כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מתמודדים עם ההשלכות

רוסי שנמלט: "מבין איך חשו הגרמנים אחרי מלחמת העולם"

הרוסים שנמלטו לגאורגיה מחשש לגיוס לצבא הרוסי, סובלים מיחס משפיל על ידי הגאורגים שעדיין כועסים על רוסיה שפלשה לגאורגיה ב-2008. חלק דורשים מהם הבטחות נאמנות, ואומרים שהרוסים צריכים להיכנס רק אם הם מגנים תחילה את הפלישה או מכנים את פוטין כדיקטטור

רוסי שנמלט: "מבין איך חשו הגרמנים אחרי מלחמת העולם"
מלחמת רוסיה אוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

בטביליסי בירת גאורגיה רוססו אלפי הודעות עם קללות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כולל פניה לרוסים "ללכת הביתה". מסעדות ובתי קפה רבים, כולל אלה שבהם מבלים רוסים רבים שנמלטו מרוסיה מחשש לגיוס, מציגים שלטים המצהירים על תמיכתם באוקראינה. מעטים אף דורשים הבטחות נאמנות, ואומרים שהרוסים צריכים להיכנס רק אם הם מגנים תחילה את הפלישה או מכנים את פוטין כדיקטטור.

"אנחנו צריכים לוודא שאימפריאליסטים רוסים שטופי מוח לא יגיעו לבר שלנו", נכתב בטופס ההצהרה בבר בבירה טיבליסי, מדינות האיחוד האירופי הגובלות ברוסיה אסרו כניסה לרוסים. מדינות מרכז אסיה כמו קזחסטן נשארות פתוחות ומסבירות פנים. בין שכנותיה של רוסיה, גאורגיה היא מקום שבו הרוסים מקבלים אישור שהייה אוטומטי של שנה, אך במחיר של התמודדות פנים אל פנים עם טינה נגדם מצד התושבים.

ב-2008 גאורגיה סבלה מפלישה רוסית שגרמה לזעם רב אצל הגאורגים, והם לא שכחו את זה, הם מנסים להבין כיצד רוסים יכולים לנהל מלחמה בארצם ו-14 שנים מאוחר יותר להשתמש בה כמקום מקלט. כל כך הרבה הגיעו שדמי השכירות בטביליסי זינקו בכמעט 80% מאז השנה שעברה.

חלק מהמצטרפים החדשים אומרים שלא נוח להם לדבר רוסית והורידו אפליקציות בשפה הגיאורגית לטלפונים שלהם. יש כאלה שמחפשים עסקים בבעלות רוסית, מובלעות קטנות שבהן הם יכולים להירגע. כך מדווח ה'וושינגטון פוסט'.

"קשה להיות כאן", אמר אחד מהם לעיתון. "הממשלה שלנו עשתה גיהנום דמים, אני מבין איך הרגישו הגרמנים אחרי מלחמת העולם השנייה". בעוד הגל הראשון של רוסים כלל בעיקר אינטלקטואלים המתנגדים לפוטין, וחלקם אף הצטרפו להפגנות נגד הקרמלין בטביליסי, הגאורגים חושדים שהגל החדש פחות אידיאולוגי. רוסים רבים פשוט לא רוצים למות במה שהם רואים כמלחמה רעה.

הגאורגים לא סולחים לפוטין. רוסיה מעולם לא הוציאה את חייליה מאבחזיה ודרום אוסטיה השייכים לגאורגיה, ובמהלך השנים היא הפכה אותם למחוזות חסות של הקרמלין שרוסיה מגדירה כאומות עצמאיות. בדרום אוסטיה, רוסיה בנתה בסיסים צבאיים והתקינה גלאי תנועה, מגדלי שמירה ומשבשי טלפון אלקטרוניים לאורך קו הגבול.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין גאורגיה טיביליסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד