כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סכנת חיים

הרשות מזהירה מפני צלילה עם כרישים

רשות הטבע והגנים מתריעה בפני הציבור מפני צלילה עם כרישים באזור תחנת הכח בחדרה. ברשות מדגישים כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט. מערבולות חזקות עלולות לסכן חיים לצד ציוד דייג רב כגון קרסים וחוטי דייג משוחררים המסכנים את הצוללים

הרשות מזהירה מפני צלילה עם כרישים
הכרישים בחדרה צילום: גיא לויאן רשות הטבע והגנים

עם הגעת כרישים לאיזור תחנת חדרה רשות הטבע והגנים שבה ומתריעה בפני הציבור מפני צלילה בסמיכות לכרישים המתרכזים בתקופה זו כמידי שנה (נובמבר עד אפריל) באזור תחנת הכוח בחדרה, זאת מחשש לסכנה לצוללים חובבנים ואף מקצועיים. ברשויות מדגישים כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט.

בתוך כך, באזור שפך המים החמים של תחנת הכוח בו מתרכזים הכרישים קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות שעלולות לסכן חיים לצד ציוד דייג רב כגון קרסים וחוטי דייג משוחררים המסכנים את הצוללים.

ברשות הטבע והגנים מזכירים כי הכריש נמצא בסכנת הכחדה והינו ערך טבע מוגן. משכך אסור לפגוע בו, להטריד אותו, להאכיל אותו וכדומה וכל העושה כך עובר על החוק ומסתכן בענישה פלילית, האיזור אסור לרחצה.

תחנת הסברה תופעל על מנת להנגיש את המידע בנושא כרישים לציבור. התחנה תהיה פתוחה בהתאם למזג האוויר. מועדים יפורסמו באתר רשות הטבע והגנים.

הנחיות בסיסיות לתצפית הכרישים:

אין לפגוע בכרישים או להטרידם.
אין להשליך מזון לכרישים, שכן הזנה זו משבשת את אורח חייהם הטבעי ועשויה ליצור אצלם קשר בין בני אדם למזון.
אין לגעת בכרישים או לרדוף אחריהם במים, מאחר וכמו כל חיית בר גם התנהגות הכרישים עשויה להיות בלתי צפויה.

מי הם התיירים המימיים?

להקת הכרישים המגיעה לחופי ישראל מונה כמה עשרות כרישים. הכרישים משתייכים לשני מינים: עפרורי וסנפירתן. ניתן להבחין בהם בקלות בזכות סנפירי הגב הבולטים שלהם. אורכו של הכריש העפרורי עד 4 מטר, משקלו כ-350 ק"ג וסנפירי הגב שלו מעוגלים במקצת. כריש הסנפירתן קטן יותר מחברו. אורכו כ-2.5 מטר ומשקלו כ-100 ק"ג, שני המינים נמצאים בסכנת הכחדה.

"כרישים בים התיכון סובלים מדלדול רב בגודל אוכלוסיותיהם בגלל דיג יתר ופגיעה לא מכוונת מדיג. לעיתים כרישים שנִדֹגים לֹא בכוונה נזרקים חזרה לים גוססים או מתים. בישראל, כרישים הם ערך טבע מוגן וחשיבותם רבה בשמירה על מערכות אקולוגיות ימיות. היות והם טורפים, הם מדללים את מספר בעלי החיים החלשים והאיטיים במערכת, ובכך מחזקים מינים אחרים ואת הסביבה הימית כולה", מסביר מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, יגאל בן ארי. "תחנת ההסברה היא חלק מתכנית פעולה רחבה של הגופים המעורבים בקידום הנושא למען הציבור".

כרישים חדרה צלילה ציוד צלילה רשות הטבע והגנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד