כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
אוהב יהודים ופרו ציוני

יחסיו הטובים של ראש ממשלת בריטניה החדש עם ישראל

בירושלים רוו נחת כשהגיעה הבשורה לפיה ראש הממשלה החדש של בריטניה הוא רישי סונאק. סונאק הוא אחד התומכים המובקהים של ישראל בפרלמנט הבריטי, ובעבר הביע התנגדות ל-BDS, תמך בהעברת השגרירות הבריטית לירושלים והצהיר כי ישראל איננה מדינת אפרטהייד

יחסיו הטובים של ראש ממשלת בריטניה החדש עם ישראל
רישי סונאק צילום: טוויטר

שלשום הודיע בית המלוכה הבריטי כי רישי סונאק, שר האוצר מטעם המפלגה השמרנית לשעבר ואחד מחברי הפרלמנט הבריטים העשירים ביותר, הוא ראש הממשלה החדש של בריטניה, אחרי התפטרותה של ליז טראס. הבשורה התקבלה בשמחה רבה בירושלים, מתוך ידיעה שסונאק הוא ידיד גדול של ישראל והיהודים.

בשנים האחרונות יחסי הממשל הבריטי עם ישראל הולכים ונעשים קרובים, וראש ממשלת בריטניה עד לפני ימים אחדים, ליז טראס, אף אמרה כי תשקול להעביר את שגרירות בריטניה בישראל לירושלים. עם זאת, נראה כי סונאק גבר על קודמיו באהדתו לישראל, ולזכותו עומדות התבטאויות שונות שלו בעדה ונגד האנטישמיות.

בחודש אוגוסט האחרון נאם סונאק בפני ארגון "החברים השמרנים של ישראל". הוא התייחס באריכות למדינת היהודים ואמר בנוגע לירושלים כי עבורו זו: "הבירה ההיסטורית של ישראל ללא עוררין. יש בבירור נימוקים חזקים מאוד שהיא תוכר ככזו, וזה הדבר שהייתי רוצה לעשות". עוד אמר באירוע לתומכי ישראל כי: "יש לכם את המחויבות המלאה שלי. אלחם קשה מאוד עבור הבטחון של העם בישראל". בהמשך אף התייחס לאיראן, וקרא "להניח סנקציות מתקדמות על השולחן".

בעבר נמנע משרד החוץ הבריטי מלתמוך בישראל בסוגיות שונות, בשל חשש מסכסוך עם העולם הערבי. סונאק קורא תיגר על מדיניות זו, בהמשך לקודמיו בתפקיד שעשו זאת גם הם.

בריאיון שהעניק באוגוסט ל'ג'ואיש כרוניקל', התייחס לטענה הגורסת כי ישראל היא מדינת אפרדטהייד, ואמר כי: "טענת האפרטהייד היא לא רק שגויה עובדתית, אלא פוגענית למען האמת. כמו כל אומה, ישראל אינה מושלמת - אבל היא דמוקרטיה רב-אתנית תוססת עם עיתונות חופשית ושלטון חוק. זה עומד כמגדלור זוהר של תקווה באזור של אוטוקרטיות וקיצוניים דתיים".

סונאק התייחס להסכמי אברהם, ואמר כי הם הוכיחו ששלום בין ישראל למדינות ערב ייתכן, וכי ישראל צריכה למנף את מערכות היחסים שלה עם מדינות המפרץ כדי להרחיב את הסכמי השלום למדינות נוספות.

בעבר הביע סונאק התנגדות לאנטישמיות, והוא מתנגד ידוע של תנועת ה-BDS. גם למען זכרון השואה הוא פועל, והוא תמך בתוכנית להקמת מוזיאון להנצחת השואה ליד בניין הפרלמנט בלונודון.

גם בסוגייה הפלסטינית נמצא סונאק לצידה של ישראל. הוא בעבר התבטא נגד הרשות הפלסטינית ואונר"א וקרא לבדיקת ההתנהלות שלה. "מרגיז אותי שיש ארגון שמפאר התקפות טרור על ישראל ומפיץ שנאה בבתי הספר שלו. אנחנו צריכים לקרוא אותם לסדר... ולבדוק את המימון והמשאבים שהם מקבלים ואיך הם משתמשים בהם".

מכלול התבטאויותיו של סונאק גרם לשמחה בקרב הדרג המדיני הישראלי, שמצפה להתקרבות נוספת ביחסי ישראל-בריטניה, ולצעדים חיוביים מצידו של ראש הממשלה - ובראשם העברת השגרירות הבריטית לירושלים.

ארגון 'פינטר טראסט' שמשמיע את קולם של הקהילות החרדיות בבריטניה פרסם דברי ברכה לראש הממשלה החדש. "ברכות לראש הממשלה החדש רישי סונק, בארגון 'פינטר טראסט' מאחלים לו הצלחה בתפקידו ומצפים לעבוד עם הממשלה".

ראש ממשלת בריטניה בריטניה רישי סונאק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד