כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ללא כאבים

המחלה הכואבת האופיינית בעיקר אצל נשים חרדיות

מתמחה באבחון וטיפול בעיות ורידים ופצעים, מסביר על המחלה הכואבת האופיינית בעיקר אצל נשים חרדיות בעקבות ריבוי ההריונות בלי עין הרע. באוכלוסייה החרדית יש שכיחות יותר גבוהה של בעיות ורידים ואף כיבים

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: יח"צ

ד"ר אברהמי, כירורג כלי דם ומנהל המרכז הרפואי ת.ל.מ המתמחה באבחון וטיפול בעיות ורידים ופצעים, מסביר על המחלה הכואבת האופיינית בעיקר אצל נשים חרדיות בעקבות ריבוי ההריונות בלי עין הרע. גברת בת 34 מלווה בבעלה נכנסה לקליניקה והתלוננה על פצע שלא נרפא וכאבים עזים המקשים על התפקוד היומיומי.

באבחון התברר כי לגברת התפתח פצע ורידי בקרסול בשל אי ספיקה ורידית שטחית שנגרמה מליקוי בשסתומים יצירת לחץ ורידי גבוהה שהוביל לפגיעה בעור ופצע. עד הגעתה טופלה רק בפצע ללא אבחון של הגורם לו. באמצעות בדיקת דופלקס של הורידים העמוקים והשטחים, נמצאה אי ספיקה של הורידים השטחיים ברגל עם הפצע לרוב, ב70% מהמקרים מדובר בנטייה גנטית העוברת בתורשה, אולם קיימת סיבה נוספת והיא הריונות מרובים וצפופים, בכל הריון עובר גוף האישה שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים המאתגרים את הורידים, כתוצאה מכך ישנה כבדות הבצקות המחמירים מהריון להריון, אכן באוכלוסייה החרדית אני פוגש שכיחות יותר גבוהה של בעיות ורידים ואף כיבים.

הסבר קצר - זרימת הדם בגוף מעגלית. הלב דוחף דם עורקי עשיר בחמצן בלחץ גבוהה לאיברים הדם חוזר ללב במערכת הורידים, בחוכמה אלוקית הלחץ במערכת הורידים המחזרים הדם ללב נמוך, דבר השומר מפני דימומים מסוכנים. הדיוק של המערכת מחייב מעבר זרימה מעגלית חלקה, יש בוורידים שסתומים חד כיוונים אשר מונעים יצירת לחץ עקב הגרביטציה, אם השסתומים יתקלקלו בעמידה, הוריד יתנפח הזרימה החלקה תפגע. מצב שאנו קוראים גודש ורידי, עקב כך יפגע חילוף החומרים ומעבר החמצן לעור יופיעו דליות, ורידים נפוחים בשוקיים בצקות שינויי צבע ואף פצעים בקרסול.

ניתן להסביר זאת בדרך פשוטה יותר - אם הגג דולף והרצפה מתקלקלת בגלל הרטיבות, תיקון הרצפה לא יעזור. יש לטפל בדלף על מנת למנוע את הנזק לרצפה, לא כדאי גם להמתין לסוף ההריונות על מנת לטפל במצב כמו שלא כדאי להמתין עד סוף החורפים על מנת לתקן דלף בגג, בסיום הבדיקה הפצע נחבש בחבישה מיוחדת ספוגה בנוזל אלחוש להקלה על הכאבים. ונקבע מועד לטיפול בווריד שהינו הגורם להתפתחות הפצע.

הטיפול מבוצע בהרדמה מקומית עורך כ-40 דקות. בדקירת מחט קטנה מצנתרים הוריד הדולף סוגרים אותו בגלי רדיו RF או בהדבקה ונסיל, חובשים על הרגל לפי הצורך גרב אלסטית והמטופלת חופשיה לדרכה ועיסוקיה. כעבור שבוע עברה ניתוח אמבולטורי בחדר הניתוח בהרדמה מקומית ובוצעה סגירת הוריד נחבש הפצע והושמה גרב אלסטית על הרגל והיא שבה לביתה בהליכה ללא כל מגבלה, כבר בהריונות הראשונים מומלצת בדיקת כירורג כלי דם לכל מי שמופיעות אצלה דליות בצקות או כאבי רגליים בעמידה.

טיפול רפואי הריון ילודה ברוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד