כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הסכם הגבול הימי

ראש מערך ההסברה: "זה לא הסכם שלום, הוא לא מיטיב עם נסראללה"

ראש מערך ההסברה הלאומי, ליאור חייט, התראיין הבוקר ל-103FM והתייחס לחתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון שצפויה להתקיים היום בלבנון | לדבריו, נסראללה לא רצה את ההסכם הזה כי זה הישג שהופך את לבנון לחזקה ואת חיזבאללה ללא משפיעה

ראש מערך ההסברה: "זה לא הסכם שלום, הוא לא מיטיב עם נסראללה"
אסדת גז צילום: משה שי, פלאש 90

לאחר שהעתירות נגד קיומו נדחו בבג"ץ פה אחד, צפוי הסכם הקו הימי עם לבנון להיחתם היום (חמישי). ליאור חייט, ראש מערך ההסברה הלאומי, שוחח הבוקר עם ניסים משעל וגיא פלג והתייחס לאירוע ההיסטורי. בפתח דבריו, הסביר חייט כי מדובר בהסכם "חשוב, שמקבע גם את הגבול הימי בין ישראל ללבנון אבל באמת מקבע בעיקר את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל באזור".

ראש מערך ההסברה הלאומי הסביר כיצד אירוע החתימה יתנהל: "שתי המשלחות יישבו יחד עם משלחת אמריקאית ומשלחת של האו"ם בחדר, יגישו את ההסכמים שנחתמו מראש כל אחד בצמד שלו למתווך האמריקאי. עמוס יאשר שהוא קיבל וזה יופקד בידי האו"ם, ובאותו הרגע ההסכם נכנס לתוקף".

עוד ביקש חייט להדגיש כי "לבנון היא עדיין מדינת אויב, זה לא הסכם שלום. יש פה גם הישגים כלכליים גדולים מאוד למדינה שתקבל את התמלוגים. ישראל מקבעת את הקו שנקבע חד צדדית על ידי מדינת ישראל כקו גבול בין ישראל ללבנון, קו שמאפשר לנו לשמור על הביטחון. מעבר לזה יש פה תפיסה אסטרטגית, מדינת לבנון נמצאת בשנים האחרונות במשבר כלכלי עצום. יש למדינת ישראל אינטרס שלבנון לא תקרוס, ככל שלבנון תהיה חזקה יותר ויציבה יותר כך ההשפעה של חיזבאללה ואיראן תיחלש. אנחנו לא רוצים שלבנון תהיה בשליטה מלאה של חיזבאללה".

"בהסכם מופיע שלבנון מכירה בגבול שאנחנו סימנו - אינטרס חשוב"

באשר לביקורות נוכח תנאי ההסכם, הבהיר חייט: "המו"מ בין ישראל ללבנון על הגבול הימי נמשך למעלה מ־10 שנים, מ־2011. הסיבה לבהילות לחתום או לדחיפות לחתום עכשיו היא לאו דווקא נושא איומי חיזבאללה. חיזבאללה נכנס לסיפור הזה לפני חצי שנה בלבד כי הוא ראה שההסכם הולך לכיוון חתימה והוא רצה לקבל דיבידנדים. זה לא רלוונטי לאינטרסים הישראליים, האינטרס הישראלי הייתה דחיפות כיוון שבצד הלבנוני בעוד מספר ימים לא תהיה ממשלה. העובדה שהצלחנו להגיע עם לבנון להסכם כזה זה הישג מדיני. בהסכם מופיע שלבנון מכירה בגבול שאנחנו סימנו, זה אינטרס חשוב לנו".

"יותר מזה, גם בצד האנרגטי יש פה הישג - אנחנו מצליחים לקבל את התמלוגים שלנו ממאגר הגז, מאגר שרובו נמצא בשטח לבנון. אנחנו עוד לא יודעים מה הערך של המאגר הזה אבל בסופו של דבר אם לא היה הסכם אף חברה לא הייתה מפתחת את המאגר ולא היינו מקבלים כלום. גם להימנע ממלחמה זה אינטרס חשוב. אם אנחנו לא צריכים להגיע לעימות צבאי, בטח לא לעימות שיכול להיות משמעותי, זה הישג לחלוטין ביטחוני עבור ישראל. העובדה היא שמערכת הביטחון כולה עומדים מאחורי ההסכם וטוענים שההסכם ביטחוני חשוב. הוא נכנס היום לתוקף", הדגיש.

חתימת ההסכם: "להפוך את ישראל לשחקן הרבה יותר מרכזי במשחק"

בהמשך, ציין ראש מערך ההסברה הלאומי כי "השאיבה מכריש, שזה סיפור אחר לגמרי, התחילה אתמול אחרי שלפני יומיים משרד האנרגיה נתן את האישור הסופי לשאיבה. החברה שמפעילה את אסדת כריש הודיעה אתמול על התחלת השאיבה. המאגר הזה הופך את ישראל למעצמת גז, הוא יוריד את מחירי האנרגיה בארץ. גם תאפשר לישראל לסייע בייצוא אנרגיה לאירופה בעיקר בתקופה הזו שבגלל המלחמה באוקראינה נמצאת במשבר אנרגי. להפוך את ישראל לשחקן הרבה יותר מרכזי במשחק הזה".

בסיום, התייחס חייט לאמירותיו של נסראללה בעקבות חתימת ההסכם, אשר לטענתו איומיו הובילו לחתימתו: "אנחנו יודעים מה הוא ואמר בקול רם. אני יכול לצטט דברים שפורסמו בתקשורת, שנסראללה לא רצה את ההסכם הזה כי בתוך ההסכם מופיעים למעלה מ-20 פעם המילים' מדינת ישראל'. זה לא הישג טוב לחיזבאללה כי זה הישג שהופך את לבנון ליותר חזקה ואת ההשפעה של חיזבאללה עליה פחות משמעותית. בהסכם הזה גם לבנון וגם ישראל מרוויחה, אבל מי שבהחלט מרוויח זה היציבות האזורית".

הסכם הגז ישראל לבנון מערך ההסברה הלאומי נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד