כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"אל תקפצו למסקנות"

החשש האמריקני מבן גביר: הרצוג הרגיע את ביידן

במהלך ביקורו בוושינגטון השבוע, הביעו שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן דאגה בפני הנשיא הרצוג מכך שגורמי ימין קיצוני עלולים להיות שרים בממשלת ישראל הבאה. הנשיא הרצוג מחה על כך, והשיב להם: "תנו לתהליך הדמוקרטי לעשות את שלו"

החשש האמריקני מבן גביר: הרצוג הרגיע את ביידן
הנשיא הרצוג בפגישה עם הנשיא ביידן צילום: קובי גדעון / לע״מ

השבוע ביקר הנשיא יצחק הרצוג בארה"ב, ובמהלך ביקורו נועד עם בכירים אמריקנים ובראשם הנשיא ג'ו ביידן. במהלך שהותו שם, הביעו בכירי הממשל האמריקני ובהם שר החוץ בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן חשש מכך שאם תקום ממשלת ימין בראשות נתניהו, יכהנו גורמים קיצוניים כאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בה ויגרמו לפגיעה ביחסי ארה"ב-ישראל, כך לפי ברק רביד באתר 'וואלה'.

לפי חמישה בכירים שלקחו חלק בשיחות שקיים הרצוג עם הבכירים, הנשיא הרצוג מיהר להרגיע את בלינקן וסאליבן, ואמר להם: "אל תקפצו למסקנות אחרי פרסום המדגמים". עוד ציין הנשיא הרצוג כי יש להמתין לסיום הליך הרכבת הממשלה, שעשוי לקחת זמן רב.

שר החוץ האמריקני והיועץ לביטחון לאומי הביעו חשש מפני גורמי ימין קיצוני כל אחד בפגישה נפרדת עם הרצוג, ולא ציינו שם של מועמד מסויים לכנסת. עם זאת, ניתן להסיק שכוונתם לאנשי מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ וח"כ איתמר בן גביר. בלינקן וסאליבן שניהם הודיעו כי ממשל ביידן ימשיך לעבוד עם כל ממשלה שתקום, ללא קשר לאופייה וחבריה, אך רמזו כי הם עלולים להתקשות לקיים קשר טוב עם גורמי ימין קיצוני שעלולים לשבת בממשלה.

בפני שר החוץ בלינקן ציין הרצוג כי יש הבדל גדול בין התבטאויותיהם של מועמדים במהלך קמפיין הבחירות, ובין המעשים שלהם אחרי הבחירות. "תשפטו באופן יותר זהיר את מה שאתם רואים, כי זה לא תמיד מה שקורה בפועל", אמר הרצוג לבלינקן, והוסיף כי "לכל מדינה יש בלאגן במערכת הפוליטית שלה - גם פה בארה"ב אתם חווים את זה".

הרצוג ציין בפגישותיו עם סאליבן ובלינקן כי הם אינם אמורים להסיק מסקנות מצפייה במדגמים בישראל, וכי יקחו שבועות ארוכים עד שהתמונה תתבהר ויובהר באמת מה המצב. כדוגמא לכך הביא הרצוג את הממשלה הקודמת, אותה לא צפה איש מיד לאחר המדגמים. "אני יודע שאתם מסתכלים בזכוכית מגדלת על מה שקורה אצלנו בבחירות. אבל אני מבקש שתרגיעו ולא תקפצו ישר למסקנות נחרצות אחרי פרסום המדגמים. צריך לתת לתהליך הדמוקרטי לעשות את שלו", אמר הרצוג לשני הבכירים האמריקנים.

בלשכת הנשיא הרצוג סירבו להתייחס לפרסום של ברק רביד. דובר משרד החוץ האמריקני מסר: "איננו מתייחסים לשיחות מדיניות סגורות".

ג׳ייק סאליבן אנתוני בלינקן ג'ו ביידן איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד