כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
יום בחירות דרמטי בארה"ב

בדומה לישראל: הרבנים קוראים לצאת להצביע כדי להשפיע

כשעל מוסדות התורה בארה"ב מאיימת עננת 'גזירת החינוך', יצאו הרבנים והעסקנים בקריאת חירום לצאת ולהצביע בכדי להשפיע על התוצאות של בחירות אמצע הקדנציה. בניו יורק נאבקים המועמדים העיקריים לי זלדין מהמפלגה הרפובליקנית, ומנגד המועמדת קתי הוצ'ול מהמפלגה הדמוקרטית, לקבל את תמיכת הציבור החרדי

בדומה לישראל: הרבנים קוראים לצאת להצביע כדי להשפיע
החרדים בבחירות לנשיאות ארה"ב צילום: די וואך

היום (שלישי) נערכות בחירות אמצע הכהונה בארה"ב, מהחשובות שנערכו אי פעם, בהן ייקבע איזו מפלגה תחזיק ברוב בקונגרס, וייבחרו המושלים של 36 מדינות. כל 435 המושבים בבית הנבחרים עומדים לבחירה, משום שהמחוקקים נבחרים לכהונות של שנתיים.

המושבים בבית הנבחרים מחולקים למדינות בהתבסס על גודל האוכלוסייה. המדינות הגדולות מקבלות את מירב המושבים: קליפורניה (53) טקסס (36) פלורידה (27) ניו יורק (27) אילינוי (18) פנסילבניה (18) ואוהיו (16) אלסקה, דלוואר, מונטנה, צפון דקוטה, דרום דקוטה, ורמונט וויומינג הן המדינות הקטנות ביותר – ולהן מושב אחד בלבד בבית הנבחרים.

בסנאט עומדים לבחירה שליש מתוך מאה המושבים, משום שסנאטורים נבחרים לכהונות של שש שנים. לכל מדינה יש שני סנאטורים, ללא קשר לגודלה. בחירות האמצע משפיעות גם על הרשויות המקומיות, והמושלים גם כן עומדים לבחירה, בנוסף לראשי עיר, פרלמנטים של מדינות, וועדי בתי ספר ומועצות מקומיות.

הדמוקרטים מחזיקים כעת ברוב קטן בבית הנבחרים, עם 220 מחוקקים לעומת 212 רפובליקנים. בחירות האמצע השנה חשובות במיוחד משום שהן יקבעו מי ישלוט בבית הנבחרים, ואם הדמוקרטים יאבדו את השליטה לטובת הרפובליקנים. למפלגות פוליטיות יש יותר כוח כשהן שולטות בבית הנבחרים או בסנאט באמצעות ניצחון ברוב המושבים.

המפלגה בעלת הרוב שולטת בוועדה שמגבשת את החקיקה ומחליטה אילו הצעות חוק יעברו להצבעה של המחוקקים. בניו יורק מתמודדת היהדות החרדית עם 'גזירת החינוך' שמאיימת על מוסדות התורה והחינוך. החוק המחייב להכניס לימודים חיצוניים לבתי החינוך כבר אושר על ידי עיריית ניו יורק, ועתה נאבקים על כך בבית משפט. זאת הסיבה שבימים האחרונים התפרסמו קריאות נחרצות מרבני ועסקני קהילות הקודש הקוראת לציבור לצאת ולהצביע כדי להשפיע.

בחודשים האחרונים פעלו בכל הכוח המועמדים העיקריים לי זלדין מהמפלגה הרפובליקנית, ומנגד המועמדת קתי הוצ'ול מהמפלגה הדמוקרטית, לקבל את תמיכת הציבור החרדי. שני המועמדים עשו הכל לשכנע את יהודי ניו יורק לתת להם את קולם, כשכאמור, הנושא העיקרי שריחף מעל קמפיין הבחירות היה היכולת של מועמד כזה או אחר לפעול לביטול גזירת החינוך המרחפת מעל יהודי ניו יורק.

בנוסף לכך, גם האנטישמיות והאלימות שהתגברו לאחרונה בשכונות היהודיות מהוות חלק בלתי נפרד בשיקול למי לתת את הקול. ובצירוף לזה שבמדינת ניו יורק יש גל אלימות ומקרי פשע רבים, והמחוקקים הדמוקרטים לא מוכנים לדכא את הפשיעה ולתת למשטרה לעשות את מלאכתם, אלא מחלישים את השוטרים ולא נותנים להם גיבוי. לדברי מומחים רבים הפעם ככל הנראה יהיה גל אדום רפובליקני בקולות היהודים ויש סיכוי רב שהמושל הבא של ניו יורק יהיה מהמפלגה הרפובליקנית. כך או כך, יהודי ניו יורק מתפללים ומקווים לה' שלב מלכים ושרים בידו, כי כל מועמד שייבחר ייטיב עם היהודים כדי שיוכלו להמשיך ולחיות כיהודים נאמנים במלכות של חסד.

בחירות בארה''ב דמוקרטים רפובליקנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד