כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ליל הבדולח

תמונות שלא נראו מהפוגרום הנאצי פורסמו אחרי 84 שנים

תמונות חדשות מאירועי ליל הבדולח שנמסרו ליד ושם, מציגות תמונות נדירות מאירועי "ליל הבדולח" בגרמניה. התמונות, שצולמו על ידי צלמים נאציים שהצטרפו לאנשי SS במהלך פעילותם, מתעדות את שהתרחש בגרמניה בזמן הפרעות, ומספקות הוכחה נוספת כי מדובר באירוע מתוכנן מראש

תמונות שלא נראו מהפוגרום הנאצי פורסמו אחרי 84 שנים
תמונות מליל הבדולח צילום: באדיבות יד ושם

עד היום מוכר "ליל הבדולח", פוגרום שארע בגרמניה ואוסטריה בלילה שבין 10-9 בנובמבר, בתמונות של בתי כנסת עולים באש וחנויות בבעלות יהודית שחלונות הראווה שלהן נופצו כתוצאה מפוגרומים אנטי יהודיים ברחבי המדינות. הפוגרומים גבו את חייהם של 92 יהודים שנרצחו, מאות יהודים נפצעו ו-30 אלף יהודים נלקחו למחנות ריכוז.

עוד במהלך האירועים 101 בתי כנסת הוצתו ונשרפו, 76 בתי כנסת נהרסו, 7500 חנויות של יהודים נהרסו כתוצאה מוונדליזם וכך גם בתי מגורים של יהודים. האלבום הוחזק כל השנים בידי משפחת גולד מארה"ב. אב המשפחה, שירת בארופה בזמן מלחמת העולם השניה, במסגרת שרותו במחלקת מודיעין - נגדי של צבא ארה"ב בגרמניה, אך לא הירבה לדבר על כך.

לאחר שהלך לעולמו, סידרו בתו אן לייפר ושתי בנותיה את ביתו, אז גילו את האלבומים. "כשפתחתי את האלבום חשתי כאילו חרך חור בידיי" תיארה אלישבע אביטל, נכדתו של גולד את הרגע בו נחשפה לתמונות.

באלבומים המסודרים, שבחרה משפחת גולד לתרום לאוסף יד ושם במסגרת פרוייקט "לאסוף את השברים" לאיסוף פריטים מתקופת השואה, והגיע ארצה בעזרת בן המשפחה הרב יהושוע פס, מנכ"ל ארגון נפש בנפש, ניתן לראות מגוון תמונות שצולמו בפוגרומים בנירנברג ובעיירה פירט על ידי צלמים נאציים.

בעמודים הראשונים של האלבום רואים תמונות מבתי יהודים שנפרצו בכוח. בתמונות נראים יהודים עומדים בחלוק או בפיג'מה, חלקם פצועים, חלקם עדיין במיטותיהם - צילומי תעמולה והשפלה קלאסיים של הנאציים. בהמשך רואים אנשי SS צועדים עם ערמות של ספרי קודש וספרי חול, שבהמשך ככל הנראה ישרפו.

בחלק הבא נראים אנשי SS ו-SA נכנסים לבית כנסת, עוקרים ומשליכים כל הנקרה בדרכם, ספסלים, ארונות של מתפללים, סידורים, טליתות והכל מושלך לרצפה. לאחר מכן נראה אדם במדים, ככל הנראה של כוחות כיבוי אש, פורץ ארונות וכן ארון קודש, קורע את הפרוכת ובתמונה אחרת ספרי תורה שהושלכו מהארון לצד כלי כסף ורימונים של ספר תורה.

כאן לא עצרו הפורעים ובאחת התמונות נראה איש SS שופך חומר בערה על הספסלים במטרה להצית את המקום. החלק השלישי מציג אנשי SS ו-SA מנפצים חלונות ראווה של חנויות כשלצדם עומדים אנשים ומביטים במתרחש. "קשה ומצמרר להתבונן בתצלומים אלו בהם נראים בתי כנסת מחוללים בצורה ברוטלית" אומר יו"ר יד ושם דני דיין, "תצלומים אלו, המציגים בצורה ברורה את מנגנון השנאה שהנהיג השלטון הנאצי באופן ממוסד, מהווים עדות חשובה שתשמר בארכיון יד ושם לנצח ותסייע לנו, כמו פריטים נוספים שאנשים תרמו במסגרת פרויקט 'לאסוף את השברים' - להעביר את סיפור תולדות השואה לכל אדם בישראל ומחוצה לה ולהוות תמרור אזהרה לאנטישמיות הגואה ברחבי העולם".

"מתחקיר ראשוני של התצלומים שהתקבלו לאוסף של יד ושם אנו רואים כי מדובר בתמונות חריגות מעצם היותן תקריבים המתעדים את הפעולות עצמן בזמן התרחשותן, מה שלא היה לנו עד היום" מסביר יונתן מטיוס, ראש מדור תצלומים בארכיון יד ושם, "אנו רואים אנשי -SS ו-SA ממש מוציאים לפועל את האירועים - הם מציתים, משפילים, מנפצים והציבור עומד מנגד - הוכחה נוספת כי הדבר הוכתב מלמעלה ולא היה אירוע ספונטני של ציבור מוסת, כפי שניסו לגרום לפוגרומים האלו להראות".

שואה מלחמת העולם השניה גרמניה הנאצית ליל הבדולח יד ושם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד