י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
טרור מתגלגל

מאז 2015: שיא במספר הנרצחים והפיגועים

השב"כ סיכל השנה קרוב ל-400 פיגועים | ב-2022 אירעו 2,204 פיגועי טרור שגבו את חייהם של 25 איש - המספרים הגבוהים ביותר בשנים האחרונות | אחרי שבסוף השבוע וגם אתמול זלג הטרור ביו"ש אל מחוץ לצפון השומרון, במערכת הביטחון מחפשים את הנוסחה שתצליח לקרר את השטח

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: הצלה יו"ש/ הצלה ללא גבולות

שנת 2022 תגיע לסיומה רק בעוד חודשיים, והנתונים קשים: 25 הרוגים ונרצחים ב-2,204 פיגועי טרור מתחילת השנה. לשם השוואה, בכל שנת 2015 - השנה שבה השתולל גל טרור הסכינים - המספר עמד על 29 נרצחים ב-2,558 פיגועים. קו 20 הנרצחים נחצה גם ב-2021, השנה שבה צה"ל יצא למבצע "שומר החומות" ושבה בוצעו 2,135 פיגועים, כך מדווח יוסי יהושוע ב'ידיעות אחרונות'.

מתחילת השנה סיכל שב"כ קרוב ל-400 פיגועים משמעותיים - התאבדות, מטעני חבלה וחטיפות. אלמלא סיכולים אלה, ההערכה היא שמספר הנרצחים וההרוגים היה עומד על כ-200, ולא על 25.

בשנה הנוכחית הטרור החל בתוך קו הירוק, עם פיגועים בבאר שבע ובחדרה, שבהם המחבלים היו בעלי תעודות זהות כחולות שהגיעו מחורה ומאום אל פחם (הפיגוע בבני ברק בוצע על ידי פלסטיני). זאת הייתה הפתעה למערכת הביטחון: באוגדת יהודה ושומרון, תחת פיקוד המרכז, נערכו להסלמה בגבולות הגזרה - אבל המכה נחתה ממש בלב המדינה.

הטרור עבר לצפון השומרון, לג'נין, ומשם לשכם. בג'נין, צה"ל בתיאום עם הדרג המדיני עצר את הפעילות ההתקפית ולא נכנס למחנה הפליטים כחצי שנה, בניסיון לתת למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לעשות את העבודה. זה לא צלח: יוסי יהושוע מציין, כי הרשות איבדה שם את השליטה, מה שחייב את הצבא ושב"כ לרכז מאמץ ולאתחל את הפעילות ההתקפית נגד תשתיות הטרור. הגברת הלחץ ההתקפי והגידול במשימות ההגנתיות גבו מחיר.

בשכם, התפתח ארגון "גוב האריות" שנולד מתוך הרשתות החברתיות, והצליח להוציא פיגועים באזור השומרון. כמו במחנה הפליטים ג'נין, גם כאן זכות הראשונים על הטיפול בבעיה הוטלה על המנגנונים, והם שוב כשלו במשך כמה שבועות, עד שהצבא לקח פיקוד והכה קשות בארגון.

על פי הדיווח ב-Ynet בצמרת צה"ל הביעו סיפוק מכך שהטרור לא זולג אל יתר ערי הגדה ונותר בצפון השומרון, אולם ביומיים האחרונים התברר שהאופטימיות הייתה מוקדמת: פיגוע הירי בקריית-ארבע, גזרת חברון, הסתיים בתוצאה בלתי נסבלת: רונן חנניה נרצח ועוד ארבעה נפצעו בדרגות שונות, בהם דניאל, בנו של רונן. אתמול התרחש פיגוע נוסף, בכביש 1 (אזור שנחשב לשקט יחסית), כשמחבל בן 49 דרס חיילים בצומת נבי מוסא שבבקעת הירדן. ונמלט והתנגש בתחנת אוטובוס בצומת אלמוג. חמישה לוחמים נפצעו בינוני וקל. בעקבות הפיגועים, הוחלט כי גזרת חברון תתוגבר במאות לוחמים. ביום הבחירות, מחר, יוטל סגר.

יוסי יהושע מדווח כי במערכת הביטחון עדיין תומכים בחיזוק המנגנונים ולא דוחפים לפעולות שיפרקו את הרשות. חמאס בינתיים יושב על הגדר - הוא מתדלק את הטרור בגדה באמצעות כסף מעזה והרשתות החברתיות, ומחכה רק להשתלט על יו"ש. עד אז חמאס נהנה מהמצב כמו שהוא - יו"ש בוערת, מבלי לשלם מחירים בעזה. 

טרור פלסטיני שב"כ פיגועי טרור יהודה ושומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד