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש ומסתיר חלק מהשמש (ליקוי חמה חלקי): מנקודת המבט של יושבי כדור הארץ, אורה של השמש מוסתר על ידי דיסקת הירח - מה שיוצר את המראה הייחודי של הליקוי שבו השמש "נאכלת" על ידי הירח. אם תפספסו את הליקוי הנוכחי, כדאי שתדעו שהליקוי הבא יתרחש בחודש אלול תשפ"ז.

שידור חי נוסף:

מה מותר לעשות: 

  • ניתן לצפות בשמש דרך מסנן שיוצר במיוחד למטרה זו פילטר המסנן %997.99 מהאור הנראה והעל סגול, ו -%5.99 מהאור התת אדום . יש לעקוב, בדייקנות אחר הוראות היצרן בשימוש במסנני שמש.
  • מסנן שמש שעומד בקריטריונים הנ"ל הינו זכוכית רתכים מספר 14 וניתן להשיגו בחנויות לכלי בניין וחנויות לאביזרי רתכים. מסנן רתכים מס' 14 מתאים לתצפית בעין, אך איכותו האופטית ירודה מכדי לעשות בו שימוש על גבי טלסקופ.
  • מותר לצפות בתמונת השמש או תמונת הליקוי המוטלת על מסך קיר, או לוח, או רצפה, או קרקע. 
  • ניתן ליצור נקב בלוח קרטון, להציב הקרטון בניצב לכיוון השמש, ולצפות בתמונה המוטלת על המסך. 
  • ניתן להשתמש במראה מישורית קטנה שגודלה בערך 5 על 5 ס"מ, ולהטיל בעזרתה את תמונת השמש על קיר רחוק כ- 10 – 15 מטר בין המראה לבין הקיר. על הקיר תתקבל תמונת השמש וניתן יהיה לראות על הקיר את השמש החסרה.

מה אסור לעשות? 

  • אסור להביט בשמש ישירות או דרך משקפת או טלסקופ ללא מסנן שיוצר במיוחד לצפייה בשמש. 
  • אסור להביט בשמש דרך משקפי שמש. משקפי שמש אינם מסוגלים לחסום את קרינת השמש המסוכנת! 
  • אסור לצפות בשמש בעזרת אמצעים מאולתרים כגון: זכוכית מפוחמת, פילם מושחר של מצלמה, מקטבים או אילתורים אחרים. רובם המכריע אינם מסוגלים לחסום את קרינת השמש המסוכנת! 
  • יש להשגיח על ילדים בעת צפייה בשמש, כדי לוודא צפייה בטוחה. גם מבט חטוף בשמש ללא הגנה – עלול לגרום נזק בלתי הפיך!  
ליקוי חמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד