ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מינוי אפוטרופוס עקב הדרדרות מצב בריאותי

מה משמעותו של אפוטרופוס והשפעותיו על ה'חסוי'? • באלו מקרים ממנים אחד כזה? • וכיצד פועל התהליך?

צילום ארכיון: שטורעם
צילום ארכיון: שטורעם

לאחר שבשבועות האחרונים עסקנו בנושא גירושין והכרוך בכך - רכוש, משמורת ומזונות, הפעם נעסוק בסוגיה אחרת - מינוי אפוטרופוס.

כאשר אדם אינו מסוגל עוד לנהל את ענייניו, על מנת למנוע מצבים בהם אין זה ברור מהו רצון ההורה המבוגר, וכדי שלא יהיה מצב בו אחד מהילדים יקח על עצמו את הטיפול בנכסיו באופן לא רשמי, כאשר יתר האחים לא בהכרח מסכימים עם התנהלותו הכלכלית או האישית, מומלץ מאוד לפנות לבית המשפט לענייני משפחה לצורך מינוי אפוטרופוס.

מינוי זה יעשה בהתאם להוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות .

כאשר נתמנה לאדם אפוטרופוס - הוא נקרא "חסוי". על האפוטרופוס לדאוג לכל ענייניו של החסוי, בנושאים בהם התמנה.

ישנם 3 סוגים של מינויי אפוטרופסות:

א. אפוטרופוס לגוף: אדם זה יקבל החלטות הנוגעות לגופו של החסוי. לדוגמה, החלטת על פעולות רפואיות שונות להם עלול להזדקק החסוי.

ב. אפוטרופוס לרכוש: אפוטרופוס זה מנהל את עניינו הרכושיים של החסוי. לדוגמה, ניהול חשבונות בנק, תשלום חשבונות שונים, מימון מוסד סיעודי וכיוצא בזה.

ג. אפוטרופוס לדין: על אפוטרופוס זה לדאוג לכל ענייניו המשפטיים של החסוי. לדוגמה, עליו לשכור עו"ד במידה ומוגשת תביעה כנגד החסוי, וכן לדאוג למיצוי זכויות החסוי בהליכים משפטיים שונים, כגון ביטוח לאומי, ועדת תביעות וכדומה.

הצורך באפוטרופוס במקרה של שבץ או אלצהיימר:

כאשר חלה החמרה במצב הקוגנטיבי של אדם, הרי שיש לטפל בסוגיות שונות, כגון מימון מוסד שיקומי, מימון הוצאות רפואיות, ניהול חשבון, ניהול הליכים מול ביטוח לאומי ועוד.

במקרה בו מצבו הקוגנטיבי של אותו אדם אינו מאפשר לו לקבל החלטות, והוא אכן אינו כשיר לטפל בענייניו - הוא אינו יכול לחתום על המסמכים הנלווים.

כאשר אדם רשום כבעלים יחידי בחשבון - העניין סבוך אף יותר, שכן אין שותף לחשבון אשר יכול לאשר ההוצאות השונות, והבנק לא יתיר לבצע פעולה זו על ידי אדם בלתי כשיר - ועל כן נדרש מינוי אפוטרופוס.

כיצד המינוי מתבצע?

במידה ואדם אכן בלתי כשיר לבצע פעולות בעינינו, וקיימות הוכחות רפואיות לכך, יש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס בבית המשפט לענייני משפחה.

בדרך כלל האדם המגיש בקשה זו הינו קרוב משפחה, ועליו להוכיח כי האדם אשר בענינו מוגשת הבקשה אכן זקוק לאפוטרופוס, וכי הוא האדם המתאים ביותר לדאוג לו.

כמו כן, עליו לציין איזה סוג אפוטרופוס מבוקש - לרכוש, לגוף, לדין, או שמא גם וגם.

לאחר שבית המשפט יאשר את המינוי - ניתן לפנות עם צו המינוי לבנק ו/או לכל מוסד אחר, ולבקש כי זה ירשום הערה בדבר אפוטרופסות, המתירה ביצוע פעולות על ידי האפוטרופוס, למען החסוי.
בריאות גירושין אפוטרופוס חסוי קרוב משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד