כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המשטר מכחיש

המל"טים האיראניים הורסים את התשתית האוקראינית

רוסיה תוקפת את התשתית האזרחית הפגיעה של אוקראינה באמצעות מל"טים איראניים, הורסת את אספקת החשמל ומאיימת על חורף קשה באוקראינה. איראן מכחישה שסיפקה את הנשק, אך ראיות מצביעות על ההפך. "הרוסים משתמשים ב-20 עד 30 מל"טים איראניים מדי יום"

המל"טים האיראניים הורסים את התשתית האוקראינית
מל"טים איראניים צילום: Iran international

במשך שבועות הטיס הצבא הרוסי מל"טים איראניים עמוסי חומרי נפץ לתוך מתקני תשתית אוקראינים קריטיים ואזורי מגורים. רוב המל"טים יורטו כעת על ידי הגנות אוויריות, אולם לפי משרד ההגנה הבריטי, שליש עדיין מגיע ליעדים שלהם. ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, אמר כי הרוסים משתמשים ב"20 עד 30 מל"טים איראניים מסוג 'קמיקאזה' נגדנו מדי יום".

"הם רוצים לקחת מאוכלוסייתנו את החשמל, המים והחימום בחורף", אמר שמיהל לתקשורת הגרמנית. ראש הממשלה הזהיר שמספר הפליטים האוקראינים יגדל באופן דרסטי אם הכוחות הרוסיים ימשיכו להרוס תשתיות אזרחיות. מערכת ההגנה האווירית הגרמנית IRIS-T כבר הצילה "חיים רבים, במיוחד באזור קייב", אמר שמיהל. אבל אוקראינה מחכה בקוצר רוח למשלוח התחמושת הבא ולמערכת הבאה.

גם רוסיה וגם איראן מכחישות בתוקף על מקור המל"טים, שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנציה, דחה בשבוע שעבר דרישה של מדינות באירופה, לבצע חקירה מטעם האו"ם בנוגע לשימוש במל"טים איראניים". נבנציה טענה כי חקירה כזו תפר את אמנת האו"ם ותפגע קשות ביחסים בין רוסיה לאו"ם, איראן הצהירה הצהרות דומות.

מרקוס קאים, עמית בכיר במכון הגרמני לעניינים בינלאומיים וביטחוניים בברלין, אמר לתאגיד השידור הגרמני DW, כי איראן אינה רוצה לסכן את השיחות המתמשכות עם האירופים על חתימה מחדש של הסכם הגרעין, ותמשיך להכחיש את המסירה והשימוש במל"טים שלה באוקראינה.

כל עוד ניתן להטיל ספק במקורם של המל"טים, עדיין ניתן להמשיך במשא ומתן על הסכם הגרעין. הודאה של טהראן, לעומת זאת, תקשה מאוד על האירופים להמשיך במשא ומתן, אמר קאים.

למרות ההכחשות הרוסיות והאיראניות, קיימות עדויות בולטות לכך שמל"טים איראניים תוקפים באוקראינה, לדברי קאים. זה כולל קטעי וידאו שהוצגו על ידי אוקראינים, בהם נראים מל"טים בטיסה ושרידיהם נמצאו בהריסות לאחר תקיפות.

"להערכתי, אין ספק בכך. אני גם לא מכיר אף מומחה רציני שמטיל ספק בכך שהיו משלוחי נשק מאיראן לרוסיה", אמר קאים. המומחה הצבאי מרקוס רייזנר, מנהל לשעבר באקדמיה הצבאית של הכוחות המזוינים האוסטריים, אמר ל-DW כי תנועות מסיביות של מטוסים רוסיים הלוך ושוב לאיראן הן סימן ברור להובלה של כמויות גדולות של ציוד צבאי.

רייזנר הוסיף כי העיצוב של המל"טים שנמצאו "מרמז מאוד על דגם איראני". המומחה הצבאי אמר שהמל"טים בשימוש על רקע אינדיקציות לכך שהארסנל הנשק האווירי של רוסיה אוזל.

מלחמת אוקראינה רוסיה איראן מל"טים ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד