כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פרשת הצוללות

הפרקליטות מודה: נעשה שימוש חורג מצווי בית משפט

פרקליטות המדינה הודתה היום בבית המשפט כי המשטרה עשתה שימוש ברוגלות כלפי שלושה מעורבים בפרשת הצוללות תוך כדי חריגה באחד המקרים לפחות מהצו להאזנות סתר שניתן לה על-ידי בית המשפט | בפרקליטות טוענים כי המידע שחרג מהצו לא הועבר ליחידה החוקרת

הפרקליטות מודה: נעשה שימוש חורג מצווי בית משפט
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

הפרקליטות הודתה היום (שלישי) שהמשטרה הפעילה רוגלה וחרגה מצווי האזנת סתר בחקירת פרשת הצוללות וכלי השיט. החריגות אירעו בעניינים של אליעזר (צ'ייני) מרום, מיקי גנור ועליזה בר יוסף, אשתו של המשנה לשעבר לראש המל"ל. הפרקליטות אישרה שהמשטרה חרגה מהצווים בתשובה ששלחה לסנגורים בפרשה, בעקבות בקשות שהגישה ההגנה במסגרת הליכים מקדמיים בתיק 3000. לפי הפרקליטות, חומרים שהתקבלו כתוצאה מהשימוש ברוגלה ושחרגו ממה שהתיר צו האזנת הסתר שהוצא לשם כך לא הועברו לצוות החקירה.

גנור, ששימש סוכן תאגיד תיסנקרופ בישראל, הודה בתחילה במתן שוחד והפך לעד מדינה, אך לאחר מכן חזר בו מעדותו והוגש נגדו כתב אישום בגין הצעת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס, ועבירה על חוק המפלגות. מרום, שהיה מפקד חיל הים בזמן הפרשה, נחקר בחשד שקיבל שוחד מגנור, ובתמורה פעל לטובת האינטרסים של גנור. תיק החקירה נגד מרום נסגר בשנה שעברה כיוון שלפי הפרקליטות היה קושי להוכיח שמדובר בשוחד. בעלה של בר יוסף, אבריאל בר יוסף, מואשם בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא, מרמה והפרת אמונים. היא עצמה היתה חשודה בפרשה בגין לקיחת שוחד, וקשירת קשר לביצוע פשע.

בתשובת הפרקליטות לעורכי הדין נכתב כי הצו שבמסגרתו הופעלה הרוגלה הוא צו להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, שניתן ב-2017 על ידי השופט אברהם טל. לפי הכתוב, במסגרת מימושו "ביצעה המערכת פעולות מסוימות החורגות מגדרי הצווים, ביניהן פעולות הכוללות - נוסף על האזנת סתר ותקשורת בין מחשבים - גם קבלת אנשי קשר, הודעות ומספר פרטי מידע נוספים".

מהפרקליטות נמסר בתגובה לידיעה: "בהמשך לפניות, נעדכן כי היום הועברה לבאי כוח הנאשמים בתיק הצוללות עדכון לתעודות חיסיון בתיק, לפיהן במסגרת חקירת הפרשה הוצאו צוי האזנות סתר לתקשורת בין מחשבים בידי בית משפט למיקי גנור, אליעזר מרום ועליזה בר-יוסף. יודגש, כי כלל הנתונים שהוצאו מהטלפונים בעקבות הפעלת האמצעים המדוברים לא הועברו לצוות החקירה בתיק".

עוד נמסר: "נזכיר, כי על פי ממצאי צוות מררי בעניין האזנות סתר בתקשורת בין מחשבים שפורסם זה מכבר, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שהמשטרה פועלת להדביק טלפונים נייידים בלא צו שיפוטי. כן נמצא כי בעת שימוש במערכת הטכנולוגית שבשימוש המשטרה התקבלו מתוך הטלפונים הניידים חומרים שלא על פי הצו".

בפרקליטות הוסיפו: "עוד נזכיר כי בתקופה האחרונה ניתנו שלוש החלטות, בידי שלושה מותבים שונים (תיקי האלפים, טלגראס וגנדלמן), הדוחות עתירות לגילוי ראיה חסויה הנוגעות לשימוש בכלים להאזנה לתקשורת בין מחשבים, *זאת לאחר עיון בחומרים במעמד צד אחד, ובנימוקים שהחומר הנוסף שנאסף במסגרת מימוש הצו אינו רלוונטי להגנת הנאשמים, ושממילא אין הצדקה לחשיפת מידע נוסף".

פרקליטות המדינה האזנות אסורות NSO פרשת הצוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד