כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"ניכנס לתקופה של טלטלות גדולות"

ראה"מ לשעבר על תוצאות הבחירות: "נתניהו אדם חלש"

אחרי שהצביע למפלגת 'העבודה' שסיימה עם 4 מנדטים בלבד, ראה"מ לשעבר אהוד אולמרט התייחס לחזרתו הצפויה של נתניהו לשלטון ואמר בין היתר על נתניהו: "אין לו אומץ וזה יגרום לטלטלה גדולה בקואליציה הזו שעשויה לקום" • הוא הוסיף כי "יללות המפסידים לא ראויות ולא מכובדות" וכי לדבריו מיכאלי לא אשמה בהיעלמותה של מרצ

ראה"מ לשעבר על תוצאות הבחירות: "נתניהו אדם חלש"
בנימין נתניהו צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ביום חמישי תמה באופן סופי ספירת הקולות והמעטפות הכפולות, ועל פי תמונת המצב נראה שהמנצחים הגדולים בבחירות הם חברי מפלגת הציונות הדתית, שהפכו להיות המפלגה השלישית בגודלה, זאת לצד גוש הימין שזכה ל־64 מנדטים. ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103FM והציג את משנתו בנושא.

תחילה, ביקש משעל להזכיר לראש הממשלה לשעבר כי באחד מראיונותיו לפני הבחירות אמר שהגיע הזמן שנתניהו "ילך לכל הרוחות" וציין כי במקום זה הוא הולך ללשכת ראש הממשלה. אולמרט הודה כי "אני לא משנה את חוות דעתי כפי שאמרתי אותה. אני רק ער לכך שהממשלה שלי, ושל כמעט מחצית מהציבור הישראלי, לצערנו לא התגשמה".

"מיליון אזרחים הצביעו עבור נתניהו - זו אמירה", טען משעל, ואולמרט לא פסל זאת: "אין ספק. מבחינת המספרים זה מה שהיה צפוי פלוס מינוס. ההיבט הפוליטי של התוצאה יכול היה להיות שונה, אבל אין ספק שזה המשקל שיש לגוש שנתניהו מייצג אותו. זה בערך חמישים אחוזים מתושבי המדינה, חמישים אחוזים אחרים חושבים אחרת. התוצאה הפוליטית נותנת את העדיפות שמאפשרת לנתניהו להקים ממשלה בראשותו".

"אנחנו כבר שומעים רמיזות לדאגה שזה מעורר בקרב גורמים שאוהדים את ישראל בעולם"

באשר לעמדותיו כלפי יו"ר מפלגת הליכוד וככל הנראה ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל בנימין נתניהו, הדגיש: "אני חושב שנתניהו הוא איש רע, הוא איש ללא ספק שגרם נזק אדיר לחברה הישראלית, פילג אותה והעלים חלקים ניכרים בה. זה בהחלט מאוד מטריד אותי, אני חושב שמה שחוזר להנהגת המדינה זה לאו דווקא נתניהו, אלא הרכב הכוחות הפוליטיים שהוא עומד בראשם וההשפעה הברורה שצפויה להיות לגורמים רדיקליים קיצוניים גזעניים, שינסו להטביע את חותמם על מה שיקרה במדינה. זה בהחלט מקור לדאגה. מתברר שלא רק לחלק גדול מאיתנו במדינת ישראל, אנחנו כבר שומעים רמיזות לדאגה שזה מעורר בקרב גורמים שאוהדים את מדינת ישראל בעולם ומזהירים מפני משמעות בחירתם של אנשים כאלה לעמדות בחירות במדינת ישראל".

אולמרט ונתניהו בימים טובים. (ארכיון 'בחדרי')

"תרשה לי להציע נקודת מבט לגבי מה שקרה - אין ויכוח, יללות המפסידים לא ראויות ולא מכובדות, יש כאן תוצאה פוליטית שאי אפשר להתעלם ממנה", אמר, והוסיף: "נתניהו בראש גוש חוזר לעמדת ההנהגה במדינת ישראל. לפי הערכתי יש לממשלה הצפויה הזו, או לנתניהו, שני מסלולים. מסלול אחד, שהוא הצפוי, שהוא ישתף פעולה באופן מלא, כמעט מלא או חלקי אבל משמעותי עם השותפים החדשים שלו, עם ההומופובים, שונאי הערבים, גזענים, שונאי הלהט"בים, אלו שרוצים לגרש מהמדינה את אלה שיגידו אותם כבלתי נאמנים, אלו שרוצים לשנות באופן מוחלט את מערכת המשפט כדי כך שהיא תערער את האופי הדמוקרטי של ישראל. זה מסלול אחד".

"נתניהו בסופו של דבר אדם חלש, כפי שהבן שלו הגדיר אותו"

כאשר ביקש משעל מראש הממשלה לשעבר לחדד את דבריו, הבהיר אולמרט כי "אני רק אומר שלפי דעתי לנתניהו אין אומץ ולא יהיה לו אומץ לעשות את המהלכים האלו. הסכנה קיימת אבל נתניהו בסופו של דבר אדם חלש, כפי שהבן שלו הגדיר אותו, שאין לו את האומץ לעשות את המהלך הזה. הוא ינסה לא לבצע את זה, הוא יכנס מהר מאוד לעימות חריף, קשה ומטלטל בתוך המערכת, בתוך הבלוק שהוא מנהיג אותו".

"צפויים ימים מעניינים וסוערים במקרה שההתפתחות תהיה כפי שאני מעריך אותה - שלא יהיה לו אומץ לבצע את המהלכים הללו שיערערו את שלטון החוק בישראל, שיערערו את הבסיס הדמוקרטי, שינקטו מהלכים אגרסיביים ואלימים כלפי אוכלוסיות שיוגדו כבלתי נאמנות על ידי שופטי המוסר", טען.

לאור אמירותיו תהה ניסים משעל האם הוא מנסה להרגיע את הציבור הרחב, ואילו אולמרט הסביר: "אני לא מרגיע, אני מתאר אופציה אחת. לפי דעתי לנתניהו אין אומץ לעשות את זה משום שהוא יודע שהמחיר שישראל תשלם יהיה מחיר שמדינת ישראל לא יכולה לעמוד בו. לא רק בגלל הטלטלה הפנימית שזה יעורר אלא בגלל התגובות הבינלאומיות שיהפכו את מדינת ישראל למדינה מבודדת על ידי אלה שבאופן מסורתי היו גדולי תומכיה. זה לא פלא שהרמיזות לכך מגיעות בראש ובראשונה מארה"ב עוד לפני שנודעו תוצאות הבחירות".

"הוא יבלום את ההבטחות של בן גביר?", שאל משעל, ואולמרט חידד: "אמרתי שהוא ינסה לבלום כי אין לו אומץ לעשות את זה, ראינו את זה גם בעבר. הוא ינסה לבלום כי אין לו אומץ וזה יגרום לטלטלה גדולה בקואליציה הזו שעשויה לקום".

אולמרט המשיך ואמר: "האלטרנטיבה של זה היא ללכת בכיוון אחר, שגם הוא כיוון שאומר 'אנחנו נחפש למצוא איזשהם גורמים מאזנים במערכת הפוליטית שיקטינו את התלות של נתניהו בגורמים הקיצוניים האלו'. למהלך כזה לנתניהו אין כוח. יש פה מן מצב - שאם נתניהו ינסה ללכת בכיוון של בן גביר וסמוטריץ', הכיוון הקיצוני, האלים, הגזעני, המחיר שישראל תשלם יהיה כזה שמדינת ישראל ונתניהו לא יוכלו לעמוד בו".

עוד טען אולמרט כי "אם הוא ירצה ללכת למסלול אחר של חיפוש שותפים או גורמים שיכולים לנטרל את ההשפעה של הגורמים הקיצוניים הללו, לכך אין לו כוח. מצד אחד אין לו אומץ לעשות את מה שלכאורה מצופה ממנו מצד שני אין לו כוח. להערכתי, אנחנו ניכנס לתקופה של טלטלות גדולות, וויכוחים גדולים, עימותים גדולים וחוסר יציבות במערכת הפוליטית של מדינת ישראל".

"מרצ הפסידה משום שהנהגתה לא הצליחה להנהיג את המפלגה הזו"

בהמשך השיחה, התייחס ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לאצבעות המאשימות המופנות כלפי יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי לאור העובדה כי מרצ מחוץ למגרש הפוליטי: "כל הניתוחים הללו שנעשים בלהט הרגע, אני ממליץ קצת להרגיע ולשאוף אוויר. אני שומע שהאחראי העליון הוא יאיר לפיד, כי הוא לא הצליח לשכנע את בל"ד והרשימה המשותפת ורע"ם לעשות ביניהם הסכמים. אנחנו כל השנים מחרימים את המפלגות הערביות, את רובן, מודיעים שהם לא פרטנרים ובאמת מצפים שיבוא יום ויאיר לפיד יקום".

"לפי דעתי מרצ הפסידה בבחירות משום שהנהגתה לא הצליחה להנהיג את המפלגה הזו", הכריז, "לקחת את מיכאלי עכשיו ולהפוך אותה למי שאשם בתוצאות הבחירות זה שטחי, לא רציני, לא משקף את המציאות הפוליטית, לא משקף את העובדה שמדובר כאן במפלגה בעלת שורשים היסטוריים במדינת ישראל. מפלגת מרצ שהייתה מפלגה יציבה במשך הרבה מאוד שנים, שלא הצליחה להעמיד הנהגה ולהעביר מסרים שיגרמו לכך שעוד 5,000 אנשים יצביעו בעדה. אני מציע לכל הגורמים שעוסקים הבטחת האשמות להרגיע – התוצאות של הבחירות ברורות".

לסיום, סיכם אולמרט את משנתו בנוגע לתוצאות הבחירות והאפשרות כי נתניהו יחזור לראשות הממשלה: "האופקים שצפויים לישראל בתקופה הקרובה הם אופקים של טלטלה גדולה, סכסוכים פנימיים".

אהוד אולמרט בנימין נתניהו איתמר בן גביר תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 בחירות לכנסת ה-25 רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד