כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"לא עמד בנורמות המבצעיות"

הודח הלוחם שירה למוות בנתן פיטוסי ז"ל

צה"ל מפרסם הבוקר את ממצאי תחקיר נפילתו של סמ"ר פיטוסי ז"ל, אשר נורה על ידי חברו ליחידה בעת שחזר לעמדת השמירה. הרמטכ"ל כוכבי: "מהתחקיר עולים ליקויים בנהלים המקצועיים והמשמעתיים המצופים מחיילי צה"ל"

הודח הלוחם שירה למוות בנתן פיטוסי ז"ל
סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל צילום: באדיבות המצלם

צה"ל פרסם הבוקר (רביעי) את ממצאי תחקיר האירוע בו נהרג לוחם צה"ל נתן פיטוסי ז"ל, מירי שביצע חברו ליחידה. הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל את מסקנות התחקיר, ניתוח הממצאים וההמלצות. בעקבות התחקיר, הלוחם הודח מאחר "ולא עמד בנורמות המבצעיות המצופות מחייל ולוחם בצה"ל".

לפי התחקיר, ב-15 באוגוסט 2022, במהלך פעילות מבצעית בקו התפר סמוך לכפר שויכה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה, זוהה בטעות סמ"ר נתן פיטוסי ז"ל כחשוד ע״י לוחם ששמר איתו בעמדה ונורה על-ידו, בעת שחזר לעמדת השמירה, אותה עזב קודם לכן.

הלוחם היורה הבין שמדובר בטעות בזיהוי, ודיווח על כך למפקדיו שהגיעו למקום. לסמ״ר פיטוסי ז״ל הוענק טיפול ראשוני על ידי מפקד המחלקה עד הגעת הצוות הרפואי לשטח. לאחר מאמצי החייאה רבים, פונה סמ"ר פיטוסי ז״ל לבית החולים, שם נקבע מותו.

בתחקיר נמצאו מספר ליקויים כשהמרכזי שבהם הוא פיצול 'צמד הברזל'. בד בבד, מצויות נסיבות האירוע בחקירה של המשטרה הצבאית, בסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית.

בעקבות מסקנות התחקיר, חודדו נהלי השמירה בדגש על עיקרון ׳צמד ברזל׳ וכללי הפתיחה באש.

במקביל לתחקיר הפיקודי, מינה מפקד פיקוד המרכז את אל"ם לירון ביטון כראש צוות מומחים לבחינת הגורמים הישירים, התורמים והעקיפים וגיבוש המלצות למניעת אירועים דומים בעתיד.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי קיבל את מסקנות התחקיר, ניתוח הממצאים וההמלצות.

בעקבות התחקיר, הוחלט לנקוט הליך הדחה מלחימה בעניינו של הלוחם שירה בסמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל, מאחר ולא עמד בנורמות המבצעיות המצופות מחייל ולוחם בצה״ל.

בסיכום התחקיר קבע הרמטכ"ל כי "מדובר באירוע קשה וחמור שניתן היה למנוע. מהתחקיר עולים ליקויים בנהלים המקצועיים והמשמעתיים המצופים מחיילי צה״ל. המקצועיות וההקפדה על ביצוע הפקודות מאפשרות הן את ביצוע המשימה והן את השמירה על חיי אדם. הרמטכ״ל הנחה על לימוד האירוע ולקחיו בכל הצבא".

 

נתן פיטוסי צה"ל תחקיר אביב כוכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד