כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
סקרים קודרים

מסתמן: המכה שהולך לחטוף ביידן לאחר בחירות אמצע

הבחירות בארה"ב של אמצע הקדנציה מתקרבות: הנצחון של הרפובליקנים בבית הנבחרים נתפס כבטוח ואינו מוטל בכלל בספק | גם בסנאט, הסיכויים שלהם טובים במיוחד | הדמוקרטים מגייסים את אובמה שיוצא למסע דילוגים בנסיון לחולל שינוי בדעת הקהל | הבחירות יתקיימו ב-8 לנובמבר

מסתמן: המכה שהולך לחטוף ביידן לאחר בחירות אמצע
ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

הבחירות האחרונות לנשיאות ולקונגרס של ארה"ב, נערכו לפני כשנתיים, ובהן ניצחו הדמוקרטים בכל שלושת הגזרות. גם בקרב על הנשיאות הביס ביידן את טראמפ, בקרב על בית הנבחרים כבשו הדמוקרטים את רוב המושבים בבית התחתון של הקונגרס והשיגו רוב מובהק, ובקרב על הסנאט נותרו התוצאות תלויות ומתנדנדות עד לאחר סבב שני של הצבעה שנערך במקומות ספציפיים ולאחריו התברר שגם כאן הדמוקרטים מנצחים.

אמנם התוצאה בסנאט היתה שוויון מוחלט של 50 סנאטורים דמוקרטים מול 50 סנאטורים רפובליקניים, אבל החוקה האמריקאית קובעת שבכזה מקרה של שוויון בהצבעה בסנאט, יכול סגן הנשיא המשמש גם כיו"ר הסנאט, להכריע את ההצבעה לאיזה צד שייבחר. המשמעות היא שלרפובליקנים יש אכן 50 חברים בסנאט, אבל לדמוקרטים יש 51 ,והנצחון מובטח לכם בכל הצעה שתעלה לדיון.

באופן מסורתי, נוהגים האמריקאים להצביע בדרך כלל ב'בחירות האמצע' בכיוון הפוך מזה שהצביעו לו בבחירות לנשיאות. זאת, כמעין התרסה על כשלונותיו של הנשיא. ואכן, רוב הנשיאים בשנים האחרונות הפסידו את הרוב בבית הנבחרים לאחר שנתיים בתפקיד, אבל הקרב הגדול ב-8 לנובמבר הוא על הסנאט, שבו התנודות הן קטנות יותר, בשל העובדה שכל סנאטור נבחר לכהונה בת שש שנים, ומדי שנתיים עומד לבחירה שליש אחר של הסנאט, כך שהתנודות בדעת הקהל משפיעות רק על שליש מהמושבים, בשונה מבית הנבחרים שעומד כולו לבחירה מחודשת כל שנתיים.

סקרי דעת הקהל צופים תבוסה מרה לביידן והדמוקרטים בקרב על בית הנבחרים שצפוי להפוך לאדום בוהק ביום שאחרי בחירות האמצע. לעומת זאת, בסנאט, הקרב הגדול הוא על מספר מקומות בודדים שהתוצאה בהם מוטלת בספק, כשייתכן שהרפובליקנים יפסידו את הנציג שלהם לטובת הדמוקרטים בפנסילבניה שם מתנהל קרב צמוד מאוד בין שני הצדדים. כמו כן טוענים הדמוקרטים שיש להם סיכוי להצלחה דומה, גם באוהיו ובצפון קרוליינה, אבל גם הם מודים שהסיכויים שלהם דחוקים מאוד במדינות אלו.

לעומת זאת נראה שהרפובליקנים יכבשו מידי הדמוקרטים את הנציגויות של נבאדה וג'ורג'יה, ואולי גם את הנציגות של אריזונה. אם הרפובליקנים אכן יצליחו להגדיל את כוחם בסנאטור אחד בלבד, המשמעות היא שביידן יאבד את הרוב גם בסנאט וגם בבית הנבחרים, והיכולת שלו לקדם חקיקה תילקח ממנו. במצב זה ביידן לא יוכל לקדם רפורמות ולהוביל מהלכים משמעותיים ברוב התחומים. בארה"ב נוהגים לכנות נשיאים שנקלעו למצב כזה בכינוי 'ברווז צולע', ועל פי הסקרים והמגמות, נראה שביידן אכן הופך להפוך בקרוב מאוד ל'ברווז צולע'.

לנוכח המצוקה הקשה של המפלגה הדמוקרטית, גויס הנשיא לשעבר ברק אובמה, שנחשב לפופולרי מאוד בקרב המצביעים הדמוקרטיים, ובסוף השבוע הוא יצא למסע דילוגים בין המדינות המתנדנדות בהצבעה לסנאט, בנסיון להלהיב את הרוח הדמוקרטית במדינות אלו, ולעצור את הסחף לטובת הרפובליקנים. מי שעוקב בדריכות אחרי ההתרחשויות וממתין בכליון עיניים לתוצאות של בחירות האמצע הוא הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שכבר חודשים רבים נושא נאומים ומכנס עצרות במטרה לעזור למתמודדים הרפובליקנים. טראמפ מקווה להביא לפגיעה קשה בביידן יריבו, דבר שיעניק לו עוצמה וכח, ויעצים את הרצון שלו להתמודד בשלישית על הנשיאות, ואולי לחזור לקדנציה נוספת בבית הלבן.

ג'ו ביידן בחירות אמצע סנאט קונגרס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד