כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
צפי לניצחון רפובליקני

ארה"ב בוחרת: האם ביידן יהפוך ל'ברווז צולע'?

היום נערכות בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב הצפויות להקשות על המשך תפקוד ממשל ביידן אם הרפובליקנים ינצחו בסנאט ובקונגרס. למעלה מ-40 מיליון אמריקאים כבר הצביעו בהצבעה המוקדמת. כל הסקרים חוזים ניצחון סוחף לרפובליקנים בבית הנבחרים, כולל בסנאט

ארה"ב בוחרת: האם ביידן יהפוך ל'ברווז צולע'?
החרדים בבחירות לנשיאות ארה"ב צילום: די וואך

במלאת שנתיים לבחירות שבהן זכתה המפלגה הדמוקרטית בניצחון משולש, כשקיבלה את השליטה בשני בתי הקונגרס והכניס את המועמד מטעמה לכהן כנשיא ארה"ב, מתכוננים הדמוקרטים לספוג היום תבוסה קשה ומרה, בשני בתי הקונגרס.

החוקה האמריקאים קובעת שמדי שנתיים יפוזר בית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, וכל הצירים המכהנים בו יועמדו מחדש לבחירה. לעומת זאת, רק שליש מהסנאט עומד היום לבחירה – כל שנתיים שליש אחר, כך שכל סנאטור שנבחר לתפקיד, נבחר לכהן במשך שש שנים ברציפות.

לעומת הסנאט שחלקו עומד לבחירה ובית הנבחרים שתלוי כולו בתוצאות ההצבעה שתיערך היום, הקדנציה של הנשיא היא לארבע שנים, והיא לא תלויה בתוצאות של 'בחירות אמצע הקדנציה'. לפי כל הסקרים והתחזיות, המפלגה הרפובליקנית צפויה לגרוף היום ניצחון סוחף בבית התחתון של הקונגרס, ובשנתיים הקרובות כל ההצבעות בבית הנבחרים צפויות להסתיים בניצחון רפובליקני מובהק.

גם לגבי הסנאט, קיימת תמימות דעים שהסיכוי של הרפובליקנים גבוה מאוד להשיג רוב בסנאט, אבל ייתכנו תרחישים שבהם הדמוקרטים יצליחו לשמור על כוחם, אם בכמה מדינות שבהן יש נטייה בסקרים לכיוון הרפובליקני, יתברר שהמצביעים בחרו לבסוף במועמד הדמוקרטי. במידה ויפסידו את הרוב בשני בתי הקונגרס, ייחשב ביידן ל'ברווז צולע', ויתקשה מאוד להתנהל בהמשך הקדנציה משום ששני בתי הקונגרס יעמדו לו לרועץ ויעכבו כל מהלך שהוא מבקש לקדם.

בימים האחרונים יצאו שלושת הנשיאים, אובאמה וביידן מהצד הדמוקרטי, וטראמפ מהצד הרפובליקני, להרצאות וכינוסי בחירות במדינות שבהן הקרב על הסנאט נחשב לצמוד, בניסיון להטות את לב המצביעים כל אחד לכיוון המפלגה שאיתה הוא מזוהה.

פרשנים אמריקאים גם מעריכים שאם יהיה ניצחון רפובליקני סוחף בשני בתי הקונגרס, צפוי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לצאת בהכרזה דרמטית על כוונתו להתמודד שוב על הנשיאות בבחירות הבאות, שכאמור יתקיימו בעוד שנתיים בדיוק.

בחירות בארה''ב ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד