כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הכסף יחזור דרך הבריאות

דעה לא פופולרית: המס על השתיה צריך להישאר

מעשיו של ליברמן במשרד האוצר בוודאי שלא היו מתוך כוונה לדאוג לבריאות הציבור החרדי, ייתכן ואף רצה לפגוע בכיס של המגזר החרדי. רגע לפני שמבטלים את המס על השתיה המתוקה יש צורך בדיון מעמיק ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים לנזק שמחולל הסוכר בגופינו ובגוף ילדינו

דעה לא פופולרית: המס על השתיה צריך להישאר
אילוסטרציה צילום: unsplash

המשא ומתן בין המפלגות החרדיות לבין נתניהו להקמת ממשלת ימין מתקדם כשבכל מפלגות הגוש מסכימים על הצורך לבטל את גזירות 'ממשלת הזדון', מרפורמת הכשרות של כהנא דרך ביטול הקומה הכשרה של הנדל וגזירת המעונות של השר ליברמן. אין ספק שאלו צעדים שננקטו במודע נגד המגזר החרדי, ציבור לומדי התורה ויש צורך לבטלם. 

אולם ישנה 'גזירה' נוספת  אותה דורשים חברי הכנסת לבטל והיא גזירת המס על השתיה המתוקה, ביעני רבים נתפס המס המדובר כמס נגד הציבור החרדי שצורך שתיה מתוקה בכמויות גבוהות במיוחד בשבתות ובחגים. אין ספק שליברמן לא את בריאות הציבור ביקש, אלא להעשיר את קופת האוצר למימון מהוויו, אולי אף ידע כי רוב הכסף שיכנס לקופה יגיע מהכיס הדליל של המגזר החרדי.

רגע לפני שיוצאים לסופר לחגוג את הוזלת מחירי הקולה והמיצים, קבלו מעט נתונים. סקר שנערך לאחרונה (2022) לפני קמפיין במשרד הבריאות מצא כי 84% מהמגזר החרדי דיווחו כי צרכו שתיה של משקה ממותק או דיאט על בסיס שבועי (לפחות פעם בשבוע). בנוסף, כשליש (33%) מבני הנוער צורכים משקאות מתוקים וממותקים לפחות פעם ביום.

בכמות המתורגמת לכפיות, בעוד ההמלצה היא שלא לעבור צריכה של בין 5 ל-10 כפיות סוכר ליממה, צריכת הסוכר של בני נוער בישראל עומדת על כמות ממוצעת של 36 (!) כפיות ליום ואילו מבוגרים צורכים כ-16 כפיות סוכר ליום.

זה לא סוד שצריכת סוכר מופרזת גורמת לעלייה במשקל. נתוני המחקר מראים שבישראל, אחד מכל ארבעה ילדים סובל מעודף משקל. אם אתם נוהגים לשתות רק פחית אחת ביום, אתם עלולים להוסיף למשקלכם 5-7 ק"ג בשנה שמקורם רק במשקאות וזה עוד מבלי לקחת בחשבון השפעות של חומרים נוספים הקיימים במשקאות אלו כמו קפאין, חומצות מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים שעדיף להימנע מהם. מעבר לסוגיית המשקל, קיים קשר ברור בין צריכת סוכר לבין התפתחות בעיות רפואיות נוספות החל מעששת וחורים בשיניים ועד מחלות כרוניות כמו השמנה, סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם.

הרגלי צריכת משקאות מתוקים בציבור החרדי יחד עם ממתקים וחטיפים מוטמעים החל מינקות, אם זה כפרס על ויתור לאח הגדול או כגמול על מבצע בכיתה בחיידר. בכל מקום ניתן למצוא עידוד ונחמה על ידי המתוקים אם זה במסגרת המשפחה, בגנים, בתלמודי התורה, וכמובן על שולחן השבת והחג.

על פי נתונים רשמיים, צריכה של שתייה מתוקה וממותקת, ממתקים וחטיפים מעלה את הסיכון למצבי חולי רבים וביניהם מחלת הסוכרת. המצב מדאיג עוד יותר כאשר בוחנים את הנתונים של רשם הסוכרת הלאומי המעלים כי בקרב הציבור החרדי שיעורי הסוכרת גבוהים משמעותית לעומת הציבור היהודי הכללי. על פי הנתונים הפער הגדול ביותר הוא בגיל 25-34 ולפיו הסיכוי של צעיר חרדי לחלות בסוכרת גבוה פי 15 ביחס לצעיר בן גילו יהודי שאינו חרדי.

נכון, המס אינו מחנך, צריכת השתיה המתוקה לא ירדה בעקבות המס (כך על פי נתונים שפורסמו ב'גלובס'). אם כי, הכרתי יותר ממשפחה אחת שצמצמה למינימום את השתיה המתוקה בעקבות המס שהקפיץ את המחיר. יש הרואים במס כתשלום בגין שימוש מסוכן, בדומה למס על הסיגריות, המעשן מממן לעצמו על ידי המס את הטיפולים שיצטרך בעתיד בעקבות העישון. 

המס הנוכחי גם אינו מושלם, ההחלטה למסות משקאות דיאט או משקאות עם מינימום סוכר חוטא לאמת שבהטלת המס, טענות רבות עלו גם על הטלת המס על משקאות ממותקים בעוד שאר החטיפים עמוסי הסוכר ממשיכים לקרוץ לילדים שקיבלו שקל וחצי מההורים שילכו למכולת ויחזרו עם הפצצה המתקתקת עמוסת הסוכר. 

ועדיין, הדיבורים על ביטול כל מה שעשה ליברמן מבלי לבחון או אפילו לקיים דיון על הדברים הוא מעשה חסר אחריות, אולי במקום לוותר לגמרי על המס, ניתן יהיה לתקן אותו ולהפנות את הכסף שמגיע ממנו (900 מיליון ש"ח בשנה) לחינוך בתוך בתי הספר על אורח חיים בריא. 

אפשר לטעון תמיד שמנסים לחנך אותנו ולגזור עלינו גזירות, זה נכון, כהנא, הנדל ובוודאי ליברמן, למחפשים כיצד להיטיב עם הציבור החרדי, הם מנסים לשנות אותנו ולהכאיב לנו, אך זה לא פוטר אותנו מהתבוננות פנימה. מחקר ענק שהתפרסם בשנה שעברה ובדק 20 שנות פרסומי מחקרים על השמנה בישראל מצא כי 45.9% מהדתיים והחרדים סובלים ממשקל עודף, לעומת שליש (33.6%) מקרב המסורתיים וכחמישית (21.9%) מהמגזר החילוני.

בכל העולם המערבי צריכת הסוכר הינה גבוה מהמלצת הצריכה והשמנת יתר מוגדר כמגיפה. בארגון הבריאות העולמי המליצו על מספר צעדים להילחם בהשמנה כגון  לעודד צריכת מזון בריא והפחתת צריכת המזונות הלא בריאים והמשקאות הממותקים על ידי ילדים ומתבגרים, בין היתר דרך מיסוי על משקאות ממותקים. להדריך את הילדים לתזונה נכונה ופעילות גופנית כבר מגיל צעיר. להגביל את צריכת המזונות עתירי שומן, סוכר ומלח ולהגביר את זמינותם של מזונות בריאות.

ייתכן והפתרון הוא אינו המס אך ביטולו ללא הצבת פתרון אחר או דיון רחב על ההשלכות יביא רק להחמרת המצב ומבלי משים נמצא את עצמנו במצב הרבה יותר גרוע.

"והחי יתן אל ליבו" 

איווט ליברמן גזירות כלכליות המגזר החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד