כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הבריאות חשובה מפוליטיקה"

בכירי הרופאים במכתב לח"כים: "לחולי אין העדפה למגזרים"

ארבעה רופאים בכירים, מנהלי מחלקות פנימיות, פרסמו היום גילוי דעת לציבור ולממשלה שעל הקמתה דנים בחדרי המו"מ ובו קריאה לח"כים להימנע מביטול המיסוי על משקאות מתוקים: "בואו למרפאות ולמחלקות להיווכח בתוצאות החולי הנוצר מהסוכרים המועמסים על הילדים"

בכירי הרופאים במכתב לח"כים: "לחולי אין העדפה למגזרים"
בקבוקי קוקה קולה צילום: Nati Shohat/Flash90

ארבעה רופאים בכירים, מנהלי מחלקות פנימיות בישראל, פרסמו היום (רביעי) "גילוי דעת לציבור הרחב בישראל ולממשלה שבדרך" ובו קריאה לחברי הכנסת ולשרים לגנוז את רעיון ביטול המיסוי על השתייה הממותקת, המכתב הובא באתר doctorsonly.

על המכתב חתומים פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית ג' ב"בילינסון" ויו"ר האיגוד לרפואה פנימית; פרופ' נמרוד מימון, מנהל מחלקה פנימית ב' ב"סורוקה", מנהל החטיבה הפנימית ומזכיר האיגוד לרפואה פנימית; פרופ' הווארד עמיטל, מנהל מחלקה פנימית ב' והמכון האוטואימוני ב"שיבא" וגזבר האיגוד לרפואה פנימית; וד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקה פנימית ד' ב"בילינסון-השרון ויו"ר החברה הישראלית לחקר ולטיפול בהשמנה.

לדבריהם, הקריאות לבטל את המיסוי על השתייה הממותקת הן ביטוי לחוסר הבנת ההשפעה המזיקה של הצריכה המוגברת של סוכר וקלוריות שבמשקאות הממותקים על הבריאות. יתר על כן, הן מבטאות את הפגיעה האנושה ברפואה המונעת בישראל, וזניחת המחויבות הבסיסית של המדינה לבריאות אזרחיה.

בפנייתם אל חברי הכנסת כותבים בכירי הרופאים הפנימאים: "אין מחלוקת על העובדה כי הוספת סוכר למשקאות מזיקה לבריאות. ביחס לעולם המערבי, מצבנו בארץ - בכי רע. ציבור רחב, בעיקר מקרב האוכלוסיות המוחלשות צורך בקביעות משקאות ממותקים, אם בשל חוסר ידע לגבי ההשלכות הבריאותיות של נוהג זה, אם בשל טעמים תרבותיים, או בשל סיבות אחרות. מחקרים מלמדים, כי המשקאות הממותקים אחראים לכשליש, ואף יותר, מצריכת הסוכר המוסף (שאינו ממקור טבעי) בתפריט היומי של רבים מאזרחי המדינה, והתוצאות - קשות. בין היתר, התפשטות מגיפות השמנה והסוכרת...".

כמו כן הם מציגים את הנתונים הבא: כרבע מהציבור הישראלי לוקה בהשמנה. ישראל היא המדינה השלישית מבין 44 מדינות בהן רווח עודף משקל במבוגרים, והחמישית בילדים. למעלה מחצי מיליון אזרחיה חולים בסוכרת. "שיעורי התחלואה כה גבוהים, עד שהמדינה מתקשה לשאתם על כתפיה. הדבר מהווה עול כבד על מערכת הבריאות, כשמדובר בתחלואה גבוהה מסיבוכי סוכרת ומשלל מחלות כרוניות אחרות - יתר לחץ דם, פגיעה בלב ובכלי הדם, אי ספיקת כליות, שבץ מוחי ועוד".

עם זאת, הם טוענים, "עד היום, למדינת ישראל אין מדיניות ברורה ופעילה להתמודדות עם השלכות הצריכה העודפת של הסוכר המוסף על ידי חלקים נרחבים בציבור. דווקא מיסוי המשקאות הממותקים (כמו גם, סימון המזון) - הם בין הצעדים המשמעותיים הראשונים ההצהרתיים לשינוי הרגלי חיים לא בריאים באוכלוסייה".

בדברי הסיכום הם פונים ו"קוראים לחברי הכנסת ולשרים המבקשים לבטל את המיסוי על השתייה הממותקת, לפקוד את השטח: לבקר במרפאות סוכרת, במרפאות הטיפול במחלת ההשמנה, להגיע אלינו לביקורים במחלקות הפנימיות בבתי החולים ובאחרות (נוירולוגיה, דיאליזה, קרדיולוגיה ועוד), כדי להיווכח מקרוב בתוצאות העגומות של התחלואה, הנובעת מצריכת יתר של סוכר.

"אנו משוכנעים כי הכרת הנתונים מהמרפאות ומבתי החולים תלמד כי מדובר בפיקוח נפש, וכי הרעיון הלא אחראי לבטל את המיסוי על המשקאות הממותקים, תוך המשך עידוד השימוש בו, חייב להיגנז. בריאות הציבור היא מעבר להיבטים של פלגנות, היא מאחדת את כל שדרות העם. לחולי אין העדפה למגזר זה או אחר. הבריאות היא מעל לפוליטיקה".

מכתב חריף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד